نکات پزشکی که باید در زمان سفر با هواپیما بدانیم!

به گزارش کتاب دینا، ممکن است بعضی از افراد سریع تر به مقصد رسیدن را اولویت سفر قرار دهند، اما بهتر است در جریان باشید بعضی افراد با سوار شدن به هواپیما دچار بعضی مسائل سلامتی می شوند. در این مقاله می خواهیم در خصوص نکات پزشکی سفر با هواپیما صحبت کنیم.

نکات پزشکی که باید در زمان سفر با هواپیما بدانیم!

خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی در کل برای همه جذابیت دارد، اما ممکن است بعضی مسائل پزشکی مسافران را دچار تشویش کند که برای جلوگیری از این مسائل در وهله اول بهتر است به سایت شرکت هواپیمایی مراجعه کنید و شرایط سفر را در قسمت بیماری ها مطالعه نمایید و در مورد Medical Tips on Traveling by Plane اطلاعات کسب کنید. در این قسمت به طبقه بندی انواع مسافران می پردازیم:

افرادی که بیماری جدی داشته اند یا مورد جراحی قرار گرفته اند.

افرادی که برای نفس کشیدن احتیاج به اکسیژن اضافی دارند.

افرادی که در طول پرواز احتیاج به تجهیزات پزشکی دارند.

افرادی که برای درمان پزشکی مسافرت می کنند.

خانم هایی که بارداری پرخطر و سختی دارند.

در صورتی که شما نیز یکی از افراد فوق باشید، بهتر است هنگام تهیه بلیط هواپیما با شرکت هواپیمایی تماس گرفته و شرایط خود را اعلام نمایید.

مسافران هواپیما در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

گروه اول کسانی هستند که بیماری حادی ندارند و به صورت عادی در حال سفر هستند.

گروه دوم کسانی هستند که به دلیل بیماری سفر می کنند و بدین جهت مراقبت های پزشکی از این افراد ضروری است. در این میان، بیمارانی که بیماری حاد دارند باید برای مسافرت هوایی علاوه بر دکترشان از واحد پزشکی هوایی ایرلاین مربوطه نیز مجوز دریافت کنند. این واحد شرایط و تسهیلات یا محدودیت های پرواز را تعیین می نماید. همگی آگاه هستیم که هواپیما در ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین پرواز می نماید و با کاهش فشار و اکسیژن همراه است که باعث مشکل برای بعضی از مسافران می شود.

بیمارانی که برای سفر هوایی احتیاج به دریافت مجوز پرواز دارند.

بیماران عفونی

بیماران با شرایط فیزیکی یا رفتاری نامناسب

بیمارانی که نمی توانند به تنهایی سفر کنند و احتیاج به همراه و یاری دارند.

بیمارانی که ممکن است در طول پرواز شرایطشان دچار وخامت شود.

بیمارانی که احتیاج به مجوز پزشکی پرواز ندارند.

جانبازان و معلولان

افرای که در طی 24 ساعت گذشته جراحی ناباروری داشته اند.

افرادی که اخیرا جراحی پوست و مو داشته اند.

افرادی که به تازگی جراحی لیزیک چشم داشته اند.

افرادی که آتل و گچ بر روی بازو و ساعد دست و ساق پا در طی 24 ساعت داشته اند.

افرادی که دارای سوند ادرار هستند.

افرادی که سوختگی سطحی دارند.

در نهایت، افرادی که در طی دو هفته گذشته جراحی داشته اند و حال عمومی شان برای نشستن بر روی جایگاه و بستن کمربند ایمنی مناسب است.

شرایط سفر هوایی برای خانم های باردار

بارداری تک قلو تا سرانجام هفته 36 بارداری احتیاج به مجوز پزشک هوایی ندارد، اما ارائه مدرک معتبر پزشکی در مورد سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان الزامی است.

بارداری دو قلویی یا چند قلویی تا سرانجام هفته 32 احتیاج به کسب مجوز پزشک هوایی ندارد ولی باز هم احتیاج به ارائه مدارک معتبر پزشکی حاوی سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان الزامی است

گروه آخر که بارداری پر خطر دارند، باید به طور جدی مجوز پزشک هوایی دریافت کنند.

بعضی از ممنوعیت ها در پرواز

افرادی که به دلیل وخامت بیماری شان احتمال فوت وجود دارد.

افرادی که ممکن است به دلیل بیماری شان برای سایر مسافران احساس ناخوشایندی ایجاد کنند.

بارداری بعد از هفته 36 بارداری

نوزادان با سن زیر یک هفته

بیماران عفونی که خطر سرایت به سایر مسافران وجود دارد

بیماران روانی غیر قابل کنترل که امنیت هواپیما و سایر مسافران به خطر می افتد.

نکات پزشکی برای حفظ سلامتی و برطرف خستگی در طول پرواز های بلند مدت

در این قسمت می خواهیم برای حفظ سلامتی و برطرف خستگی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما خارجی پرواز های بلند مدتی را تجربه می کنند، چندین نکته پزشکی آموزش دهیم. با توجه به اینکه روش های ساده ای برای برطرف کسالت و خستگی وجود دارد و موجب دریافت انرژی زیادی می شود، در ادامه به بعضی از این روش ها می پردازیم:

بر روی جایگاه خود صاف نشسته و کف هر دو پا را روی سطح زمین قرار دهید، سپس پاشنه های هر دو پا را روی زمین قرار داده و نوک پنجه هایتان را بالا بیاورید. در این هنگام با ثابت نگه داشتن نوک انگشتان پاها بر روی زمین سعی کنید تا پاشنه ها را به طرف بالا حرکت دهید، این کار باعث سهولت گردش خون خواهد بود.

روش دیگر چنین است که بر روی جایگاه نشسته، زانوی پای راست خود را به طرف سینه بالا بیاورید و دوباره به پایین ببرید. این حرکت را سه مرتبه تکرار نمایید، سپس همین تمرین را با زانوی پای چپ انجام دهید.

روش دیگر نیز برای شانه هایتان است که به طرف بالا و پایین حرکت دهید تا به آرامش اعصاب برسید، در این حالت سه مرتبه شانه های خود را به طرف جلو و عقب ببرید، در ادامه این حالت نیز با نگاه کردن به سمت جلو به آرامی سر خود را به طرف سینه خم کنید و دوباره به آرامی بالا بیاورید، سپس سرخود را به آرامی به طرفین شانه ها برده و دوباره سر را به حالت عادی برگردانید.

برای تنفس بهتر نیز می توانید کف یکی از دست ها را روی سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید و از راه بینی نفس عمیق بکشید، هوای بازدم را از دهان خارج کنید.

این حرکت را چندین بار تکرار نمایید تا تنفستان با احساس راحتی بیشتری انجام گیرد.

برای برطرف ضعف و سرگیجه در پروازهای بلند مدت سعی کنید تا آب زیادی بنوشید و از خوردن غذاهای زیاد در طول پرواز پرهیز نمایید. حال اگر باز هم دچار ضعف شدید شوید، یک نوشابه نوشیده و سر خود را رو به پایین تکیه دهید تا ضعف و سرگیجه شما از بین برود.

هنگام بلند شدن و زمین نشستن هواپیما نیز جهت جلوگیری از گوش درد توصیه می شود از آدامس یا شکلات بهره ببرید تا عضلات بلع از ایجاد گوش درد جلوگیری کنند.

همچنین ممکن است کم خوابی در مسافرت هوایی باعث بهم خوردن شرایط بیولوژیک بدن ایجاد شود که برای جلوگیری از این حالت پیشنهاد می شود قبل از پروازتان به خوبی بخوابید تا ساعت بیولوژیک بدن شما به طور اتوماتیک با ساعت مقصد تنظیم شود.

معمولا سفر هوایی طولانی باعث ایجاد نوعی اضطراب و تشویش می شود که برای جلوگیری از این حالت پیشنهاد می شود در طول شب به خوبی بخوابید و از هوای تازه بهره ببرید، همچنین در طول سفر از غذاهای سبک و کم حجم استفاده نمایید.

منبع: گردشبان

به "نکات پزشکی که باید در زمان سفر با هواپیما بدانیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات پزشکی که باید در زمان سفر با هواپیما بدانیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید