زیبایی های روستای افجه و برترین زمان برای سفر به این منطقه

به گزارش کتاب دینا، در تقریبا 30 کیلومتری تهران و در سمت شمال شرقی این شهر بزرگ روستای خوش آب و هوای افجه قرار گرفته است که اگر بگوییم یکی از زیباترین روستاهای حومه تهران است, قطعا اغراق نکرده ایم، در این مطلب به معرفی روستای افجه و دیدنی های آن خواهیم پرداخت.اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که قصد سفر به منطقه ای بکر و زیبا برای دور شدن از شلوغی و آلودگی زندگی شهری دارید پیشنهاد روستاگردی را به شما می دهیم. در اطراف تهران روستاهای زیبا و سرسبز زیادی وجود دارند که هر کدام جذابیت خودش را دارد، و اماروستای توریست پذیر افجه که اگر انتخاب شما باشد می تواند فراهم کننده لحظاتی خوش و به یاد ماندنی برای شما عزیزان باشد.

زیبایی های روستای افجه و برترین زمان برای سفر به این منطقه

جفرافیای افجه

افجه روستایی است که با دارا بودن جااذبه های زیبا و طبیعی، و بینظیر به بهشتی دوست داشتنی و باور نکردنی شبیه است، محل قرارگیری آن در در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران و در فاصله 5 کیلومتری لوسان و در کنار دشت های گرچال و هویج، بعلاوه قله ساکا می باشد، این روستا از توابع تهران، لواسان، لواسان کوچک و شمیرانات است. از روستاهای همسایه آن می توان آبادی های هنزک و سینک را نام برد.

زمان مناسب برای سفر به این روستا

افجه چهار فصله است که به واسطه آن تصاویر زیبای متفاوتی را طبیعت نقش می زند، در فصل های بهار و تابستان شکوفه ها، سرسبزی، میوه ها به همراه آب و هوای دلچسب آن ایده ای عالی به شمار می رود.

در فصل های پاییز و زمستان هم طبیعت تابلویی بینظیر به تصویر می کشد؛ منظره رنگارنگ طبیعت در فصل پاییز و در منظره آن در فصل زمستان دیدنی است، سفر در این فصول هم خالی از لطف نیست اما بازدید از آن در فصل های بهار و تابستان با وجود آبشارهای پرآب خاطره سازی منحصری دارد.

فعالیت اهالی افجه

اهالی این روستا اغلب به دامداری و کشاورزی مشغول هستند که محصولاتی همانند گندم و جو، حبوبات، عسل و میوه های گوناگون ا فرآورده های آن محسوب می شود. زبانی که به آن سخن می گویند زبان مازنی می باشد.

جاذبه ها و زیبایی های روستای افجه

محله چراغان

در قسمت ورودی افجه مکانی به نام محله چراغان وجود دارد که دارای ساختاری قدیمی می باشد، پیشنهاد می کنیم در کوچه های آن قدم زدن را تجربه کنید این تجربه خالی از لطف نخواهد بود.

در همین قسمت روستا یعنی در محله چراغان مکان های دیدنی دیگری مانند سقاخانه، مسجد حضرت ابوالفضل را مشاده می کنید که یک درخت چنار تنومند با قدمت 400 سال این مکان مذهبی و پر از جـذابیت را کامل می نماید.

حمام افجه

این حمام بنایی تاریخی است که در طول زمان ساختار قدیمی آن خراب شده و مجددا بازسازی شده است. تاریخچه احداث این بنا به زمان صفوی باز می شود که توانسته در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود، لازم به ذکر است حمام مذکور متشکل از دو قسمت مردانه و زنانه می باشد که اکنون نیز درب آن به روی ااهالی و گردشگران باز بوده و قابل استفاده است.

آبشار موآب افجه

این آبشار با ارتفاعی میزان 180 متر، آبشاری پرآب محسوب می شود که این پرآب بودن در زمان انتهای فصل تابستان کاهش می یابد، پیش از رسیدن به دشت هویج شاهد تماشای طبیعت بینظیر این آبشار خواهید بود.

کاخ ناصرالدین شاه

در قسمت شمالی افجه بازمانده ای از یک کاخ مربوط به زمان قاجار، زمان ناصرالدین شاه وجود دارد که این بقایا در تپه ای خشت و تعدادی دیوار مرتفع خلاصه می شود.

کوهنوردی در افجه

علاوه بر دارا بودن منظره ها طبیعی و زیبا، این روستا یکی از مقاصد مهم کوهنوردی برای گردشگران علاقه مند به کوهنوردی می باشد که به وسیله آن به قله های بلندی مانند مهرچال، ساکا، یخچال و آتشکده می توان دسترسی پیدا کرد.

دژ ساکا یا سربند

دژ ساکا یکی دیگر از جاذبه های تاریخی افجه شمرده می شود که تاریخ احداث آن به قرن های 2 و 3 هجری باز می شود، پیش از قرار گرفتن آن در فهرست جاذبه های گردشگری و مکانی بدون استفاده، تا زمان صفوی مورد استفاده و کاربرد بوده است. محل قرارگیری آن در بلندترین بخش افجه می باشد که اگر بر بالای می ایستادید منظره زیبایی از آبادی های اطراف مانند ناصر آباد، کند سفلی، راحت آباد، کند اولیا و قسمت عظیمی از لواسان را را مشاهده می کردید. در حال حاضر تنها تپه ای از سنگ و خاک بر جای مانده است.

رودخانه افجه، آبشار پسچویک

این رودخانه (رودخانه افجه و یا بدو) از سمت شرق آبادی افجه عبور می نماید که آبشار زیبا و دل انگیز پسچویک با ارتفاع 15 متری و محصور شده درخت ها واقع شده است. عبور این رودخانه پرآب موجب سرسبزی و پربار شدن باغ های میوه و زمین های کشاورزی شده است.

رودخانه تبله

یکی دیگر از رودخانه های زیبا و پرآبی که باغ ها و زمین های کشاورزی افجه را رونق بخشیده است، این رودخانه از وسط آن عبور می نماید.

همانطور که با همراهی ما در این مطلب گردشگری با جاذبه های تاریخی و منظره ها طبیعی افجه آشنا شدید، چنانچه تمایل به آشمایی بیشتر با روستای زیبا و گردشگرپذیر دیگری در اطراف افجه را دارید بر روی روستای برگ دنیا کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور

به "زیبایی های روستای افجه و برترین زمان برای سفر به این منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی های روستای افجه و برترین زمان برای سفر به این منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید