شناسایی کرونا در فضاهای عمومی با حسگر زیستی

به گزارش کتاب دینا، محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا (UPV) با همکاری متخصصان دانشگاه والنسیا (UV)، سیستم جدیدی را بر اساس حسگر زیستی با حساسیت بالا طراحی کردند که به طور مداوم سیگنال ها را برای تشخیص مستقیم سارس-کوو-2 در آئروسل های محیطی کنترل می نماید.

شناسایی کرونا در فضاهای عمومی با حسگر زیستی

نمونه اولیه این دستگاه، ارزیابی کیفیت هوا را امکان پذیر نموده و امکان شناسایی زودهنگام ویروس در فضاهای داخلی مانند منازل، کلاس ها، رستوران ها، سینما یا وسایل حمل ونقل عمومی را فراهم می نماید.

آنجل ماکیویرا، استاد گروه شیمی و مدیر موسسه شناخت مولکولی و توسعه فناوری (IDM) دانشگاه پلی تکنیک والنسیا اظهار کرد: روش انتشار ویروس بسیار مهم است و راهبردهای کنترل پیشگیرانه برای کاهش موثر سارس-کوو-2 و انتشار ویروس به وسیله آئروسل ها را باید در نظر گرفت. سیستمی که ما توسعه داده ایم بر اساس یک حسگر زیستی است که آنتی بادی های خاصی دارد که ویروس سارس- کوو-2 را در هوا شناسایی می نماید.

مطالعات مقدماتی با استفاده از ذرات شبه ویروسی (VLP) که عفونی نبودند توسط متخصصان دانشگاه والنسیا، لوئیز مارتینز گیل، ماریا ژسوس گارسیا موریا و اسماعیل مینگارو از گروه بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی (موسسه BIOTECMED) اجرا شده است.

به گفته محققان دانشگاه والنسیا، VLP ها ذرات غشایی ویروسی هستند که از ویروس تقلید می نمایند اما حاوی ژنوم آن نیستند، به این معنی که عفونی نیستند. در خصوص سارس-کوو-2، VLP های به دست آمده شامل چهار پروتئین ساختاری ویروس، پروتئین (S)، پروتئین پیچیده (E)، پروتئین غشایی (M) و پروتئین نوکلئوکپسید (N) است، به این معنی که آن ها حاوی تمام عناصر ساختار ویروس هستند که شناسایی آن توسط آنتی بادی ها و همچنین سایر پاسخ های سیستم ایمنی را امکان پذیر می نماید.

حسگر زیستی در مقیاس آزمایشگاهی توانسته است میزان VLPs در هوا را در محیطی شبیه سازی شده با بار ویروسی بالا را تشخیص داده و سیگنالی به بار ویروسی موجود در جو متصل می نماید. به این ترتیب با تشخیص بار ویروسی در سطحی که برای سلامتی افراد مضر باشد، سیگنال هشدار صادر می گردد؛ بنابراین، این حسگر زیستی می تواند سارس-کوو-2 را در مقادیر بحرانی تشخیص دهد.

سرجی مورایس، محقق همکار در این موسسه تحقیقاتی معتقد است که این تحولی بسیار امیدوارنماینده است، زیرا می تواند به عنوان یک سیستم هشدار و کنترل برای جلوگیری از عفونت کووید-19 بدون احتیاج به انجام آزمایش PCR، کیفیت هوا در فضاهای شلوغ یا خطرناک را انجام داد. این امر امکان اتخاذ اقدامات بهداشتی برای جلوگیری و هشدار در خصوص شیوع کووید-19 را فراهم می نماید.

این روش و نمونه اولیه توسعه یافته آن توسط گروه IDM در حال حاضر در مرحله ارزیابی در سطح بیمارستان است که با همکاری خدمات پزشکی پیشگیری و کیفیت مراقبت بیمارستان عمومی دانشگاه Castelló، به ریاست ماریو کاربالیدو فرناندز در حال اجرا است.

کاربالیدو اظهار کرد: نتایج این مطالعه امکان ارائه پیشنهادها مدیریتی برای کاهش احتمال سرایت در فضاهای داخلی را فراهم می نماید. بعلاوه، به ایجاد عناصر جدید مدیریتی برای ایمنی مراکز مراقبت های ثانویه و حفاظت از بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی یاری نموده، بنابراین خطر انتقال به عموم مردم کاهش می یابد. با آمدن زمستان و بسته شدن درب ها، ضروری است تضمین گردد که فضاهای بسته، مکان های ایمنی هستند.

حسگر زیستی IDM-UPV اندازه گیری های مستقیمی را انجام می دهد و همچنین به دلیل سهولت استفاده، کم هزینه بودن و قابلیت انعطاف پذیری است. دیوید گیمنز-رومرو، مدرس UPV نتیجه گیری می نماید: در حال حاضر هیچ بازاری در این فناوری رقابتی مانند فناوری تولیدشده ما در سطح نمونه اولیه وجود ندارد اما می تواند در آینده نزدیک به ویروس سنج تبدیل گردد.

بودجه توسعه این نمونه اولیه توسط شورای نوآوری، دانشگاه ها، علوم و دیجیتال دولت منطقه ای والنسیا در چارچوب فراخوانی که اعضای سیستم نوآوری منطقه والنسیا در ماه مارس برای توسعه راهکار های نوآورانه در مبارزه با کروناویروس صادر کردند، تامین شده است.،ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "شناسایی کرونا در فضاهای عمومی با حسگر زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی کرونا در فضاهای عمومی با حسگر زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید