شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های رتبه بندی جهانی افزایش یافته است

به گزارش کتاب دینا، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با انتشار ویرایش 2020 صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نما) خاطرنشان کرد که شمار موسسات آموزش عالی ایران در اغلب نظام های رتبه بندی دنیای افزایش یافته است.

شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های رتبه بندی جهانی افزایش یافته است

به گزارش گروه دانشگاه کتاب دینا به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تصمیم گیری و سیاست گذاری بر پایه شواهد از رویکرد های نوین در مدیریت علم، فناوری و نوآوری محسوب می گردد و تصمیم هایی که شواهد و داده ها را نادیده گرفته، به سرانجامی نرسیده و تنها هدر رفت منابع را در پی داشته اند.

امروزه شمار بسیاری از شاخص ها در لایه های گوناگون (سازمانی، ملی، منطقه ای و دنیای) پشتیبان چنین رویکردی هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در سامانه صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا (نِما) در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR، صندلی کشور را در شاخص های کلیدی و دنیای علم، فناوری و نوآوری بازنمایی می نماید. طبق داده های این سامانه، صندلی ایران در بیشتر شاخص های دنیای در سال 2020 میلادی بهبود یافته، در بعضی تغییر نکرده و در بعضی هم پایین آمده است.

نمای 2020 گزارش تفصیلی صندلی ایران را در نزدیک به 90 شاخص گوناگون دنیای علم، فناوری و نوآوری در سال 2020 میلادی پوشش می دهد.

این گزارش در 7 فصل شامل صندلی پژوهشگران، صندلی مجله های علمی، صندلی مؤسسه ها در نظام های رتبه بندی کلی، صندلی مؤسسات علمی در نظام های رتبه بندی موضوعی، صندلی مؤسسات در نظام های رتبه بندی وبگاه ها، شرایط ایران در نمایه های استنادی و صندلی ایران در رتبه بندی های علم، فناوری و نوآوری به دست آمده است.

طبق این گزارش، در سال 2020 میلادی شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در بیشتر نظام های فراگیر رتبه بندی دنیای افزایش یافته است که شامل حضور مؤسسات در نظام های رتبه بندی زیر است:

تایمز: 47 مؤسسه / ‬ شانگهای: 12 مؤسسه / کیو. اس. 5 مؤسسه / یورپ: 52 مؤسسه / لایدن: 36 مؤسسه / یومالتی رنک: 21 مؤسسه / ‬ تایوان: 12 مؤسسه / ‬ یو. اس. نیوز: 31 مؤسسه / دانشگاه های دنیا: 38 مؤسسه / سکیمگو: 157 مؤسسه / راوند: 11 مؤسسه / گرین متریک: 41 مؤسسه.

شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های موضوعی رتبه بندی هم افزایش یافته و بعضی از این مؤسسه ها در میان 100 مؤسسه و حتی 10 مؤسسه برتر دنیا هستند.

در رتبه بندی های موضوعی شانگهای و یورپ 7 مؤسسه و در رتبه بندی های موضوعی تایوان و یو. اس. نیوز هم 9 مؤسسه ایرانی در میان 100 مؤسسه برتر دنیا در زمینه های گوناگون علمی هستند.

صندلی ایران در نمایه های استنادی دنیای هم پیشرفت داشته است. شمار انتشارات ایران در نمایه نامه های استنادی دنیای، یعنی وب آو ساینس (واس) و اسکوپوس در سال 2020 میلادی افزایش یافته است.

در سال 2020 میلادی، ایران در صندلی 15 دنیا و نخست منطقه در هر دو نمایه نامه از دیدگاه شمار انتشارات است.

با اینکه ایران در چند سال گذشته تحریم بوده، ولی همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با کشور های دیگر بیشتر شده و اکنون بیش از 35 درصد از انتشارات ایران در نمایه نامه واس برون دادِ هم نویسندگی دنیای است.

ایران در شاخص آمادگی شبکه ای رشدی یک پله ای داشته و به صندلی 79 دنیا رسیده است.

صندلی ایران در رتبه بندی نظام های ملی آموزش عالی یک پله بهبود یافته و اکنون در رتبه 47 دنیا و 4 منطقه است.

نزدیک به 90 شاخص برای پایش علم، فناوری و نوآوری در کتاب نمای 2020: صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا در سال 2020 میلادی گردآوری شده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های رتبه بندی جهانی افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار مؤسسه های آموزش عالی ایران در نظام های رتبه بندی جهانی افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید