خواص شگفت انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

به گزارش کتاب دینا، آب دوغ خیار غذای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی ها در فصل تابستان است که در ادامه با ارزش غذایی آن آشنا می شوید.

خواص شگفت انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

آب دوغ یکی از غذاهای سنتی ایران است که در تابستان هواداران خاص خود را دارد و گلوی آدم را تازه می نماید. بعلاوه برطرف نماینده عطش است. بیشتر آن را به عنوان ناهار یا عصرانه استفاده می نمایند. مواد اصلی آن ماست، آب و خیار است و بنا به سلیقه سبزی، کشمش، خامه، گل محمدی، نعناع خشک و غیره هم به آن اضافه می نمایند. اگر تزیین آن زیبا باشد حتی برای پذیرایی از مهمان نیز مناسب است. در این مطلب از کتاب دینا به آنالیز خواص آب دوغ خیار می پردازیم.

اگر در تهیه آب دوغ خیار از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود، می توان به یقین رسید که این غذا سالم ترین و مناسب ترین غذای فصل گرما به شمار می آید.

فواید آب دوغ خیار

مصرف مقادیر زیاد سبزیجات در این غذا می تواند فیبر، ویتامین ها و املاح معدنی مورد احتیاج بدن را تامین کند. نعناع و ریحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده بوده و عوارض گوارشی ندارد. تربچه موجود در آن سرشار از ویتامینC و ید است و به علت وجود گوگرد خاصیت ضدعفونی نماینده دارد.

ترخون آن نیز اشتهاآور، معطر، سریع الهضم بوده و برای اعصاب بسیار مفید است. همان طور که می دانید، ماست موجود در این غذا نیز تامین نماینده کلسیم و پروتئین بدن و عاملی جهت برطرف بی خوابی های شبانه به شمار می رود، لذا برای آنکه وعده غذایی شما کم کالری و کم چرب شود، لزوما از ماست کم چرب بهره ببرید.

کشمش نیز در این غذا برای مزه دار کردن انتخاب مناسبی بوده و داروی رشد بچه ها و نیرو دهنده سالخوردگان است. این میوه مغذی پرانرژی و کم چرب و کم سدیم است، ولی با وجود آنکه قند و کالری بالایی دارد، به علت غنی بودن از پتاسیم، مصرف آن را به بیماران مبتلابه فشارخون توصیه می کنیم.

در کل مخلفات گوناگونی که در این غذا به کاررفته، آن را به غذایی کامل تبدیل نموده و از همه مهم تر آن که در مقایسه با غذاهای دیگر احتیاج به طبخ نداشته و عوارض ناشی از حرارت پخت را به همراه ندارد.

خواص 3 جز اصلی آب دوغ خیار

خواص ماست

ماست یک محصول لبنی کم کالری محسوب می شود. 100 گرم ماست شیرین، فقط 61 کالری دارد. ماست تازه پروتئین، ویتامین D، ویتامین C، فولات، فسفر و کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارد. ماست حاوی باکتری های مفید برای سلامتی است که هضم لاکتوز را تسهیل می نماید. از آنجا که بیشتر لاکتوز ها به اسید لاکتیک تبدیل شده اند، ماست راحت تر از شیر هضم می شود.

خواص خیار

خیار کم کالری است اما ویتامین ها و مواد معدنی مهم فراوانی دارد. پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، منیزیم و پتاسیم از جمله مواد مغذی موجود در خیار به شمار می رود. آنتی اکسیدان موجود در خیار از ورود رادیکال های آزاد به داخل بدن جلوگیری نموده و مانع از بروز انواع بیماری ها می شود. از آنجا که خیار از حدود 96٪ آب تشکیل شده است، برای حفظ رطوبت ازدست رفته بدن بسیار موثر است و می تواند به برطرف احتیاج روزانه بدن به مایعات یاری نمایند.

خواص گردو

گردو منبع عالی منگنز است و 48٪ از احتیاج روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می نماید. گردو بعلاوه منبع بسیار خوبی از مس، منیزیم و فسفر است. از دیگر مواد مغذی آن می توان به آهن، کلسیم، روی، پتاسیم و سلنیوم اشاره نمود. ویتامین های موجود در گردو شامل ویتامین B6، فولات (ویتامین B 9) و تیامین (ویتامین B 1) است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این دمنوش، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "خواص شگفت انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید