شروع خصوصی سازی در جاده مخصوص با فروش پارس خودرو ، جزئیات شروط معین شده برای واگذاری سهام خودروسازها

به گزارش کتاب دینا، رئیس سازمان خصوصی سازی از صدور مجوز واگذاری سهام شرکت پارس خودرو اطلاع داد و گفت: به علت اصرار وزارت صنعت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری سهام خودروسازان تدوین گردد؛ بر همین مبنا در روز سه شنبه، تفاهمنامه ای در این زمینه، امضا شد.

شروع خصوصی سازی در جاده مخصوص با فروش پارس خودرو ، جزئیات شروط معین شده برای واگذاری سهام خودروسازها

به گزارش کتاب دینا، رئیس سازمان خصوصی سازی از صدور مجوز واگذاری سهام شرکت پارس خودرو اطلاع داد و گفت: به علت اصرار وزارت صنعت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری سهام خودروسازان تدوین گردد؛ بر همین مبنا در روز سه شنبه، تفاهمنامه ای در این زمینه، امضا شد. طبق این تفاهمنامه باید سهام تودلی ایران خودرو و سایپا تا انتها امسال واگذار گردد؛ بعلاوه همه محصولات این شرکت ها باید تا انتها سال از شمول قیمت گذاری خارج گردد.

اسفند سال قبل در جریان ملاقات رئیس جمهوری از شرکت های خودروساز، سیدابراهیم رئیسی در یک فرمان هشت ماده ای دستور داد سهام شرکت های خودروسازی ظرف 6ماه به بخش خصوصی واگذار گردد. تکیه اصلی بر واگذاری ایران خودرو و سایپا بود اما با وجود آنکه 75روز از مهلت معین شده می گذرد، هنوز امکان واگذاری سهام شرکت های خودروساز فراهم نشده است.

استدلال سازمان خصوصی سازی این است که ابتدا باید مشکل قیمت گذاری دستوری و واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه یا تودلی شرکت های خودروسازی حل گردد تا امکان واگذاری سهام این شرکت ها نیز فراهم گردد.

در چنین شرایطی اما آنطور که خبرها نشان می دهد وزارت صنعت در کوشش است تا قبل از واگذاری سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا، سهام شرکت پارس خودرو ـ از زیرمجموعه های شرکت سایپا ـ را واگذار کند؛ موضوعی که به نظر می رسد با معین شرط و شروطی مورد موافقت سازمان خصوصی سازی نیز نهاده شده است. با این حال در خصوص واگذاری سهام این شرکت باید هیأت مدیره سایپا به عنوان سهامدار عمده تصمیم بگیرد که البته صندلی های اصلی در هیأت مدیره سایپا نیز در اختیار دولت است.

واگذاری پارس خودرو

آن طور که وزیر صنعت و رئیس سازمان خصوصی سازی اطلاع داده اند جلسات مختلفی برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی تشکیل شده و بعد از برگزاری این نشست ها طرفین بر واگذاری سهام پارس خودرو با معین شرط و شروطی به توافق رسیده اند.

رضا فاطمی امین روز گذشته در همین باره گفت: با هماهنگی صورت گرفته، مجوز واگذاری سهام یکی از خودروسازها صادر شده که به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در شرحات تکمیلی در این باره گفت: مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو صادر شده اما به علت اینکه پارس خودرو مستقیم سهام متعلق به دولت محسوب نمی گردد، هیأت مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزشگذاری آن تصمیم می گیرد.

حسین قربان زاده شرح داد: وزارت صنعت تقاضای صدور مجوز واگذاری سهام شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه های شرکت سایپا را ارائه داده بود که این موضوع در جلسات فنی متعددی مورد بحث نهاده شد و تأکید شد در موضوع واگذاری شرکت های ایران خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت و خروج دولت از آنهاست که مقدمه لازم آن، حذف قیمت گذاری دستوری محصولاتشان است.

او اضافه کرد: برای واگذاری واقعی مدیریت، در گام اول باید سهام تودلی و چرخه ای این دو شرکت واگذار گردد تا قفل سهامداری آنها باز گردد.

قربانزاده تأکید کرد: پیرو اصرار وزارت صنعت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی گردد که در روز سه شنبه، تفاهمنامه ای بین سازمان خصوصی سازی، سازمان نوسازی و توسعه صنایع و معاونت صنایع حمل ونقل وزارت صمت امضا شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: مطابق این تفاهمنامه باید تا انتها بهمن استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق ده ساله به صورت رسمی منتشر گردد تا همه نقش آفرینان این صنعت از منظره این صنعت و قابل پیش بینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند و تمام محصولات ایران خودرو و سایپا تا انتها سال از شمول قیمت گذاری دستوری، خارج شوند؛ بعلاوه واگذاری سهام تودلی این دو شرکت تا انتها سال به خاتمه برسد.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: با این شروط و تعهداتی که وزارت صنعت به صورت مکتوب ارائه نموده، سازمان خصوصی سازی مجوز واگذاری پارس خودرو- از زیرمجموعه های شرکت سایپا- را صادر نموده است.

جزئیات شروط معین شده

طبق تفاهمنامه ای که بین وزارت صنعت، سازمان خصوصی سازی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران امضا شده قرار است تا انتها سال، سهام تودلی یا چرخه ای ایران خودرو و سایپا واگذار گردد؛ در غیر این صورت از ابتدای سال1402 به بعد، حق رأی ناشی از این سهام، در مجامع این شرکت ها سلب خواهد شد. بعلاوه تا انتها امسال باید تمام محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول قیمت گذاری خارج گردد و وزارت صنعت موظف است تا انتها همین ماه، سازوکار اجرایی آن را ارائه کند.

بعلاوه طبق توافق صورت گرفته، دولت باید منابع مالی تکلیفی را قبل از اجرای تکالیف، به حساب خودروسازان واریز کند. به بیان دیگر تکالیف عرضه و فروش محصول، خارج از قواعد بازار که به کاهش عایدی یا افزایش هزینه شرکت های خودروسازی منجر می گردد، منوط به جبران منابع آن قبل از اجرای تکالیف است.

وزارت صنعت بعلاوه مکلف شده سند استراتژی صنعتی ده ساله صنعت خودروسازی را تا انتها بهمن ماه امسال، تهیه و به سازمان خصوصی سازی ارائه کند. وزارت صنعت در این سند باید مسائلی ازجمله بهبود فضای فراوری و کسب وکار و ارتقای سطح رقابت پذیری و پیش بینی پذیری صنعت خودرو را مد نظر قرار دهد. این سند بعلاوه باید شرایطی را فراهم کند که مداخله دولت در شرکت های خودروسازی را که فضای ناعادلانه برای آنها ایجاد می نماید، از بین ببرد؛ به طوری که برای همه فعالان صنعت خودرو، حضور در این صنعت، کاملا شفاف و قابل پیش بینی باشد. این سند بعلاوه باید به اطلاع عموم مردم نیز برسد.

  • اعلام تصمیم نهایی برای واگذاری سایپا و ایران خودرو | مجوز واگذاری پارس خودرو صادر شد
منبع: همشهری آنلاین

به "شروع خصوصی سازی در جاده مخصوص با فروش پارس خودرو ، جزئیات شروط معین شده برای واگذاری سهام خودروسازها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع خصوصی سازی در جاده مخصوص با فروش پارس خودرو ، جزئیات شروط معین شده برای واگذاری سهام خودروسازها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید