آشنایی با تعدادی از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا

به گزارش کتاب دینا، کربلا، مهد دین اسلام بوده و یکی از شهرهای واقع در جنوب عراق هست. این شهر یکی از بزرگترین مکانهای مقدس مسلمانان و زیارتگاه های آنان بحساب می آید. با ما در مقاله مهمترین اماکن زیارتی کربلا همراه باشید تا شما را با شماری از زیارتگاه های معروف کربلا آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با معروف ترین اماکن مذهبی کربلا برایتان جالب خواهد بود.

آشنایی با تعدادی از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا

فهرست مطالب

حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)مزار حر بن یزید ریاحیمزار عون بن عبداللّٰهحرم طفلان مسلممقام امام صادق علیه السلاممقام حضرت مهدی (عج) و مقام سجاد علیه السلامآرامگاه عالمان و فقیهانقبور پادشاهان و رجال سیاسیآشنایی با بعضی جاهای دیدنیمساجد کربلاحسینیه های کربلا

حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)

قبل از واقعه عاشورا، کربلا بیابانی بی آب و علف بود. با دفن پیکرهای مطهر عظیمان و شهدای کربلا در دل خاکش و جذب مسلمانان از هر گوشه برای زیارت، این مکان رفته رفته رنگ زندگی را به خود گرفت و تبدیل به شهر شد. از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا، حرم مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلامبوده که به فاصله 300 متر از یکدیگر قرار دارند و فاصله این حرم این دو عظیموار را بین الحرمین می نامند.

مزار حر بن یزید ریاحی

روستای حر در 9 کیلومتری غرب کربلا، محل دفن حر بن یزید ریاحی بوده که به سبب قبرش این نام را گرفته است. قبیله او بدنش را از صحنه کربلا خارج نموده و در این مکان به خاک سپردند. در سال 370 هجری قمری آرامگاه وی در مرکز این روستا و به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد.

مزار عون بن عبداللّٰه

مزار باشکوهی در کنار عظیمراه کنونی کربلا-بغداد مشاهده می شود که متعلق به عون بن عبدالله، فرزند زینب کبری (س) هست.

حرم طفلان مسلم

در حومه شهرکی به نام مسیب، حرم طفلان مسلم واقع شده است. این مکان در 30 کیلومتری کربلا و در اتوبان کربلا- بغداد واقع شده و یکی از مهمترین اماکن زیارتی کربلا است.

مقام امام صادق علیه السلام

گفته می شود در زمینهای معروف به جعفریات، زیارتگاهی واقع است که امام صادق علیه السلام در هنگام زیارت امام حسین با آب نهر فرات آنجا غسل زیارت کردند. گنبد این مقام که در ساحل غربی نهر علقمه واقع شده است، مزین به کاشی است.

مقام حضرت مهدی (عج) و مقام سجاد علیه السلام

در ورودی کربلا و در سمت چپ نهر حسینیه کنونی، مقامی به نام و ذکر امام زمان با گنبدی بلند ساخته شده است. ابوطالب خان، گردشگر معروف در ابتدای قرن سیزدهم هجری قمری به مقام زین العابدین اشاره دارد و همسر آصف الدوله به احداث بنایی روی آن اقدام کرد. بعضی آن را که ظاهرا در کنار بیمارستان امام حسین علیه السلام بوده، محل اصلی خیمه گاه می دانند.

آرامگاه عالمان و فقیهان

-محمد بن نبی بن کاظم علیه السلام، نوه امام کاظم بوده و در دوازده کیلومتری کربلا مدفون هستند. ایشان در میان عربها به امام نوع مشهور است.

-محمد بن ابی الفتح مشهور به الاخرس، یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر بوده که در محله ای به نام الابتر کربلا به دست خاک سپرده شده است.

-سید احمد که با چندین و چند واسطه به امام موسی کاظم می رسد، در 25 کیلومتری منطقه شفائه مدفون بوده و دارای مزار و گنبدی مزین به کاشی های آبی رنگ هست.

-عماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبید اللّٰه بن عباس بن علی علیه السلام، از عالمان عظیم و برجسته و از نوادگان حضرت عباس علیه السلام است. وی در جنوب شرقی آستان حضرت عباس دفن شد.

-سید رضی که در قرن چهارم هجری از عالمان شیعه و گردآورندگان نهج البلاغه بوده، همراه پدر و برادرش در رواق غربی حرم نزدیکی قبر سید ابراهیم مجاب دفن شده است.

-سید علی طباطبایی که دیوار شهر کربلا را بنا کرد، صاحب کتاب المسائل در جهان اسلام بوده و در رواق شرقی حرم آرمیده است.

-شیخ یوف بحرانی آل عصفور، صاحب کتاب الحدائق الناضره همراه سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی در مقبره در رواق شرقی حرم آرمیده اند.

-محمد شریف بن حسن آملی، استاد شیخ مرتضی انصاری در سمت جنوب شرقی آستان و در یکی از کوچه های فرعی خیابان امام حسین علیه السلام دفن شده است. این مورد از زیارتگاه های معروف کربلا، دارای بقعه است.

قبور پادشاهان و رجال سیاسی

-مظفرالدین شاه که در سال 1324 هجری قمری فرمان مشروطیت را صادر کرد، در همان سال از دار جهان رخت بست. طبق وصیتش، قبر وی در داخل رواق پادشاهان بوده و در کربلا به خاک سپرده شد. این مقبره یکی از مهمترین اماکن زیارتی کربلا بشمار می آید.

-محمد علی شاه که شهرت وی به سبب به توپ بستن مجلس شورای ملی است، در 1341 هجری قمری جهان را وداع کرد و کنار پدرش دفن شد.

-احمد شاه در سال 1348 هجری قمری از جهان رفت. وی که در دوران حکومتش کودتای 1299 رضاخان به وقوع پیوست، در کنار قبر پدر و پدرعظیمش آرمیده که این قبر یکی از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا است.

-امیرکبیر در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. وی که به دستور شاه در حمام فین کاشان به قتل رسید، به همراه فرزندش ساعد الملک و برادرش میرزا حسین خان چهره در خاک کشیده است.

بیشتر بخوانیدحمام فین کاشان | جاذبه های گردشگری در کاشان

آشنایی با بعضی جاهای دیدنی

-قلعه اخیضر در 20 کیلومتری کربلا واقع است. در داخل قلعه، قلعه کوچکی قرار داشته و دیوارهای اطرافش برج مانند هستند.

-قلعه هندی که در چهار کیلومتری شهر واقع شده است، قلعه و حصاری مستحکم و راسخ بوده که به دستور آقا محمد خان قاجار برای حفاظت از شهر ساخته شد و با مرگ وی نیمه تمام ماند. شهرت وی به نام قلعه هندی بدلیل تامین هزینه های ساخت آن از هند و ساخته شدن حجره و دالانهایی بدست آصف الدوله هندی در ابتدای قرن سیزدهم هجری قمری هست. این دالانها ساخته شدند تا زائران جایی برای استراحت و اسکان داشته باشند. مساحت این قلعه به حدود سه هزار متر می رسد.

-قصر عطشان در سی کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع شده است و قدمتش به عصر عباسی باز می شود. امروزه، دیوار و طاقهایی که حکم اسلحه خانه یا پناهگاه را برای زائران داشتند، از قصر باقی مانده اند.

مساجد کربلا

در میان تمامی زیارتگاه های معروف کربلا، مساجدی که تعداد آنها به بیش از 100 تا می رسد، صندلی ویژه ای دارند. مهمترین آنها عبارتند از مسجد اردبیلی ها، مسجد حاج نصرالله، مسجد خیمه گاه، مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبایی، مسجد سردار حسن خان، مسجد ناصری، مسجد کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف، مسجد شهید ثانی، مسجد شهرستانی.

حسینیه های کربلا

بسیاری از مردم از شهر و کشورهای گوناگون اقدام به ساخت حسینیه هایی در کربلا نموده اند که همانند مساجد، تعدادشان از 100 پیشی گرفته است. مهمترین آنها حسینیه تهرانی ها، اصفهانی ها، مازندرانی ها، قمی ها و آذربایجانی ها هستند.

در ادامه بخوانیدجاذبه های گردشگری کربلا | کربلا در اوج پاکی و شکوهمنبع: همگردی

به "آشنایی با تعدادی از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید