با این تانک مثل فوت کردن به شمع، به چاه های نفت مشتعل کویت فوت می کردند تا خاموش شوند!

به گزارش کتاب دینا، تصور کنید که شما یک تانک قدیمی روسی را با دو موتور هواپیمای جت و مقدار زیادی آب ترکیب کنید تا یک دستگاه عجیب آتش نشانی بسازید که قادر باشد که حتی حریق چاه های نفت را خاموش کند!

با این تانک مثل فوت کردن به شمع، به چاه های نفت مشتعل کویت فوت می کردند تا خاموش شوند!

به سال 1991 می رویم، در این زمان جنگ خلیج فارس به انتهای خود نزدیک شده بود و ارتش در هم شکسته عراق، هنگام ترک کویت، 700 چاه نفت این کشور را به آتش کشید.

نتیجه این کار ایجاد منظره های آخر الزمانی بود. هر روز و به مدت 30 هفته تمام، حدود 6 میلیون بشکه نفت می سوخت و شعله های چاه های نفت تا صد متر به هوا می رفتند و آسمان از دود غلیط و سیاهی پوشیده شده بود. دمای چاه های نفت به 2 هزار درجه فارنهایت می رسید و حتی در فاصله نزدیک از آنها دما 650 درجه فارنهایت بود و طبعا کار آتشنشانی را سخت می کرد.

اما در مجارستان، کشوری که سابق بر این در حلقه کشورهای بلوک شرق و تحت نفوذ شوروی بود، از یک ایده قدیمی روسی الهام گرفته شده بود. در این زمان مهندسین یک تانک T-34 را که قدمتش به جنگ جهانی دوم می رسید برداشتند و دو موتور یک میگ 21 را روی آن سوار کردند و به علاوه شش لوله آب فشان بزرگ هم روی آن گذاشتند.

این تانک به نزدیکی چاه های نفت می تواست برود و با جریان قدرتمند هوا یا فوت بزرگی که می کرد و همزمان جریان آبی که برقرار می کرد، شعله نفت را برای لحظات یا دقایقی از گاز و نفت محروم می کرد تا بلکه خاموش شوند.

اسم این تانک را هم گذاشته بودند Big Wind. عملا این تانک عجیب توانست 9 چاه نفت کوبتی را خاموش کند.

این تانک می توانست حدود 4600 فوت مربع هوا را با سرعت 770 مایل در ساعت به سمت آتش بفرستد. کل پرسنل آتش نشان هر تانک بیگ ویند هم کلا 3 نفر بودند.

بر طبق اسناد شرکت نفتی MOL مجارستان، این تانک هنوز مشغول خدمت است.

به سبب جریان شدید هوایی که این تانک ایجاد می نماید مسلما در حریق های شهری نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد، چون چنین جریان هوای قدرتمندی می تواند به راحتی درها و پنجره های ساختمان ها یا شاید هم بعضی دیوارها را از جا بکند.

منبع: یک پزشک

به "با این تانک مثل فوت کردن به شمع، به چاه های نفت مشتعل کویت فوت می کردند تا خاموش شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این تانک مثل فوت کردن به شمع، به چاه های نفت مشتعل کویت فوت می کردند تا خاموش شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید