از ظرفیت های قانونی برای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده گردد

به گزارش کتاب دینا، نشست کمیته برق کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره بهینه سازی انرژی برگزار گردید؛ در این نشست ابتدا آرش نجفی درباره وظایف کمیته های تخصصی این کمیسیون گفت. باید بتوانیم در حوزه های متعدد انرژی هماهنگ و منسجم عمل کنیم.

از ظرفیت های قانونی برای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده گردد

نجفی گفت: در کنار راهبردهایی که ارائه می گردد پروژه های تعریف شده می تواند انگیزه مالی داشته باشد و باید برای عملیاتی شدن این پروژه ها کوشش کرد. باید در این دوره برای ارتقای محیط کسب وکار تمرکز کنیم.

او به ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار اشاره نمود و گفت که این قانون یک ظرفیت واقعی است. نظر بخش خصوصی در این سند علمی دیده شده و می توانیم برای عملیاتی شدن آن ادعای قانونی داشته باشیم.

نجفی گفت: ما باید در کمیسیون انرژی اتاق ایران در حوزه های مختلف تخصصی نظر علمی، قانونی و کارشناسی بدهیم. در چنین صورتی است که می توانیم بعداً ادعای قانونی داشته باشیم و همه این ها سند تاریخی است که بعدها حتماً مورد استناد خواهد بود. باید پشتوانه علمی انجمن ها، تشکل ها سندیکاها و مرکز پژوهش های اتاق ایران را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به ارتباط منسجم با نهادهای سیاست گذاری و قانون گذاری تأکید کرد و گفت که ما با تعامل سازنده می توانیم به راهکارهای عملیاتی دست یابیم. برای همین تأکید می کنم که کمیته ای در این حوزه تشکیل گردد تا ارتباط کمیسیون با نهادهای دیگر را به صورت منسجم آنالیز کند.

او ادامه داد: باید طرح پژوهش های حوزه انرژی در اتاق ایران به همراهی مرکز پژوهش های اتاق ایران و تشکل های این حوزه انجام گردد.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: ما می توانیم مسائل کلان را با همکاری مرکز پژوهش های اتاق ایران آنالیز کنیم ولی مسائل خرد در کمیته های تخصصی مطرح گردد.

در ادامه فریدون اسعدی، نماینده مرکز پژوهش های اتاق ایران در کمیسیون انرژی گفت: باید در پی سازوکار اجرایی ظرفیت هایی قانونی برویم و از این ظرفیت ها در حوزه بهینه سازی انرژی استفاده کنیم.

بعد از آن نجفی ادامه داد: اگر بخاری هایی که در اماکن مختلف استفاده می شوند از گریدهای موجود به گرید A تبدیل شوند، بالغ بر 18 هزار و 400 میلیون مترمکعب گاز برای یک دوره زمستان 110 روزه با 8 ساعت کار مداوم، صرفه جویی می گردد که حجم بسیار گسترده ای است.

نجفی، با تأکید بر این نکته که راهکار افزایش قیمت بدون رصد بازار قابل استفاده نیست و به کنترل مصرف انرژی منجر نمی گردد، تأکید کرد: همان طور که درباره بنزین مرتب قیمت را افزایش می دهند به این امید که سطح مصرف کاهش پیدا کند و هیچ اثری بر شدت مصرف نمی گذارد، درباره سایر حوزه ها نیز همین شرایط حاکم است. باید ابتدا بازار و مکانیزم ها رصد گردد و دولت به عنوان سرمایه گذار ورود کند و اقدامات لازم را برای کاهش مصرف انرژی انجام دهد.

نجفی گفت: ما در حوزه ساختمان سازی و افزایش عمر مفید ساختمان هم در قالب اوراق سلف نفتی ظرفیت سرمایه گذاری داریم تا بخشی از پول ساختمان از محل ماده 12 تأمین گردد. 8 درصد مصرف انرژی کشور در حوزه فولاد و سیمان است. اگر ساختمانی بسازیم که عمر مفید آن 100 سال باشد، این توجیه وجود دارد که با اوراق سلف نفتی در این حوزه سرمایه گذاری کنیم و این در شهرک ها توجیه مالی دارد که برای این شهرک ها نیروگاه های پراکنده مثل CHP بسازیم. البته الآن برترین نیروگاه ها راندمان 40 درصدی دارند و راندمان نیروگاه پراکنده 60 درصد است و موتورخانه ها به صورت مشعل روشن نخواهد بود؛ البته باید همه این ها امکان اثرگذاری در کاهش مصرف قابلیت گزارش دهی داشته باشد.

در نصرت الله سیفی، مشاور ارشد کمیسیون انرژی اتاق ایران از ظرفیت های ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری گفت و اینکه باید آحاد ملت به فواید صرفه جویی و سرمایه گذاری پی ببرند. اگر هدف ما یاری به اقتصاد کشور است باید سیاست گذاران و مردم را قانع کردن کنیم.

او بعلاوه درباره لزوم استقلال نهادهای پژوهشی گفت که نباید دخالت انجمن ها و تشکل ها در فرایند پژوهش ها باعث تغییر جهت باشد. به عنوان مثال مشاورها افرادی ذی نفعی نیستند و برای همین در انجام پژوهش ها و ارائه نظرات خود بی طرف هستند. باید جلوی دخالت های ذی نفعان گرفته گردد مگر اینکه مرکز پژوهش ها درنهایت جلوی این دخالت ها را بگیرد.

بعد از آن اعضای کمیسیون درباره پیشنهادی اصلاحی بودجه 1401 گفتند و اینکه تشکل ها باید پیشنهادهای خود را تهیه نموده و در اختیار کمیسیون قرار دهند.

در ادامه این نشست نجفی تأکید کرد که باید این نظرات طبقه بندی و آنالیز گردد و درنهایت به طور منسجم ارائه گردد.

سیدحامد دریاباری عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران هم بیان کرد: باید سرفصل های مشترک در زمان بندی تعیین مطرح گردد. ابتدا این موضوع های به صورت case study آنالیز گردد. مشکل این است که در بعضی از موضوع ها قانون نداریم و یا این قوانین به درستی اجرا نمی شوند. این سرفصل ها تعیین گردد و درنهایت بتوانیم از ظرفیت های اتاق ایران و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استفاده کنیم.

بعد از آن نجفی با تأکید بر بهینه سازی انرژی گفت که پیشنهاد می گردد که معاونت بهینه سازی مصرف انرژی زیر نظر رئیس جمهوری تشکیل گردد. این معاونت می تواند از حجم اتلاف بالای انرژی مقابله کند. در حال حاضر ساختار اقتصاد کشور به سمتی می رود که باید برای حل این مسائل معاونتی زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل گردد که با مدیریت تعیین و متمرکز در این حوزه حل نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "از ظرفیت های قانونی برای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ظرفیت های قانونی برای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید