راهکارهای کاهش عطش در روزه داری

به گزارش کتاب دینا، گروه خبرنگاران زندگی - برطرف عطش از چالش های همیشگی روزه داران بوده و هست. هر چه باشد دو سوم از بدن انسان را آب تشکیل می دهد و در روزهای گرم و طولانی روزه داری باید برنامه مناسبی برای تامین این احتیاج حیاتی بدن داشته باشید. در مطلب پیش رو توصیه هایی از آداب آب نوشیدن در ماه مبارک رمضان و راهکارهایی برای برطرف عطش از منابع طب ایرانی را برای تان آورده ایم.

راهکارهای کاهش عطش در روزه داری

*** با آب سرد در افطار خداحافظی کنید

نوشیدن آب سرد در وعده افطار باعث انقباض دستگاه گوارش و درد معده می گردد. بعلاوه زیاد خوردن آب، اشتهای شما را کور می نماید و دیگر جایی برای خوردن غذا ندارید. بنابراین بدنتان با کمبود انرژی روبرو می گردد. هنگام افطار بهتر است از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین بهره ببرید تا هم آب بدنتان تامین گردد و هم قند خونتان بالا و پایین نرود. نوشیدن چای کمرنگ هم گزینه بدی نیست اما دقت کنید که فقط مجاز به نوشیدن چای کمرنگ هستید. چون چای پررنگ به شدت مدر است و باعث می گردد اندازه بیشتری از آب بدن دفع گردد.

*** 8 لیوان آب از افطار تا سحر

در وعده افطار از خوردن غذاهای سفت و کبابی پرهیز داشته باشید.کمی فرنی یا سوپ رقیق برای افطار بسیار مناسب است. با مصرف این غذاها، با یک تیر دو نشان زده اید؛ هم سیر شده اید و هم آب و املاح مورد احتیاج بدنتان را تامین نموده اید.به فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید نوشیدن آب را آغاز نموده و تا وقت خواب حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات خنک بنوشید. دقت کنید که لازم نیست همه مایعات مورد احتیاج بدنتان را با آب تامین کنید. بدن شما در ساعات روزه بودن، املاح و ویتامین هایی را از دست می دهد که برای تامین آنها بهتر است از میوه ها، آب میوه های طبیعی و نوشیدنی هایی مثل دوغ کم نمک بهره ببرید. شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین و شربت های سنتی هم برای برای کاهش تشنگی بسیار مفیدند. در روزهای ماه رمضان تا جایی که می توانید دور قهوه و نوشابه را خط بکشید چون همه این نوشیدنی ها باعث افزایش تشنگی می شوند.

*** معجزه عرقیجات گیاهی

بعد از افطار از نوشیدن عرقیجات سنتی غافل نشوید. عرق کاسنی و عرق بیدمشک برترین عرقیاتی هستند که می توانند عطش شما را کم نمایند. طبع هر دو این گیاهان سرد و تر است و بدنتان را خنک می نمایند. کاسنی علاوه بر افزایش اندازه تحمل بدن در برابر گرما، باعث پاک سازی کبد می گردد و عرق بیدمشک هم به جز خنک کردن، آرام بخش و مقوی قلب است. عرق شاه تره یکی دیگر از عرقیات خنک نماینده است که با طبع سرد و مرطوبش یاری می نماید حرارت بدنتان را کاهش دهید.

خاکشیر و تخم شربتی هم خنک نماینده و ضد عطش هستند و می توانند آب را در دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را در روده آزاد نموده و به بدن برسانند. در نتیجه احتیاج بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می نماید. از بین دمنوش های ضد عطش هم، دم نموده برگ خشک نعناع یک دمنوش ضدعطش است. به خصوص اگر آن را با عسل و آبلیمو مخلوط کنید در افطار تا سحر موجب برطرف تشنگی شما خواهد شد. دم نموده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات هم می تواند علاوه بر برطرف تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب گردد.

*** فیبر بیشتر، تشنگی کمتر

یکی از راه های مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به علت داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده و سبب می گردد دیرتر احساس گرسنگی کنید. بعلاوه فیبر در روده شما به تدریج آب خود را از دست می دهد و برای مدت طولانی تری مانع از خشکی بدن شما می گردد. در واقع فیبر مثل یک تکه اسفنج آب زیادی را به خود جذب می نماید و بدن می تواند دخیره آب داشته باشد. مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث برطرف مشکل یبوست هم می گردد. اگر چندان اهل خوردن میوه ها نیستید، از آب میوه طبیعی بهره ببرید. بهتر است که پوره میوه را هم در آبمیوه بریزید تا فیبر آن به بدنتان برسد. خربزه، هندوانه، طالبی، شیرموز، شیرتوت فرنگی، اسموتی سیب و... همه گزینه های بسیار خوبی هستند. خربزه تنها 20 دقیقه احتیاج دارد تا هضم گردد و از این نظر مقام اول را بین میوه ها دارد. هندوانه را می توانید با دانه هایش مخلوط کنید که حاوی منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است.

با غذایتان یا پیش و بعد از سحری و افطاری سالاد کاهو یا سالاد شیرازی بخورید. مصرف کاهو به علت داشتن آب و فیبر فراوان بسیار موثر اس و خیار هم علاوه بر طبع خنکی که دارد، میوه پر آبی است و مصرف آن با آبلیمو می تواند به خنک شدن بدن و تامین آب مورد احتیاجتان در طول روز یاری کند.

*** مصرف ادویه را کاهش دهید

ممکن است در وعده افطار ولع خوردن غذاهای پرکالری مثل کوکو و کتلت یا برنج چرب و سنگین را داشته باشید اما تا اگر می خواهید تشنه نشوید، از خوردن مواد غذایی تند، پر ادویه، شور و سرخ نموده خودداری کنید. بادمجان، کله پاچه و سیراب و شیردان هم اگرچه خیلی خوشمزه و وسوسه انگیزند اما باعث تشنگی زیاد می شوند. پس آنها را در سحر میل نکنید.بعضی مواد غذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می دهند و در نتیجه احساس تشنگی خواهید کرد. توصیه می کنیم برای پیشگیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده گردد.سوسیس و کالباس، غذاهای سرخ نموده، غذاهای کنسروی، غذاهای خیلی شیرین و غذاهایی که دارای رب گوجه فرنگی و ادویه هستند هم باعث افزایش تشنگی می شوند.

*** قانون آهسته و پیوسته را رعایت کنید

خیلی ها برای کاهش حس تشنگی در طول روز، تا جایی که جا دارند بعد از سحری شان آب می نوشند. اما باید بدانید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر نه تنها تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد بلکه باعث رقیق شدن اسید معده و مشکل در هضم غذا و نفخ هم می گردد. از سوی دیگر بدن در صورت نوشیدن آب بیش از حد، اندازه اضافی را دفع می نماید و همین باعث دفع بیشتر املاح و ضعف کردن شما قبل از رسیدن به نیمه روز می گردد. بنابراین اگر می خواهید دچار معده درد، نفخ، یبوست، از دست دادن املاح و ضعف و بی حالی در طول روز نشوید، سعی کنید آب مورد احتیاج بدنتان را در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و به وسیله مصرف آب و میوه های آب دار تأمین کنید.

انتهای پیغام/

منبع: ایرنا زندگی

به "راهکارهای کاهش عطش در روزه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای کاهش عطش در روزه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید