راهنمای انتخاب چمن مصنوعی؛ هر آنچه که باید بدانید

به گزارش کتاب دینا، ممکن است برای خیلی از افراد سوال مطرح گردد که کاربرد چمن مصنوعی چیست؟ کدام چمن مصنوعی برای خریداری بهتر است؟ و یا حتی راهنمای انتخاب چمن مصنوعی چیست؟

راهنمای انتخاب چمن مصنوعی؛ هر آنچه که باید بدانید

قبل از هرچیزی باید اشاره شود که انتخاب و خرید چمن مصنوعی مانند هر نوع محصول دیگری، احتیاج به آنالیز و آشنایی اولیه با این محصول دارد. بهتر است بدانید که انواع مختلفی از چمن های مصنوعی وجود دارند که بر پایه رنگ و کیفیت طبقه بندی می شوند و شما بر اساس این موارد می توانید برای خرید این محصول اقدام نماید.

در این مطلب از انگیزه با ویژگی های چمن مصنوعی و همچنین انواع کاربرد آن به عنوان راهنمای انتخاب چمن مصنوعی آشنا خواهید داشت. با ما همراه باشید.

چمن مصنوعی چیست؟

برای خیلی از افراد نگهداری و آبیاری از چمن طبیعی کار دشواری است. همچنین ممکن است بسیاری از مکان ها امکان ایجاد فضای سبز را نداشته باشند. در این مکان ها، چمن مصنوعی گزینه مناسبی است. چمن مصنوعی در واقع فرشی به شکل چمن است که از نخهای پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی بافته شده است. از جمله مزایای چمن مصنوعی می توان به این اشاره نمود که دغدغه هایی مانند آبیاری، کشت و نگهداری در آن وجود ندارد. کف چمن مصنوعی از الیاف پلی استر درست شده و در مقابل ضربه، نور و گرما مقاوم است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، برای صرفه جویی در مصرف آب از چمن های مصنوعی به جای چمن های طبیعی استفاده می شود. از چمن مصنوعی غیر از ورزشگاه های ورزشی در مکان هایی مانند: رستوران ها، بسیاری از مدارس، حیاط، پشت بام خانه و روف گاردن استفاده می شود.

آنالیز نکات راهنمای انتخاب چمن مصنوعی

برای انتخاب و خرید چمن مصنوعی، باید ویژگی هایی مورد آنالیز قرار گیرد تا بتوان با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت ، چمن مصنوعی را خریداری کرد.

1. مواد سازنده

همواره در انتخاب هرچیزی، کیفیت حرف اول را می زند. اولین و مهم ترین نکته راهنمای انتخاب چمن مصنوعی نیز دقت به کیفیت و مواد سازنده آن است. معمولا در ساخت چمن مصنوعی از کنف، پلاستیک و پلی استر استفاده می شود. تارهای چمن مصنوعی از فیبرهای نایلون یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و اصولا چمن هایی که تارهای نازک تر داشته باشند، شباهت بیشتری به چمن طبیعی دارند و معمولا نرم تر و لطیف تر هستند. دقت داشته باشید که جنس کف چمن های مصنوعی با کیفیت بالاتر، پلی استر هستند.

2. ارتفاع چمن مصنوعی

یکی دیگر از نکات مهم که هنگام خرید چمن مصنوعی باید به آن توجه ویژه داشت، ارتفاع چمن است. بسته به مکانی که قرار است در آن از چمن مصنوعی بهره ببرید، می توانید ارتفاع آن را مشخص کنید. در بسیاری از مکان ها معمولا چمن بلند و پرپشت زیبایی خاصی را به آن مکان می بخشد ولی در بسیاری از مکان های دیگر، انتخاب چمن مصنوعی با ارتفاع کمتر، بهتر است.

ارتفاع چمن مصنوعی بلند و پرپشت اصولا 37-30 میلی متر است. به خاطر داشته باشید که هر چقدر تار چمن بلندتر باشد، وزن آن هم بیشتر خواهد شد که این مسئله در خم شدن چمن تاثیر گذار است. پس هنگام خرید چمن بلند به این نکته دقت داشته باشید.

3. رنگ چمن مصنوعی

از مزایای چمن مصنوعی به چند رنگ بودن آن می توان اشاره نمود. چمن های مصنوعی تنوع رنگی دارند و معمولا همه آن ها سبز چمنی نیستند. ممکن است انتخاب شما، رنگ چمن سبز غلیظ و یکدست باشد، این انتخاب شاید در نگاه اول زیبا به نظر برسد، اما حس طبیعی بودن را از دست می دهد. رنگ های چمن مصنوعی، سبزه تیره، سبز روشن و سبز زیتونی است که معمولا با توجه به سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید.

4. تراکم چمن مصنوعی

چگالی و تراکم چمن مصنوعی از مهم ترین نکات راهنمای انتخاب چمن مصنوعی است که در هنگام خرید آن باید در نظر بگیرید. وزن هر متر مربع از چمن مصنوعی حدود 3 کیلوگرم است. هر چه تراکم چمن مصنوعی بالاتر باشد کیفیت آن بیشتر و قیمت آن گران تر خواهد بود. در صورتی که برای مراکز خرید ، هتل ها و … غیر از زمین فوتبال می خواهید آن را بهره ببرید تراکم 16800 سوزن در هر متر مربع مقدار مناسبی است.

کاربردهای مختلف چمن مصنوعی

1) بین سنگ فرش ها

در دکوراسیون ها و فضاهای باز مدرن، اصولا بین سنگ فرش ها از چمن مصنوعی استفاده می شود. علاوه بر اینکه استفاده از چمن مصنوعی در بین سنگ ها زیبایی خاصی به فضا می بخشد، باعث می شود فضای خالی بین سنگ ها پر شود و هنگام راه رفتن مسئله ای پیش نیاید، اما برای این کار باید به یک سری نکات توجه ویژه داشت.

چمن مصنوعی برای سنگ فرش
  • سعی کنید فاصله بین سنگ ها بین 4 تا 6 سانت باشد، تا بتوان قطعات چمن مصنوعی را به راحتی در بین سنگ ها نصب کرد.
  • معمولا به دلیل راستا رفت و آمد تعداد زیادی از افراد در طول روز در این گونه فضاها ، انتخاب چمن مصنوعی که مقاومت نسبتا بالایی دارد و استفاده از آن در طول زمان، منجر به خراب شدن و از بین رفتن چمن نخواهد شد انتخاب مناسبی است.
  • با دقت هرچه تمام تر بسته به نوع سنگ یا سرامیک، چمن مصنوعی را در بین آن ها نصب کنید.

2) برای روف گاردن

روف گاردن در حالت کلی به ایجاد فضای سبز روی پشت بام اشاره دارد و شامل گیاهان سبز، محصولات کشاورزی و سایر امکانات می باشد. یکی دیگر از کاربردهای چمن مصنوعی استفاده برای روف گاردن است. چمن مصنوعی روف گاردن تکمیل نماینده زیبایی پشت بام و حیاط منزل شماست. مزیت این چمن برای روف گاردن این است که با هزینه کم و به راحتی نصب می شود و به آسانی قابل شستشو و نظافت است و همچنین هیچ گونه آسیبی به لایه زیرین وارد نخواهد نمود.

3) بالکن

همانطور که می دانید، نگهداری از یک چمن کار ساده و آسانی نیست. شما باید به طور مرتب آن را آبیاری کنید، هرس کنید و نهایت دقت و توجه را به آن داشته باشید. استفاده از چمن مصنوعی در بالکن، کاربردی زیبا دارد و شما به راحتی یک بالکن سرسبز خواهید داشت بدون اینکه احتیاج داشته باشید به صورت دائم از آن نگهداری کنید.

استفاده از چمن مصنوعی همراه با گل ها، گیاهان، میز و جایگاه در بالکن، می تواند یک مکان امن و دنج برای استراحت شما عزیزان باشد. بهتر است برای انتخاب چمن مصنوعی در بالکن، سعی کنید از الیاف 10 تا 40 میلی متر بهره ببرید.

چمن مصنوعی برای بالکن

4) زمین بازی

وقتی صحبت از زمین بازی می شود، منظور ما فقط زمین فوتبال نیست، زمین چند منظوره است که در آن انواع بازی ها ماند: فوتبال، والیبال و حتی تنیس انجام می شود. چمن مصنوعی می تواند برای زمین های بازی گزینه مناسبی باشد.

معمولا چمن مصنوعی انتخاب شده برای زمین بازی هم باید مقاومت بالایی داشته باشد و هم اینکه از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد. در بسیاری از ویلاهای عظیم و حتی مدارس، برای ایجاد زمین بازی از چمن مصنوعی استفاده می شود.

یکی از ایده آل ترین نوع چمن مصنوعی برای زمین های بازی، چمن مصنوعی صحراست که هم تراکم بالایی دارد و هم از الیاف انعطاف پذیری ساخته شده است.

5) باغ تالار

یکی از مواردی که مورد توجه بسیاری از مدیران تالارها و باغ ها قرار گرفته است، انتخاب چمن مصنوعی است که هم با هزینه پایین می توان ایجاد کرد و هم احتیاج به نگهداری و مراقبت به صورت مستمر ندارد. به کار بردن چمن مصنوعی چشم اندازهای زیبایی را در فضاهای تالار و باغ ها ایجاد خواهد نمود و در شرایط گوناگون و طی مدت زمان طولانی، دچار پوسیدگی و رنگ پریدگی نخواهد شد. برای انتخاب چمن مصنوعی در تالارها بهتر است این نکات را مد نظر قرار دهید.

  • سطح مقطع مناسب الیاف چمن (مقاومت بالا در برابر رفت و آمد زیاد)
  • تراکم بالا (پیشگیری از فرسایش زودهنگام چمن)
  • بکینگ مناسب (بالا بردن انسجام الیاف چمن مصنوعی و جلوگیری از پوسیدگی آن)
کاربرد چمن مصنوعی در باغ تالار

سخن پایانی

امروزه کاربرد چمن های مصنوعی فقط به باغ، تالار و حتی زمین های بازی محدود نمی شود، بلکه در بسیاری از اماکن می توان به راحتی با هزینه کم از آن استفاده نمود. دیگر لازم نیست نگران پوسیده شدن و خراب شدن چمن های طبیعی باشید، با خیال راحت و بدون دغدغه می توانید از چمن های مصنوعی بهره ببرید و به راحتی بر روی آن قدم بزنید و اجازه دهید بچه ها ساعت ها روی آن بازی نمایند.

حتی اگر دوست دارید، یک حیوان خانگی در منزل داشته باشید، به راحتی می توانید برای آن یک فضا در نظر بگیرید و قسمتی از اتاق یا خانه را برای نگهداری از حیوان خانگی مورد علاقه خود اختصاص دهید.

منبع: مجله انگیزه

به "راهنمای انتخاب چمن مصنوعی؛ هر آنچه که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای انتخاب چمن مصنوعی؛ هر آنچه که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید