زخم شیشه رنگی های وارداتی برقلب گره چینان

به گزارش کتاب دینا، گره چینی و مشبک کاری به عنوان یکی از هنر های اصیل ایران است اما قیمت بالای مواد اولیه وارداتی پیکر این هنر را زخمی کرده است.

زخم شیشه رنگی های وارداتی برقلب گره چینان

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های کتاب دینا از بیرجند، گفت:گره چینی به هنری ایجاد شده با قطعات برش خورده چوب و شیشه های رنگی در اشکال مختلف و تکرار شونده می گویند که شیشه و چوب بیشترین ابزار مورد استفاده است اما در لا به لای معماری امروزی در حال کمرنگ تر شدن است و نیاز است با تلفیق این صنعت با معماری نوین جانی دوباره گیرد.

او افزود: افراد زیادی به ویژه در رسته درودگران ساخت گره چینی را می دانند و به تولید نیز اشتغال دارند ، در خراسان جنوبی تنها یک کارگاه در فردوس از اداره کل میراث فرهنگی مجوز فعالیت دارد.

عباس زاده خاطرنشان کرد: تهیه مواد اولیه به خصوص شیشه رنگی که وارداتی است قیمت کار گره چینی را بالا برده و مشکلاتی را برای گره چینان به وجود آورده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: انواع مبلمان، قاب آئینه، میز، منبر و درب از تولیدات گره چینی هستند.

او نبود گمرک اختصاصی صنایع دستی در استان را یک مشکل اساسی برای صنایع دستی برشمرد و خاطرنشان کرد: نمی توانیم آمار رسمی از صادرات محصولات گره چینی شده به خارج از کشور اعلام کنیم.

بیشتر بخوانید

  • حکایت بانوی کارآفرین در خراسان جنوبی+فیلم

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: آثار گره چینی شده قیمت بالایی دارد، ولی هنوز در قلب مردم علاقه مندی به هنر های اصیل کشورمان زنده است.

او اظهار کرد: بسیاری هستند که ارزش این آثار فاخر را می دانند و در قالب تابلو و درب های ساختمان آن را استفاده می کنند، اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و تهیه مواد اولیه به خصوص شیشه رنگی که وارداتی هست قیمت کار گره چینی را بالا برده و مشکلاتی پیش پای صنعتگران این حوزه ایجاد کرده است.

عباس زاده صدور مجوز و برخورداری از سوبسید های حوزه صنایع دستی، ارائه بسته های حمایتی و معافیت های اقتصادیاتی، حضور در نمایشگاه های سطح کشور و ارائه تسهیلات کم بهره به گره چینان را از اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از هنرمندان این رشته دانست.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زخم شیشه رنگی های وارداتی برقلب گره چینان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم شیشه رنگی های وارداتی برقلب گره چینان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید