کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

به گزارش کتاب دینا، خبرگزاری خبرنگاران- آژانس بین المللی انرژی اظهار داشت تقاضا برای نفت در سطح جهان به علت ادامه بحران ناشی از شیوع کرونا و اجرای محدودیت های قرنطینه ای، کاهش خواهد یافت.

کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

به گزارش خبرگزاری کتاب دینا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی گزارش تقریبا مایوس کننده آژانس بین المللی انرژی، بهای نفت در انتها معاملات بازار نیویورک، کاهش یافت.

در انتها معاملات روز کاری پیشین، بهای نفت خام سبک برنت دریای شمال، که از آن به نام یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در بازار اروپا استفاده می شود برای تحویل در ماه آوریل با 53 صدم درصد کاهش نسبت به انتها معاملات روز کاری پیشین، به 61 دلار و 14 سنت رسید. حال آنکه قیمت این شاخص نفتی در انتها معاملات روز قبلی به 61 دلار و 69 سنت هم رسیده بود که بالاترین قیمت از 24 ژانویه سال گذشته تا به امروز بوده است.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت ) هم که برای قیمت گذاری نفت مصرفی آمریکا، به کار برده می شود در انتها معاملات بازار نفتی نیویورک، برای تحویل در ماه آوریل با 75 صدم درصد کاهش نسبت به انتها معاملات روز کاری پیشین، به 58 دلار و 24 سنت رسید. این شاخص نفتی هم در انتها معاملات روز کاری پیشین به 58 دلار و 91 سنت هم رسیده بود که بالاترین قیمت از 17 ژانویه سال گذشته تا به امروز بود.

با این حال قیمت دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به نام مرجع قیمت گذاری نفت در بازار اروپا استفاده می شود و نفت خام سبک و شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت ) که برای قیمت گذاری نفت مصرفی آمریکا به کار برده می شود، از اول امسال تا به امروز حدود 20 درصد افزایش یافته است.

اندی لیپو از شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری در بازار انرژی لیپو اویل آسوشیئتس در تحلیل و ارزیابی خود از اوضاع و شرایط حاکم بر بازار نفت می گوید: سرمایه گذاران در بازار های نفتی از این نگران هستند که حالا که قیمت نفت در بازار جهانی تا این حد بالا رفته است آیا گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، متشکل از سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و کشور های غیر عضو آن به ویژه روسیه، اقدام به افزایش تولید نمی کند.

طبق توافقی که گروه نفتی اوپک پلاس، در نشست پنجم ژانویه به دست آورد مقدار کاهش عرضه نفت از هفت میلیون و 200 هزار بشکه در روز به هفت میلیون و 125 هزار بشکه در روز در ماه فوریه خواهد رسید. سپس رقم این شاخص در ماه مارس به هفت میلیون و 50 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

عامل دیگر که در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر داشته است انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی بوده است که بر اساس آن تقاضا برای نفت در سطح جهان در سال 2021، کاهش خواهد یافت. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود با بازنگری کاهشی در پیش بینی های قبلی خود اعلام کرده است که تقاضا برای نفت در سطح جهان امسال به علت ادامه بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر کووید-19، و اجرای محدودیت های قرنطینه ای برای مهار بیماری همه گیر ویروس کرونا 2019 کاهش خواهد یافت.

در آخر آنکه کارشناسان، کارگزاران و تحلیلگران بازار انرژی و نفت خاطر نشان می کنند در فصل زمستان و سرما در آمریکا مقامات این کشور مقدار نفت خام ذخیره سازی شده خود را افزایش می دهند امری که خود در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کاهش بهای نفت در بازار نیویورک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بهای نفت در بازار نیویورک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید