شوک عظیم به ورزش معلولان با تداوم یک پروژه شکست خورده، قولی که اسبقیان داد و عملی نشد

به گزارش کتاب دینا، در حالی که به نظر می رسید بعضی رشته های مربوط به ورزش جانبازان و معلولین می توانند روزهای بهتری داشته باشند، اما با تصمیم جدید امیدها در این باره کمرنگ شد.

شوک عظیم به ورزش معلولان با تداوم یک پروژه شکست خورده، قولی که اسبقیان داد و عملی نشد

به گزارش خبرنگار ورزشی کتاب دینا، علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان روز گذشته (یکشنبه) گفت در جلسه ای که علی نژاد معاون وزیر ورزش، خسروی وفا رئیس کمیته پارالمپیک، مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، اسبقیان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین و خودش حضور داشتند، مقرر شد رشته های تنیس، تنیس روی میز، تکواندو، قایقرانی، تیراندازی با کمان، دوچرخه سواری، بدمینتون و سوارکاری همچون گذشته در فدراسیون های ملی مرتبط به فعالیت خود ادامه دهند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که به نظر می رسید این رشته ها قرار است پس از یک تجربه ناموفق، باز هم فعالیت خود را زیر نظر فدراسیون جانبازان و معلولین و البته با همکاری فدراسیون های مربوط انجام دهند.

ماجرای جدایی 8 رشته از فدراسیون جانبازان و معلولین و انتقال به فدراسیون های همان رشته ها در سال 97 کلید خورد و در جلسه ای که اواسط آبان ماه در محل وزارت ورزش برگزار گشت، به تصویب رسید. در این جلسه مقرر شد این 8 رشته از ابتدای سال 98 فعالیت خود را زیر نظر فدراسیون همان رشته انجام بدهند و در واقع فدراسیون جانبازان مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

مسئولان وزارت ورزش و کمیته پارالمپیک، این انتقال را در راستای قوانین جهانی و همچنین ارتقای آن رشته ها مفید مطرح نمودند، اما در عمل شرایط به شکل دیگری رقم خورد. نبود زیرساخت های مناسب، عدم برخورد و روبروه درست با ورزشکاران جانبازان و معلولین در فدراسیون ها و ... شرایط را به جایی رساند که صدای اعتراض ها خیلی زود بلند شد.

یکی از اعتراض ها مربوط به حمید علی صمیمی رئیس سابق فدراسیون جانبازان و معلولین بود که البته بعد از جدایی اش از فدراسیون صورت گرفت. علی صمیمی با اشاره به اینکه از همان ابتدا که مخالف این انتقال بود، بیگانگی فدراسیون ها با ورزش جانبازان و معلولین، عدم شناخت از نیازهای این حوزه و عدم فرهنگ سازی و بسترسازی لازم را از دلایل مخالفتش گفت.

درخصوص عدم بسترسازی لازم پیمان حسنی دبیر فدراسیون تنیس روی نیز به نوعی موافق این بازگشت بود. وی در مصاحبه روز 14 اردیبهشت با کتاب دینا با اشاره به اینکه بودجه و زیرساخت لازم برای رشد تنیس روی میز معلولان در اختیار فدراسیون متبوعش وجود دارد، مطرح نمود: اگر این رشته بخواهد به فدراسیون جانبازان بازگردد، به نوعی یک دوگانگی در کارها در عرصه بین المللی به وجود می آید، اما موضوع مهمتر این است که فدراسیون جانبازان و هیئت های استانی اش امکاناتی دارند که ما در طول یکی دو سال گذشته آنها را نداشتیم. هماهنگی برای برگزاری یک مسابقه در سال گذشته نزدیک به 3 ماه طول کشید و هزینه اش نیز تقریباً 3 برابر یک مسابقه در بخش افراد سالم شد. نکته دیگر اینکه با توجه به برگزاری اردوهای رشته های پارالمپیکی، امکاناتی هم در اختیارمان قرار نگرفت. ما هیچ امکاناتی برای برگزاری مسابقات بخش معلولان را نداریم و فراهم کردن این شرایط بودجه زیادی را می طلبد. سالن های مربوط به مسابقات این قشر امکاناتی همچون رمپ، آسانسور و ... دارد که سالن های ما از آنها بی بهره هستند. باید در زمان انتقال رشته به فدراسیون ، حداقل زیرساخت های مدنظر در اختیار ما قرار می گرفت و حداقل در 4 استان این امکانات اولیه فراهم می شد. تنیس روی میز در بین رشته های جانبازان و معلولین بیشترین ورزشکار ثبت شده را دارد، به طوری که 800 بازیکن در این رشته به طور رسمی فعالیت دارند که 300 نفر از آنها سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردند. فراهم کردن امکانات برای این تعداد بسیار سخت است و بخشی از آن باید در اختیارمان قرار بگیرد.

این شرایط ادامه داشت، تا اینکه نوبت به برگزاری انتخابات فدراسیون جانبازان و معلولین در 21 اسفند 98 رسید. سید شروین اسبقیان رئیس کنونی فدراسیون یکی از برنامه هایش را بازگرداندن این رشته ها به فدراسیون گفت و در این باره قول داد که ظرف 6 ماه این اتفاق محقق خواهد شد. وی در این باره جلساتی را نیز در امسال با مسئولان سایر فدراسیون ها برگزار کرد تا به نوعی شرایط را برای بازگشت رشته ها فراهم کند.

نکته جالب توجه در این میان موافقت کمیته ملی پارالمپیک با بازگشت رشته ها به فدراسیون جانبازان بود. هادی رضایی دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در مصاحبه روز 18 فروردین با کتاب دینا در این باره گفته بود: برای تحقق این موضوع که قانونی نیز است، باید یک تفاهم نامه بین فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین و فدراسیون رشته موردنظر منعقد گردد. ما هم موافق این مسئله هستیم و فقط باید بین دو فدراسیون تفاهم نامه نوشته گردد.

وی با بیان اینکه این اقدام به دلیل مسائل مربوط به زیرساخت ها و فراهم کردن آنها در استان های مختلف برای ورزش جانبازان و معلولین است، ادامه داد: این فرصت به واسطه این تفاهم نامه فراهم می گردد که در یک بازه زمانی اقدامات مربوطه صورت بگیرد و زیرساخت ها مناسب سازی گردد.

همه شواهد، قول ها، جلسات اقدامات و البته عدم هماهنگی در فدراسیون ها نشان می داد که مسئله ای در بازگشت 8 رشته مورد نظر به فدراسیون جانبازان و معلولین وجود ندارد، اما به یکباره اتفاقی جز این رقم خورد تا همه ورزشکاران این حوزه را شوکه کند. فرایند منفی حرکتی در یک سال گذشته به خوبی نشان می داد که تصمیم مسئولان با شکست روبرو شده، اما تعیین نیست که چرا بر تداوم آن اصرار شده است. شاید در این خصوص، شرایط و مقررات فدراسیون های جهانی مدنظر قرار بگیرد، اما زمانی که زیرساخت ها مناسب نیست و فدراسیون ها شناخت چندانی از شرایط ورزش جانبازان و معلولین ندارند، گاهی اوقات اهمیتی برایش قائل نمی گردد و حتی شنیده شده که بودجه این حوزه را صرف موارد دیگر می نمایند، بنابراین نباید یک پروژه شکست خورده را ادامه داد.

باید منتظر پاسخگویی مسئولان تصمیم گیرنده در این باره بمانیم تا ببینیم آیا قرار است تصمیم خود را توجیه نمایند یا اینکه حرف دیگری خواهند زد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شوک عظیم به ورزش معلولان با تداوم یک پروژه شکست خورده، قولی که اسبقیان داد و عملی نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک عظیم به ورزش معلولان با تداوم یک پروژه شکست خورده، قولی که اسبقیان داد و عملی نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید