سیاهی اعتیاد بر صورت سی و سه پل

به گزارش کتاب دینا، از دیوارنویسی و ترک هایی که بر اثر خشکسالی و عبور مترو بر تن سی و سه پل نشسته، از ترقه زدن بر دیواره ها و رفتن بر پشت بام سی وسه پل و تفریحات بخت آزمایی بعضی جوانان روی پل که بگذریم، از نرده کشی سی و سه پل با عنوان ایمن سازی به خاطر سقوط دانش آموز 16 ساله از آن و برق گرفتگی و جان باختن قهرمان واترپلو و مسدود شدن دهانه های زیرین سی و سه پل اصفهان نمی توان گذشت.

سیاهی اعتیاد بر صورت سی و سه پل

حالا اما اتفاقات تلخ سی و سه پل از این هم پا را فراتر گذشته و به حوادث و آسیب های اجتماعی فرهنگی رسیده است؛ اتفاقاتی مثل باز شدن یک دریچه و راه پله از طبقه زیرین سی وسه پل توسط تعدادی معتاد بی خانمان و آتش برپا کردن و سیاه شدن دیوارهای پل و... اتفاقاتی که افق های جذاب نشان داده شده برای سی وسه پل همچون ایجاد یک پیاده راه تفریحی و آرامش بخش خوش منظر را تیره و تار نموده و ضرورت یک بازنگری اساسی یه این میراث گرانبها را می طلبد.

پل تاریخی سی وسه پل، یا پل ا...وردیخان یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان است که با 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض در زمان حکومت شاه عباس صفوی، زیر نظر ا... وردی خان و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی رودخانه پر آب و خروشان زاینده رود در شهر اصفهان احداث شد. این پل به دلایل متعددی از جذابیت های شهر اصفهان و ایران محسوب می گردد.

در قسمت شرقی این پل، پل تاریخی خواجو و در بخش غربی آن پل مارنان ساخته شده و در بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی و بخش شمال شرقی آن میدان نقش دنیا با تمامی آثار تاریخی اش واقع شده است.

معماری سی وسه پل هم مانند بسیاری از آثار دوره صفویه با شگفتی های بسیاری همراه است و بعضی شرق شناسان آن را یکی از پل های درجه اول دنیا و شاهکار معماری و شگفت آفرین توصیف نموده اند.

سی وسه پل همانند پل خواجو در دو طبقه ساخته شده است که در گذشته طبقه بالای آن محل انواع تردد و عبور و مرور بوده و با گذشت زمان و اهمیت تاریخی بودن پل و جلوگیری از آسیب های احتمالی، عبور انواع خودرو از روی آن ممنوع شده و تنها عبور اشخاص ممکن است.

در دو طرف این پل زیبا طاق نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می نمایند. اما آنچه بیشتر نظر گردشگران را به خود جلب می نماید، راهروهای پل است که تقریبا هم سطح قرار گرفته و موقع پر آبی رودخانه، ترانه آب جاری در طبقه زیرین پل به خصوص در تابستان های گرم نشستن یا قدم زدن در آن را بسیار خوشایند نموده است.

پل 400 ساله سی وسه پل تا به امروز و در گذر زمان اتفاقات زیادی را به خود دیده است؛ از عبور و مرور حیوانات و خودرو از روی پل گرفته تا کشیدن حصارهای آهنی در دهانه های پل. چند سالی هم می گردد که در بدترین شرایط ممکن، یعنی خشکی زاینده رود قرار گرفته، چراکه مصالح، پایه و فونداسیون پل به گونه ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه دار رودخانه در درازمدت احتمال تخریب و آسیب رسیدن به پل را افزایش می دهد.

پناهگاه شبانه معتادان

خشکی و کم آبی تنها معضل و مشکل آسیب زای سی وسه پل نیست، بی آبی بهانه ایجاد مسائل فرهنگی- اجتماعی متعددی هم در روی عرصه و اطراف پل شده، به عبارتی سی وسه پل که روزگاری محل برگزاری جشن های مختلف بوده، اکنون به خبرساز ترین پل تاریخی اصفهان از منظر انواع آسیب های اجتماعی تلخ و گزنده تبدیل شده است. تصویری که اخیرا توسط یکی از کاربران فضای مجازی از محوطه پایینی سی وسه پل در شبکه های اجتماعی منتشر و خبرساز شده، گویای همین حکایت و آسیب های تلخ است.

آن طور که در تصویر دیده و شرح داده می گردد، اواسط پل که راه پله های ارتباط میان طبقه فوقانی و پایین و دارای چند اتاقک کوچک است، یک اتاقک توسط افرادی ناشناس بازگشایی شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است و از صداهای به گوش رسیده این طور پیداست که تعدادی معتاد و بی خانمان در این اتاقک ها ساکن شده اند.

البته ماجرای افراد بی خانمان و معتاد در زیر پل ها خبر جدیدی نیست و زیر دهنه های پل خواجو هم محلی برای خوابیدن افراد بی خانمان است. اتفاقا در خود سی و سه پل هم حدود 10 سال پیش گزارش هایی مبنی بر بیتوته معتادان در اتاقک ها منتشر شد و حتی به صفحات روزنامه ها راه یافت. بعد هم به عنوان جرمی مشهود کار به ورود نیروی انتظامی کشید و در نهایت با کشیدن تیغه و بسته شدن اتاقک ها پایان یافت.

مساله را عظیم نکنیم!

اما چند روز پیش مجدد با حضور چند فرد معتاد و بی خانمان در سی و سه پل این مطلب خبرساز شد؛ خبری که علی محمد فصیحی، مسؤول پایش پل های تاریخی استان اصفهان در خصوص آن به جام جم می گوید: سی و سه پل یکی از مهم ترین شریان های پیاده راه در اصفهان است و ما نباید آن را به عنوان محل تجمع معتادان و افراد بی خانمان مطرح و خبرساز کنیم، زیرا از این دست اتفاقات زیاد می افتد.

وی با اشاره به این که مدیریت شهری یک زمانی چهارباغ را به عنوان جهت پیاده راه تعریف و هزینه هنگفتی خرج آن کرد، می افزاید: سی و سه پل ادامه همان جهت پیاده راه چهارباغ است و وظیفه مدیریت شهری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی است که به آن اهمیت بیشتری بدهند و شرایط موجود را بهسازی نمایند.

آسیب بسته بودن جریان آب

مسؤول پایش پل های تاریخی استان اصفهان تاکید می نماید: مهم ترین آسیبی که در حال حاضر به سی و سه پل وارد است بحث بسته بودن رودخانه است چرا که اگر آب باز بود پای افراد بی خانمان و معتادان به دلیل جاری بودن آب به آن قسمت باز نمی شد. درواقع فرونشست زمین و احتمال آسیب سازه ای به اضافه تهدید خشکسالی زاینده رود و درک شرایط عبور افراد افسرده و تردد آنها از پل بی آب خیلی جدی تر از باز شدن یکی از دریچه های زیرین پل توسط معتادان است.

رفتارهای ضد فرهنگی و اجتماعی همچون دیوارنوشت هم که اخیرا روی دیوارهای قدیمی پل شاهد آن هستیم و روز به روز بر آن افزوده می گردد، موضوع دیگری است که فصیحی به آن اشاره نموده و می گوید: یادگارنویسی روی آثار تاریخی در طول تاریخ رایج بوده و متاسفانه آسیب های زیادی به میراث ملت ها می زند چه از حیث تمیز کردن که کار سختی است و چه کاربرد مواد شیمیایی و روش های فیزیکی که به مراتب آسیب رسان است.

معتادان تخریبگر

مسؤول پایش پل های تاریخی استان اصفهان در خصوص آخرین شرایط دریچه خبرساز هم می گوید: واحد امانی میراث فرهنگی ما در زمان اضطرار توسط استاد کار و تکنیسین ها بازسازی های دوره ای را انجام داده و پایش سی و سه پل و بازرسی یگان حفاظت نیز انجام می گردد که در خصوص مذکور نیز طی سه ماه گذشته دوبار نسبت به بازسازی این قسمت فوقانی اقدام شده اما متاسفانه معتادان مجدد دست به تخریب بخش بازسازی شده می زنند که دوباره در 21 فروردین عملیات مسدود سازی ورودی پله های طبقه زیرین سی و سه پل صورت گرفته است.

به گفته فصیحی این دریچه ها زمانی راه پله هایی به سمت بالا بوده که علت آن تغییر سیستم سازه ای با بتن و تیر آهن برای عبور خودرو و مربوط به دهه 40 است که سپس بسته و تیغه کشیده شد که شاید اگر شرایط بهبود پیدا کرد برداشتن این تیغه بین دو بخش پل ممکن باشد. ما می توانیم دریچه ها را با مصالح ساختمانی محکم تر بسته و کاملا مسدود کنیم اما طبق قوانین بازسازیی اجازه این کار را نداریم هر چند اکنون تیغه فعلی را مجدد محکم تر از قبل بازسازی نموده ایم.

نفیسه راهداری - کتاب دینا اصفهان

منبع: جام جم آنلاین

به "سیاهی اعتیاد بر صورت سی و سه پل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهی اعتیاد بر صورت سی و سه پل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید