پرورش دهنده الاغ : حمایت نمایند، بزرگ ترین تولیدنماینده شیرخشک می شوم ، آیا شیرخشک الاغ وارد بازار می گردد؟

به گزارش کتاب دینا، احمدرضا شهرکن، جوان ترین کارآفرین و پرورش دهنده الاغ که امروز در مزرعه اش از 80 راس الاغ نگهداری می نماید، از نتایج مطلوب کوشش هایش برای فراوری شیر خشک از شیر الاغ خبر می دهد که اگر صحت داشته باشد، می توان گفت تحولی بزرگ در زمینه فراوری و عرضه شیر خشک بچه ها به وجود می آید.

پرورش دهنده الاغ : حمایت نمایند، بزرگ ترین تولیدنماینده شیرخشک می شوم ، آیا شیرخشک الاغ وارد بازار می گردد؟

کتاب دینا - مریم قاسمی : هرچند کارشناسان علوم تغذیه کشور، به دلیل اینکه فراوری شیر الاغ محدودتر از شیر گاو است، فراوری شیر الاغ و محصولات دیگر را ارزان نمی دانند، اما شهرکن که حدود 6 سال است به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت می نماید و البته بازار داغ و مشتری های خودش را دارد، عقیده دارد که فراوری شیر الاغ و محصولاتی مثل شیر خشک الاغ بسیار در دسترس تر از واردات شیر خشک خارجی است و اگر حمایت و پشتیبانی مسئولان باشد، می توان شیرخشک باکیفیت و مطلوبی از شیر الاغ فراوری کرد و به دست بچه های رساند که به هر دلیلی از خوردن شیر مادر محروم و دور مانده اند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

احمدرضا شهرکن که دانشجوی رشته مدیریت کسب وکار است و به جز این به مطالعه و خواندن کتاب، منابع علمی داخلی و خارجی در زمینه صنایع غذایی علاقه دارد می گوید: در طول یک دهه اخیر، خیلی از کارشناسان علوم تغذیه و پزشکان درباره خواص معجزه آسا و منحصربه فرد شیر الاغ مقاله ها و تحقیقات متعددی ارائه داده اند که مهر تاییدی است بر ویژگی های شیر الاغ و نزدیکی و شباهت زیاد آن به شیر مادر. در همین جا باید بگویم که متاسفانه در طول این سال ها بعضی از شیرخشک های خارجی که در سبد خانوارها نهاده شد با قیمت های گران فروخته شد و در تحقیقات بعدی معین شد که این شیرخشک های خارجی هم از شیر الاغ تهیه شده و گرانی آن به همین خاطر بوده است و به جز اینها ورود شیرخشک های قلابی هم به فروشگاه ها و مغازه ها مزید بر دلیل شد تا اعتماد و اطمینان مردم به شیر مصنوعی بچه ها کاهش پیدا کند.

او تاکید می نماید که اگر مسئولان حمایت نمایند، یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان شیرخشک الاغ خواهد شد که این محصول را با بالاترین کیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برساند. حال باید دید که آیا این نوع شیرخشک با همه موانع و مسائل وارد بازار خواهد شد یا نه؟

وقتی مادر نباشد و یا خدای ناکرده بمیرد دو نوع شیر به بچه داده می گردد یا طبیعی (به وسیله دایه) که در فرهنگ های مختلف، آداب ورسوم خود را دارد و یا مصنوعی که همان استفاده از شیر سایر پستانداران است. در اینجا باید گفت اندازه چربی، پروتئین و شکر در شیرهای مختلف با یکدیگر فرق دارند. گفته می گردد شیر انسان 4. 5 درصد چربی دارد که به احتمال زیاد همین اندازه چربی برای بدن نوزاد باید کافی باشد.

اما نکته مهم درباره شیر گاو این است که افراد کمی معتقدند شیر گاو به درد انسان می خورد. چراکه این شیر برای سیستم گوارش گاو تعریف شده که مثل سیستم گوارش ما انسان ها نیست؛ سیستم گوارش گاو می تواند ترکیبات پیچیده مانند لاکتوز را هضم کند. بر این اساس به نظر می رسد شیر الاغ برترین گزینه برای مصرف نوزاد انسان باشد، اما الاغ مانند گاو در دسترس نیست و مشارکت فراوریی کمی دارد. گوسفند نیز شیر زیادی فراوری نمی نماید و فقط در فراوری پنیر از آن بهره می برند و برای نوشیدن نیز مناسب به نظر نمی رسد.

با این توضیحات، مناسب است که اشاره ای هم به سابقه مصرف شیرخشک کنیم: در قرن 18 و 19 شیر مصنوعی (شیر گاو) متداول شد و اروپایی ها و آمریکایی ها شیر طبیعی (چه مادر و چه دایه) را برای نوزادان کنار گذاشتند و تغذیه مصنوعی را جایگزینی برای بچه ها کردند. همین عامل موجب مرگ ومیر بچه ها شد و در سال های 1840 میلادی نیمی از بچه ها در منهتن نیویورک مردند. محققان انواع بیماری ها را در شیر گاو پیدا کردند و سپس لوئی پاستور، دانشمند فرانسوی، راه حلی برای این مشکل پیدا کرد: جوشاندن شیر! شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیر الاغ را برخلاف شیر گاو و سایر پستانداران نباید بجوشانیم، چراکه بلافاصله خراب و فاسد می گردد. شیر الاغ به اصطلاح بازاری ها یک محصول تره باری است و تازه تازه و به محض دوشیدن و در کمتر از 12 ساعت اگر در جای خنگ نگهداری گردد قابل مصرف است. اما محصولی مثل شیر خشک الاغ که خاصیت های شیر مادر را با خود دارد مدت زمان و ماندگاری بیشتری دارد.

حال باید دید خاتمه این حدس ها و پیشنهادها در جهت پیچیده فراوری به کجا خواهد انجامید.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرورش دهنده الاغ : حمایت نمایند، بزرگ ترین تولیدنماینده شیرخشک می شوم ، آیا شیرخشک الاغ وارد بازار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش دهنده الاغ : حمایت نمایند، بزرگ ترین تولیدنماینده شیرخشک می شوم ، آیا شیرخشک الاغ وارد بازار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید