چرا توت فرنگی ها مثل سابق خوشمزه نیستند؟

به گزارش کتاب دینا، ایرنا نوشت: تحقیقات تازه حاکی است که بعضی از مواد شیمیایی در سموم کشاورزی موجب تغییرات شیمیایی و افت کیفیت عطر و طعم میوه هایی مانند توت فرنگی می شوند. این مساله می تواند راهنمای کشاورزان درباره استفاده بهتر از سموم باشد.

چرا توت فرنگی ها مثل سابق خوشمزه نیستند؟

آیا تا به امروز از طعم یک توت فرنگی با وجود ظاهر سرخ و پرخ و خوشرنگ آن سرخورده شده اید؟ دلیل این مساله ممکن است استفاده از بعضی حشره کش های خاص باشد. یک مطالعه منتشر شده در نشریه شیمی غذا و کشاورزی به وسیله جامعه شیمی آمریکا (ACS) کشف نموده است که دو قارچ کُش (fungicides) مورد استفاده گسترده برای پرورش توت فرنگی می توانند بر مکانیزمهای سلولی تاثیر بگذارند و در نتیجه موجب کاهش طعم و مزه و ارزش غذایی توت فرنگی بشوند.

مزه و عطر یک میوه از جمله توت فرنگی معین نماینده پروفایل مزه آن است. شیرینی یک میوه معمولا ناشی از تمرکز گلوکز یا فروکتوز محلول است در حالی که عطر منحصر به فرد آن نتیجه ترکیبات ناپایداری مانند استر (esters) و ترپن (terpenes) است. همچنین ، میوه ها اغلب غنی از مواد مغذی مانند ویتامین ث ، اسید فولیک و آنتی اکسیدان هستند.

اما به این دلیل که قارچ کش ها طراحی شده اند تا فرایندهای سلولی قارچ های زیان آور را مختل سازند ، ممکن است که بطور تصادفی در این فرایندها در محصولات (کشاورزی و باغداری) نیز مداخله نموده و از فراوری این طعم و عطرهای مهم و ترکیبات تغذیه ای جلوگیری نمایند.

از این رو جینلینگ دیائو و همکارانش درصدد تحقیق در این خصوص برآمدند که دو حشره کش متداول مورد استفاده در خصوص توت فرنگی چگونه بر مسیرهای خاص مولکولی در توت ها تاثیر می گذارند.

این محققان سه گروه از توت فرنگی را در شرایط مشابه پرورش دادند و دو حشره کش BOS یا DIF را در خصوص دو گروه در زمانی که توت ها هنوز سبز بودند استفاده کردند. حتی پس از استفاده از این مواد توت ها پس از رشد کامل از لحاظ مقدار و رنگ مشابه همان توت هایی بودند که حشره کش در خصوص آنها استفاده نشده بود. اما محققان دریافتند که در زیر سطح این توت ها بعضی تغییرات شیمیایی حاصل شده است.

این تیم با نگاه دقیق تر دریافت که BOS تاثیر مستقیمی بر تنظیم ژن های دخیل در مسیرهای ژنتیکی مرتبط با فراوری شکر ، ترکیبات ناپایدار ، مواد مغذی و آمینو اسیدها دارد. در نهایت ، در یک آزمایش طعم کور (بدون آگاهی) ، مردم بطور ثابت توت فرنگی هایی را که مواد شیمیایی در خصوص آنها استفاده نشده بود ترجیح دادند . محققان می گویند که این کار تحقیقی می تواند رهنمودی در اختیار کشاورزان درباره استفاده از حشره کش ها بگذارد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چرا توت فرنگی ها مثل سابق خوشمزه نیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا توت فرنگی ها مثل سابق خوشمزه نیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید