چه زمانی به چابهار سفر کنیم؟

به گزارش کتاب دینا، بیشتر مسافرها می دانند که برترین زمان سفر به چابهار پاییز و زمستان است و می توانند از سواحل جنوبی بنادر چابهار حسابی لذت ببرند. جالب است بدانید که سفر در فصل های دیگر چابهارهم انجام می گردد. به طور مثال در شهر بندری چابهار جشنواره هایی از غذا، آداب و رسوم در تابستان هم برگزار می گردد که بخش قابل توجهی از گردشگرها را امروزه به خود جذب نموده است. یادتان باشد که بعضی پدیده های طبیعی جغرافیایی اطراف چابهار را فقط می توانید در فصل بهار و پاییز تماشا کنید. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران به برترین زمان های سفر به شهر چابهار از لحاظ آب و هوا، مقرون به صرفه بودن و جشنواره ها می پردازد. تا اگر قصد تماشا این شهر را با جاذبه های منحصر به فردش را داشتید جشنواره ها و پدیده های طبیعی آن را بشناسید و هدفمند سفر کنید.

چه زمانی به چابهار سفر کنیم؟

درباره آب و هوا و جغرافیای چابهار

میانگین دمای آب و هوای چابهار به طور کلی در سال 24 درجه سانتی گراد است و همواره آب و هوای مطبوع بهاری را دارد. این شهر که به آب های دریای عمان دسترسی دارد خنک ترین بندر جنوبی کشور به شمار می رود. جالب است بدانید که در تابستان ها بیشترین درجه هوا آن طبق سازمان جغرافیا و آب و هوا شناسی کشور فقط 37 الی 38 درجه سانتی گراد بوده است. شهر چابهار را به خاطر آب و هوای همواره بهاری اش چابهار می گویند و به معنای نام این شعر سرزمین همواره بهار است و شما می توانید در فصل های مختلف به این شهر سفر کنید.

برترین زمان سفر به چابهار پاییز و زمستان محسوب است که آب و هوای بسیار مطبوعی در این شهر بندری وجود دارد. میانگین دمای هوا در فصل زمستان 13 تا 18 درجه سانتی گراد است. در پاییز هم میانگین دمای هوای 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. برای سفر به شهر بندر چابهار اگر می خواهید حسابی از آب و هوای این شهر لذت ببرید فصل پاییز و زمستان را برای سفر رفتن انتخاب کنید.

برترین زمان سفر به شهر چابهار از لحاظ آب و هوایی

همان طور که ذکر شد برترین زمان سفر به شهر چابهار از لحاظ آب و هوایی پاییز و زمستان محسوب می گردد. در پاییز و زمستان شما این شانس را دارید که یکی از زیباترین پدیده های دریایی سواحل چابهار را هم ببینید. یکی از جاذبه های طبیعی چابهار سواحل شب تابی است. در زمان شب تابی دریای ساحل چابهار به رنگ آبی و سبز در می آید. دلیل چنین پدیده زیبایی، وجود گیاه فیتوپلاکتون های اقیانوسی است که در این دو فصل به ساحل چابهار می رسند. خوب است بدانید که این گیاه ها بخش بزرگی از اکسیژن جهان را هم فراوری می نمایند. وجود فیتوپلاکتنون ها در فصل پاییز و زمستان باعث می شوند که دریای چابهار به رنگ آبی و سبز تبدیل گردد.

در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر چابهار هنگام سفر به این شهر پدیده های طبیعی را باید در نظر بگیرید. یکی از دلایل دیگری که برترین زمان سفر به چابهار پاییز و زمستان معرفی می گردد، وجود پدیده شب تابی در سواحل چابهاردر این فصول است که زیبایی وصف ناشدنی را به دریا و سواحل چابهار در شب می افزاید. آب و هوا در فصل پاییز و زمستان در این شهر معتدل است و می توانید ورزش های دریایی را در سواحل چابهار انجام دهید.

چابهار در فصل بهار

سفر به چابهار در فصل بهار هم انجام می گردد. ماه فروردین هم برترین زمان سفر به چابهار محسوب میگردد. میانگین دمای چابهار در فروردین ماه 28 درجه سانتی گراد است. حال و هوایِ نوروزی اهالی چابهار، ساحل های زیبا وپدیده های طبیعی منحصر به فرد باعث می گردد که مسافرهای بی شماری زمان فروردین را برای سفر خود انتخاب نمایند. اگر دوست دارید پیمایش کوه های مریخی چابهار یا همان کوه های مینیاتوری را داشته باشید یکی از برترین زمان های این کار فروردین و اردیبهشت است. این پدیده کوه زایی بر اثر فرسایش باد و باران از زیر خاک بیرون آمده اند و به صورت رسوبی هم شکل گرفته اند.

همایش مریخ نوردی از ساحل دریای عمان آغاز می گردد و با پیمودن مسیر طولانی به کوههای مریخی ختم میگردد. این پیمایش به وسیله ورزشکارها، کوه نوردها و طبیعت گردها انجام میگردد. اگر یک طبیعت گرد قهار هستید قطعا این زمان را برای سفر خود انتخاب می کنید. ناگفته نماند که این همایش در ماه بهمن و اسفند هم انجام می گردد.

در زمان بهار شما شانس دیگری هم دارید که پدیده کوه گِل افشان تنگ را هم ببینید. در این کوه ها هیچ گیاهی نمی روید و در فصل های پر بارش از کوه های گِل افشان گِل هایی به رنگ سفید، صورتی، زرد و طوسی از نوک کوه و تپه مانند حباب می جوشند. و یکی از پدیده های زمین شناسی منحصر به فرد این منطقه است که در بهار و پاییز فقط می توانید آن را ببینید. در ماه اردیبهشت و خرداد بالاترین درجه رطوبت هوا وجود داردو شهر کم تر جهانگرد دارد. اگر به رطوبت هوا حساسیت ندارید و شما را اذیت نمی نماید می توانید در ماه اردیبهشت و خرداد سفر کنید. میانگین دمای خرداد ماه حدود 31 درجه سانتی گراد محسوب می گردد.

چابهار در فصل تابستان

از دیگر زمان های سفر که می توانید برای شهر چابهار انتخاب کنید، فصل تابستان است. آب و هوای این شهر در این فصل گرم است و میانگین درجه هم به 37 درجه سانتی گراد است. خوب است بدانید که خنک ترین بندر جنوبی ایران چابهار است. شما در بندر گوادر هم می توانید آب و هوای خنکی در تابستان تجربه کنید. بندرگوادر محل وزش باد شهر چابهار به شمار می رود و نام این بندر هم به گویش بلوچی معنی وزش باد را می دهد. گوادر زبان بلوچی به معنای وزش باد است. معمولا بسیاری از مسافرها نمی دانند که بعضی منطقه ها شهر چابهار در فصل تابستان آب و هوای مطبوعی دارند و فصل تابستان هم می تواند برترین زمان سفر به چابهار محسوب گردد.

خلوت ترین زمان سفر به چابهار

امروزه مقرون به صرفه بودن سفر برای بسیاری از مسافرها الویت دارد. معمولا این قشر از مسافرها، زمان lowseason سفر را انتخاب می نمایند. زمانی که تعداد کمتری از جهانگردها به یک مقصد سفری، به مسافرت میروند. خلوت ترین زمان سفر به چابهار اردیبشهت، خرداد، تیر و شهریوراست. شما اگر دوست دارید که بهای کم تری برای هتل و پرواز بپردازید می توانید این ماه های نام برده شده را برای زمان سفر به چابهار انتخاب کنید. ماه های اردیبهشت و خرداد به خاطر درجه رطوبت بالا از انتخاب عمده مسافرها نیستند . در تابستان بسیاری ترجیح می دهند که به خاطر گرما به این منطقه سفر ننمایند. برترین زمان سفر به چابهار از نظر مقرون به صرفه بودن و خلوت بودن از اردیبهشت تا اواسط شهریور است. شما در این زمان میتوانید به راحتی عکاسی کنید، و پدیده های طبیعی را در خلوتی ببینید و بهای کمتری برای رزرو هتل و پرواز خود بپردازید.

جشنواره جهانگردی مونسون

اگر هدف از سفر شما تماشا فرهنگ بلوچی است و دوست دارید در یکی از مهم ترین جشنواره های آداب و رسوم بلوچی شرکت کنید باید زمان جشنواره جهانگردی مونسون را انتخاب کنید. این جشنواره در ماه مرداد از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می گردد و برترین فرصت آشنایی با آداب و رسوم بلوچی و صنایع دستی بلوچ ها است. برترین زمان سفر به چابهار از لحاظ تماشا جشنواره، مرداد ماه محسوب می گردد. در این ماه شهر چابهار آن قدر گرم نیست و به نسبت هم آب و هوای معتدل و خوبی دارد که شما می توانید انتخاب کنید. خوب است بدانید که بسیاری از مراکز خرید چابهار در زمان جشنواره مونسون تخفیف های خوبی دارند که شما می توانید به عنوان مسافر از آن بهره مند شوید.

جشنواره غذاهای سنتی و آواز بلوچی

یکی دیگر از جشنواره های شهر چابهار جشنواره غذاهای سنتی و آواز بلوچی است. هر دو این فستیوال ها از برنامه های مهم جشنواره مونسون به شمار میرود. مونسون هم پدیده باران زا گفته می گردد است که از غرب هند آغاز می گردد و با گذر از پاکستان به ایران می رسد. مونسون که زمان مرداد است آب و هوای چابهار را خنک می نماید. همان طور که ذکر شد این جشنواره در ماه مرداد برگزار می گردد. غذاهای محلی چابهار بخش مهمی از برنامه های این جشنواره هستند.

اگر دوست دارید غذاهای محلی چابهار را بشناسید و رایگان نوش جان کنید حتما در مرداد به این شهر سفر کنید. جدا از غذاهای سنتی و خوشمزه این منطقه امکان آشنایی با موسیقی بلوچی و آوازهای بلوچی هم دارید که می توانید انواع سازهای این منطقه را ببینید و با نوازندگی آن هم آشنا شوید. برترین زمان سفر به چابهار از لحاظ جشنواره زمان برگزاری جشنواره غذاهای سنتی و آواز بلوچی است که با فرهنگ بلوچی حسابی آشنا می شوید.

جمع بندی درباره برترین زمان سفر به چابهار

در این مقاله برترین زمان سفر به چابهار از لحاظ آب و هوا، پدیده های طبیعی و جشنواره ها آنالیز شد. اگر قصد سفر به چابهار را دارید می توانید مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین بلیط پرواز خود را از چابهار تهیه کنید. هم چنین می توانید در کوتاه ترین زمان هتل خود را هم رزرو کنید. اگر دوست دارید جاذبه های بیشتر چابهار را بشناسید مقاله معرفی مکان های تاریخی و طبیعی چابهار را از مجله جهانگردی کتاب دینا بخوانید و برای خودتان یک برنامه سفر عالی را بچینید. کتاب دینا سفر خوشی را برای شما آرزو می نماید.

منبع: الی گشت

به "چه زمانی به چابهار سفر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی به چابهار سفر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید