خواص کاسنی برای سلامتی ، هر آنچه باید بدانید

به گزارش کتاب دینا، کاسنی گیاهی چوبی و علفی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. خواص کاسنی می تواند شامل قابلیت آن برای کاهش مسائل گوارشی و معده، کاهش درد آرتروز، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال بیماری های قلبی باشد. بعلاوه یک آرام بخش طبیعی است که می تواند با سنگ کلیه مبارزه کند و باعث کاهش وزن گردد. در مجموع، این گیاه کوچک یک مکمل قدرتمند برای همه رژیم های غذایی است.

خواص کاسنی برای سلامتی ، هر آنچه باید بدانید

کاسنی چیست؟

کاسنی گیاهی مدیترانه ای است که برای استفاده در آشپزی و سایر کاربردهای دارویی کشت می گردد. کاسنی در شرایط مختلف به خوبی رشد می نماید و معمولاً در کنار جاده های اروپا، جایی که منشأ آن است، یافت می گردد، اما اکنون در قاره آمریکا نیز کشت آن طبیعی شده است. برگ ها، جوانه ها و ریشه ها همگی دارای ویژگی های مفید خاصی هستند. در بسیاری از فرهنگ ها از برگ های آن به روشی مشابه اسفناج استفاده می گردد. ریشه اش اغلب به پودر تبدیل و به عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده می گردد. کاسنی صدها سال است که به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و امروزه نیز ارزش خود را ثابت نموده است.

فواید کاسنی برای تغذیه

نصف فنجان از ریشه کاسنی خام (45 گرم) 32 کالری، 0.6 گرم پروتئین، 7.9 گرم کربوهیدرات و 0.1 گرم چربی دارد. ریشه کاسنی منبع خوبی از کلسیم، فسفر و فولات است.

  • کالری: 32
  • چربی: 0.1 گرم
  • سدیم: 22.5 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 7.9 گرم
  • فیبر: 0.7 گرم
  • شکر: 3.9 گرم
  • پروتئین: 0.6 گرم
  • پتاسیم: 130 میلی گرم
  • کلسیم: 18.4 میلی گرم
  • فسفر: 27.4 میلی گرم
  • فولات: 10.4 میکروگرم

کربوهیدرات

ریشه کاسنی در هر وعده نصف فنجان 7.9 گرم کربوهیدرات، 0.7 گرم فیبر و 3.9 گرم قند دارد. در میان سبزیجات، یکی از بالاترین محتوای فیبر را دارد که تقریباً 90 درصد وزن آن را در صورت خشک شدن تشکیل می دهد. اینولین کاسنی به آن یاری می نماید تا شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد و وقتی به جای شکر و یا چربی در سایر غذاها (مانند بستنی) استفاده گردد، می تواند رتبه شاخص گلیسمی آن را نیز کاهش دهد.

حتما بخوانید: برترین مواد غذایی برای عضله سازی چیست؟

چربی

در نصف فنجان ریشه کاسنی کمتر از 0.1 گرم چربی وجود دارد. اگر مراقب اندازه مصرف چربی خود هستید، مصرف ریشه کاسنی یکی از راه های برطرف گرسنگی بدون مصرف میزان زیادی از چربی روزانه است.

پروتئین

ریشه کاسنی یک غذای کم پروتئین است و تنها 0.6 گرم پروتئین در هر وعده نصف فنجان دارد. درست کردن غذاهای جانبی که آن را با سبزیجات پرپروتئین مانند سیب زمینی و چغندر ترکیب می نماید، یکی از راه های افزایش پروتئین دریافتی در عین گنجاندن این غذا در برنامه غذایی خود است.

حتما بخوانید: طرز تهیه 4 نوع پروتئین بار خانگی، رژیمی و ورزشکاری

ویتامین و مواد معدنی

ریشه کاسنی حاوی بسیاری از مواد مغذی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم و فولات است. بعلاوه مقادیر محدودی منیزیم، ویتامین C و ویتامین A را نیز تأمین می نماید.

خواص کاسنی برای سلامتی

نه تنها بسیاری از مردم از طعم عالی ریشه کاسنی لذت می برند، بلکه خواص کاسنی برای سلامتی نیز زبانزد خاص و عام است.

یاری به گوارش

کاسنی برای سلامت دستگاه گوارش شما عالی است، زیرا حاوی اینولین است که می تواند به عنوان یک پری بیوتیک قوی عمل کند. پری بیوتیک ها گروهی از باکتری ها هستند که به جای ایجاد بیماری، برای میزبان فواید دارند. یک گزارش منتشر شده در مجله FEMS Microbiology Ecology گزارش می دهد که اینولین برای مبارزه با تعدادی از مسائل روده و گوارشی، از جمله بیماری رفلکس اسید، سوء هاضمه، و سوزش سر دل استفاده می گردد، زیرا به طور فعال اسیدیته بدن را کاهش می دهد. بنابراین، کاسنی می تواند نقشی مهم در تسهیل هضم داشته باشد.

تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین خواص کاسنی این است که منبع غنی اینولین است. اینولین نه تنها برای سیستم گوارشی مفید است، بلکه نشان داده است که سطح کلسترول (LDL)، که به عنوان کلسترول بد شناخته می گردد، در بدن کاهش می یابد. این نوع کلسترول یکی از عوامل اصلی آترواسکلروز و فشار خون بالا است زیرا جریان خون را هنگام اتصال به شریان ها و وریدها مسدود می نماید. این کلسترول بعلاوه می تواند به احتمال حمله قلبی و سکته یاری کند. دکتر ژان چارلز فروچارت، از انجمن بین المللی آترواسکلروز، معتقد است که سبزیجات کم کالری مانند کاسنی باید در رژیم غذایی فرد گنجانده گردد تا از بالا رفتن سطح کلسترول بد و در نهایت بیماری قلبی جلوگیری گردد.

علاوه بر این، کاسنی مملو از فنل های گیاهی است که به طور گسترده به عنوان عوامل ضد ترومبوتیک و ضد آریتمی مورد مطالعه قرار گرفته اند. آن ها به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند و مطالعات نشان داده است که قهوه دارای کاسنی به جای یک قهوه معمولی می تواند به طور قابل توجهی تعادل خون و پلاسما را در بدن بهبود بخشد که شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

خاصیت ضد سرطانی

مطالعات مختلف نشان داده است که خواص عرق کاسنی می تواند با کاهش رشد تومورِ بعضی سرطان ها مرتبط باشد. گزارش های اولیه نشان می دهد که علت این خاصیت کاسنی، فروکتان های موجود در آن است که دارای ویژگی های بالقوه ضد تومور و خواص آنتی اکسیدانی است. بر اساس گزارشی در خصوص تأثیر اینولین در سرطان سینه و رشد تومور در مجله تغذیه، پلی فنول ها و فیتوکمیکال های موجود در کاسنی نیز ممکن است یک روش آسان بدون خطر برای یاری به پیشگیری از سرطان انواع مختلف از جمله سرطان سینه و روده بزرگ باشد.

حتما بخوانید: خواص انواع عرقیات گیاهی

کاهش درد آرتروز

کاسنی به طور سنتی به عنوان یک درمان برای آرتزوز استفاده می گردد. مطالعات نشان داده اند که کاسنی دارای خواص ضد التهابی است، به همین علت است که باعث کاهش درد در شرایطی مانند آرتروز می گردد. در یک مطالعه در سال 2010، 70 درصد افراد مورد آزمایش که درمان کاسنی را دریافت کردند، بهبود قابل توجهِ دردِ آرتروز خود را گزارش کردند. کاسنی بعلاوه می تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمومی برای دردهای عضلانی و درد مفاصل استفاده گردد.

یاری به لاغری

خواص کاسنی برای لاغری، یکی از رایج ترین علت ها برای استفاده از کاسنی است. کاسنی منبع خوبی از اولیگو فروکتوز است و اینولین خود نوعی فیبر غذایی طبیعی است که به کاهش وزن یاری می نماید. اولیگو فروکتوز و اینولین به تنظیم گرلین یاری می نمایند، اسید آمینه ای که در درجه اول با احساس گرسنگی مرتبط است. گزارشی که در سال 2012 در بنر تحقیقات چاقی منتشر شد، به تحقیقی اشاره نمود که موش ها را برای مطالعه تأثیر کاسنی در کل فرایند کاهش وزن مورد آنالیز قرار داد. نتایج حاکی از این بود که با کاهش اندازه هورمون گرلین، کاسنی می تواند شانس پرخوری را کاهش دهد و باعث سیری یا احساس سیری گردد و در نتیجه به کاهش وزن یاری کند.

کلام آخر

خواص کاسنی متعدد و متنوع هستند و قرن ها است که از آن به عنوان ادویه و افزودنی خوراکی در آشپزی استفاده می گردد. کاسنی می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها، از مسائل گوارشی گرفته تا مسائل پوستی یاری کند و سلامتی شما را بهبود بخشد. با این حال، مصرف بیش از حد این ریشه ممکن است عوارض جانبی خاصی در بعضی افراد ایجاد کند. توصیه ما این است که بیش از 200 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف نکنید و حتی المقدور برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید، چراکه بعضی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

منبع: اسنپ مارکت

به "خواص کاسنی برای سلامتی ، هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کاسنی برای سلامتی ، هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید