فوران عجیب آتشفشان گلی در آذربایجان

به گزارش کتاب دینا، رسانه های جمهوری آذربایجان روز گذشته خبر دادند که یک آتشفشان گلی در منطقه قره داغ باکو فوران کرده است. این فوران نیز در قلمرو شهرک لوکباتان رخ داده است. آرزو بابایوا، سخنگوی سرویس حفاظت از تنوع زیستی، در رابطه با فوران این آتشفشان گفته که هیچ سکونتگاهی در نزدیکی آتشفشان گلی لوکباتان وجود ندارد.

فوران عجیب آتشفشان گلی در آذربایجان

به گزارش کتاب دینا به نقل از آذرنیوز، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی اعلام کرده که در حال حاضر آتشفشان گلی لوکباتان را که قبلا در سال 2017 فوران کرده بود، زیر نظر دارد. آتشفشان گلی لوکباتان در میدان نفتی به همین نام در ساحل دریای خزر در 15 کیلومتری جنوب غربی باکو قرار گرفته است.

این یکی از پنج آتشفشان گلی فعال در جهان است که از سال 1810 تا به امروز 25 بار فوران کرده است.

در سال 1933، زمین شناسان پس از حفر چاه در پای آتشفشان، ذخایر بزرگ نفت و گاز را در این منطقه کشف کردند. آن ها به این حقیقت پی بردند که تئوری اتصال مستقیم آتشفشان های گلی با ذخایر هیدروکربنی کاملا درست است. پس از آن میادین غنی نفت، سنگ های نفتی و میعانات گازی آذربایجان مانند لوکباتان، قره داغ و میشوداغ نیز در نزدیکی آتشفشان های گلی کشف شد.

در حال حاضر 365 آتشفشان گلی در آذربایجان وجود دارد. بیشتر آتشفشان ها فعال هستند و 43 مورد از آن ها از طریق وزارت محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان محافظت می شود.

بزرگترین آتشفشان های گلی جهان بویوک خانی زاداغ و توراقای هر دو در آذربایجان قرار گرفته اند. بویوک خانی زاداغ در 10 اکتبر 2001 فوران کرد و شعله های آتش را تا 300 متر در هوا خاموش کرد. این بالاترین رکورد برای شعله های آتش از آتشفشان گلی بود.

جالب است بدانید که در 5 سپتامبر 2004 بزرگترین آتشفشان گلی در خاک آذربایجان به رکورد های جهانی گینس اضافه شد.

گدازه، گل و مایعی که از طریق آتشفشان های گلی به بیرون پرتاب می شود به عنوان مواد اولیه برای صنایع شیمیایی و ساختمانی و همچنین داروسازی استفاده می شود.

منبع: فرارو

به "فوران عجیب آتشفشان گلی در آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوران عجیب آتشفشان گلی در آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید