گردشگری بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی باشد

به گزارش کتاب دینا، ایسنا/ براساس سخنان عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، گردشگری بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی باشد.

گردشگری بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی باشد

ندا رضوی زاده در خصوص طرح پژوهشی تصویر ایران در رسانه های عمومی و اختصاصی دنیاگردی اظهار کرد: امروز دنیاگردی بویژه دنیاگردی بین المللی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در خدمت افزایش رشد مالی، تنوع بخشی به محصولات و رقابت پذیر کردن اقتصاد قرار گرفته است اما جذب دنیاگردان بیشتر و ثروتمند مستلزم فرآیندهای پیچیده بازاریابی و عرضه خدمات و محصولات با کیفیت در این صنعت است.

وی اضافه نمود: در طرح پژوهشی آنالیز تصویر ایران در رسانه های عمومی و اختصاصی دنیاگردی درصدد هستیم شناختی دقیق و روزآمد از شرایط تصویر و نگاهی که به ایران می گردد، در رسانه های پرمخاطب دنیا و در شبکه های اجتماعی بدست آوریم، زیرا بازاریابی و تحریک تقاضای دنیاگردی بین المللی ایران مستلزم شناخت و سپس بی اثر کردن تصاویر منفی و بهبود تصویر است.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده دنیاگردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: واقعیت این است که اکنون در دنیا نه تنها رسانه های جریان اصلی و پرسابقه نقش ضمنی مهمی در معرفی و بازاریابی مقاصد دارند بلکه بخش چشمگیری از فعالیت های برندسازی مقصد، فراوری و اصلاح تصویر مقصد و اصلاح هویت رقابتی مقصد در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آنلاین را شکل داده و نشر می دهد.

تصویر مخدوش شده از یک مقصد دنیاگردان را برای سفر تحریک نخواهد نمود

رضوی زاده با اشاره به بخش هایی از کتاب هویت رقابتی گفت: همانطور که سایمون آنهولت در کتاب مشهور هویت رقابتی، مدیریت نوین برند برای ملت ها، شهرها و سرزمین ها گفته، از یک طرف صنعت دنیاگردی به شکل دهی و حفظ تصویر ملی کشورها یاری می نماید و از طرف دیگر خود به این تصویر وابسته است و کشورها برای جذب دنیاگرد احتیاج دارند چیزی بیش از محصولات دنیاگردی خود را به مشتریان بالقوه عرضه نمایند؛ آنها پیش از هر چیز تصویر خود را در رسانه ها عرضه می نمایند و اگر این تصویر منفی، قدیمی، کلیشه ای یا مخدوش و گمراه نماینده باشد، مجذوب کننده نخواهد بود و دنیاگردان بالقوه را در کشورهای خود برای خرید تور و سفر به این مقاصد تحریک نخواهد نمود.

وی ادامه داد: زمانی که دنیاگردی به کشور یا مقصدی سفر نمی نماید، تجربه ای از بازدید مستقیم ندارد و با واقعیت ها از نزدیک آشنا نمی گردد و تصویری ناقص و کم کیفیت صرفا از دید رسانه ها، ادبیات یا تجارب دیگران در فکر او شکل می گیرد که این موارد لزوما منطبق با واقعیت نیست و حتی ممکن است این تصویر بر مبنای پیش داوری ها، سوءبرداشت ها یا رویدادهای تاریخی تقریبا فراموش شده شکل گرفته باشد.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده دنیاگردی جهاد دانشگاهی در خصوص کتاب هویت رقابتی اعلام کرد: آنهولت در این کتاب تاکید می نماید ادراک منفی از یک کشور به راحتی و به سرعت قابل تغییر و اصلاح نیست و مجموعه ای از عناصر مختلف به هویت رقابتی یک کشور شکل می دهد از جمله محصولات و صادرات، سرمایه گذاری ها، تعاملات فرهنگی و ورزشی، دنیاگردی (به علت تجارب دست اولی که رخ می دهد)، رفتار مردم آن کشور (اعم از رهبران، ستاره های ورزشی، هنری و عموم مردم) و بالاخره تصمیمات سیاسی دولت ها که در رسانه ها منتشر می گردد. از همین رو تمام این موارد بطور غیرمستقیم بر جذب دنیاگردان تاثیر دارد.

رضوی زاده در خصوص تاثیرات دنیاگردی بین المللی بر اقتصاد کشورها اعلام کرد: اگرچه دنیاگردی بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی، تقویت دیپلماسی عمومی، افزایش قدرت نرم ایران در داخل و خارج و بازاریابی بین المللی کالاها و خدمات باشد اما رونق دنیاگردی وابسته به تصویری از ایران است که در بخش های دیگر اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست کشور شکل میگیرد و به روش های مختلف دنیا از آن آگاه می گردد. هر بهبود در عناصر هویت رقابتی می تواند منجر به بهبود در سایر عناصر گردد و دستاوردهای مادی، معنوی، سیاسی و مالی به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: هر کژکارکردی در یک بخش می تواند تاثیر منفی بر بخش های دیگر بگذارد؛ به عنوان مثال صدور محصولات باکیفیت از یک کشور هویت رقابتی آن را ارتقا می دهد و تمایل مردم برای سفر به آن و سرمایه گذاری در آن کشور را افزایش می دهد. باید توجه داشت در این جهت میهمان نوازی مردم از دنیاگردان به بهبود تصویر آن کشور یاری می نماید.

معروفیت مثبت یا منفی یک مقصد فرآیند جذب دنیاگردان را پیچیده خواهد نمود

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده دنیاگردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بعلاوه تصمیمات و اقدامات سیاسی حکومت ها می تواند این تصویر را بهبود بخشد یا مخدوش کند. چنان که آنهولت می گوید اگر شما خودتان برند کشورتان را نسازید، دیگر دولت ها یا عاملان دیگر این کار را می نمایند؛ با کلیشه های آشنا، ساده، منسوخ و غالبا غیرمفید. در نهایت بسته به معروفیت مثبت یا منفی یک کشور یا مقصد فرآیند جذب دنیاگردان می تواند آسان یا سخت، مقرون به صرفه یا گران و ساده یا پیچیده باشد.

رضوی زاده توضیح داد: برای رونق دنیاگردی صادرات و بهره برداری از سایر مناسبات مالی و فرهنگی و سیاسی مهم است که توجه کنیم در فضای عینی و روزمره زندگی کشور چه اتفاقاتی رخ می دهد و در فضای رسانه ای چه تصویری از ایران بر اثر اقدامات و تصمیمات ما شکل میگیرد.

تاثیر تصویر یک کشور بر احساس تعلق شهروندان و هویت ملی آنها

وی اضافه نمود: بعلاوه نباید فراموش کرد که تصویر یک کشور فقط برای خارجی ها نیست. تصویر کشور و هویت رقابتی آن در مقایسه با سایر کشورها می تواند بر احساس تعلق شهروندان به کشور و هویت ملی آنها تاثیر بگذارد و پیامدهای اجتماعی خاص خود را داشته باشد.

منبع: همگردی

به "گردشگری بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری بین المللی می تواند ابزاری برای مقابله با ایران هراسی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید