فروش نفت کشورمان به رغم تحریم ها ادامه دارد

به گزارش کتاب دینا، طبق ارزیابی دو منبع غربی، صادرات نفت ایران از ابتدای آوریل تا به امروز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح بالایی مانده است.

فروش نفت کشورمان به رغم تحریم ها ادامه دارد

به گزارش کتاب دینا، صادرات نفت ایران از اواخر سال 2020 با وجود ادامه تحریم های آمریکا که از سوی دولت ترامپ وضع شده اند، رشد کرده است. دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا که در ژانویه بر سر کار آمد، بازگشت به جهت دیپلماسی را پیشنهاد کرد که ترامپ رها کرده بود.

صنعت نفت به دقت به سطح صادرات نفت ایران چشم دوخته که در صورت رشد سریع ممکن است توازن بازار جهانی را دستخوش تغییر کند. در گذشته، سایر صادرکنندگان نفت اوپک برای تعدیل تاثیر بازگشت صادرات نفت ایران روی قیمتها، تولیدشان را کاهش داده بودند.

شرکت پترولجستیک به رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران از ابتدای ماه میلادی جاری تا به امروز 500 هزار بشکه در روز بوده که کاهش ماهانه داشته اما نسبت به مدت مشابه سال 2020 بالاتر است. این شرکت در ابتدا صادرات مارس را کمتر از 600 هزار بشکه در روز برآورد کرده بود.

دانیل گربر، مدیرعامل پترولجستیک به رویترز گفت: صادرات در این سطح طولانیتر از انتظار ما ادامه پیدا کرده و با مذاکرات سازنده ای که در وین در جریان است، ممکن است هرگز شاهد بازگشت به رکورد پایین سال 2020 نباشیم.

مذاکرات میان ایران و قدرت های جهانی درباره توافق برجام از اوایل آوریل در جریان است و هفته آینده بر اساس پیشرفتی که تا به امروز حاصل شده است، ادامه پیدا می کند.

یک منبع آگاه در یک شرکت دیگر اظهار کرد صادرات نفت ایران در دو هفته اول آوریل پایین 500 هزار بشکه در روز بوده که کمتر از 600 هزار بشکه در روز در مارس است اما این آمار می تواند بازبینی شود.

هیچ آمار دقیقی درباره صادرات نفت ایران وجود ندارد. پترولجستیک و سایر شرکتها میزان صادرات نفت ایران را با ردگیری نفتکشها برآورد می کنند. اما نفتکشها می توانند دستگاه ردیاب ماهواره ای خود را خاموش کرده و برنامه سفرش را تغییر دهند یا از تاکتیکهای دیگری استفاده کنند که ردگیری آنها را دشوارتر می کند.

رفع تحریم های آمریکا به ایران امکان خواهد داد صادرات نفت خود را به 2.5 میلیون بشکه در روز برگرداند که آخرین بار در سال 2018 هنگامی که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، مشاهده شد.

بر اساس گزارش رویتر، بازرگانان، تحلیلگران و شرکت های اطلاعات انرژی اعلام کرده اند چین در ماههای اخیر نفت بیشتری از ایران خریداری کرده است.

یک بازرگان چینی با اشاره به نفت ایران، به رویترز گفته بود این بشکه های حساس مانع عرضه از نقاط دیگر شده اند زیرا بسیار ارزان هستند.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی اواخر مارس اعلام کرده بود افزایش اخیر صادرات نفت ایران به چین و برداشت نفت از ذخایر، در ضعف بازار نفت سهیم بوده و تلاشهای اوپک پلاس برای محدودیت عرضه و تقویت قیمتها را تحلیل برده است. بنا بر برآورد تحلیلگران و معامله گران نفت، چین بزرگترین خریدار نفت ایران بوده و وارداتش از ایران در مارس به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

به "فروش نفت کشورمان به رغم تحریم ها ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش نفت کشورمان به رغم تحریم ها ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید