اجرای 51 سازه آبخیزداری در استان اردبیل

به گزارش کتاب دینا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در سال مالی پارسال 51 سازه آبخیزداری در این استان اجرا شد.

اجرای 51 سازه آبخیزداری در استان اردبیل

محمود قلی زاده گفت: این طرح ها در قالب 37 هزار و 53 متر مکعب حجم سازه و621هزار و 500 متر مکعب حجم مخزن با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و تامین آب سفره های زیرزمینی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل می گوید: در نیمه دوم سال 1400 و 6 ماهه نخست سال 1401 از محل های منابع مختلف تملک دارایی، مصوبات سفر ریاست جمهوری و محرومیت زدایی اجرای طرح های سازه های در دستور کار قرار گرفته و در این راستا از محل اعتبارات تملک دارایی و محرومیت زدایی به مقدار 258میلیارد ریال 26 سازه اجرا و به بهره برداری رسید.

به گفته او، بعلاوه از محل مصوبات سفر رئیس جمهور 200 میلیارد ریال از مجموع اعتبار مصوب تخصیص یافت و 20 سازه از آن محل در استان اجرایی شده و به بهره برداری رسید.

قلی زاده گفت: علاوه بر این از محل اعتبارات استانی هم که حدود 13 درصد آن تخصیص یافته بود، 2 سازه آبخیزداری اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل می گوید: رویکرد اداره کل منابع طبیعی در اجرای سازه های آبخیزداری استحصال آب نیست بلکه هدف جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب رواناب هاست و در واقع با اجرای این سازه ها جلوی انباشت رسوب در سازه های سدهای بزرگ گرفته شده و عمر مفید سازه ها هم افزایش می یابد.

به گفته قلی زاده، سازه های آبخیزداری و بندهای احداث شده از سوی منابع طبیعی در بالادست سدها قرار گرفته است که رواناب و رسوبات را مهار نموده و منجر به نفوذ بیشتر آب در زمین شده و در نهایت ماندگاری آب در استان را افزایش می دهد.

او گفت: راهبرد کلی ما این است با اجرای این سازه ها در واقع منابع آب در حوضه های آبریز استان سفره های زیرزمینی را تغذیه کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح های آبخیزداری در سال مالی 1401 می گوید: برای سال مالی 1401 پیش بینی شده از محل اعتبارات تملک دارایی 220 میلیارد ریال اعتبار از منابع مصوب اختصاص یابد تا طرح های ابخیزداری وارد فاز اجرایی گردد.

قلی زاده گفت: بعلاوه از محل منابع محرومیت زدایی تخصیص اعتبار به مقدار 266 میلیارد ریال برای اجرای سازه ها درسطح شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد ضمن اینکه در سال گذشته هم این طرح ها در شهرستان های بیله سوار و گرمی اجرا شد.

او با اشاره به اختصاص اعتبار در سفر آینده رئیس جمهور به اردبیل گفت: برای دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور هم پیش بینی شده با اخذ اعتبار 2هزار میلیارد ریال، 200 سازه آبخیزداری در استان مصوب و تخصیص یابد که یاری بزرگی به حفظ منابع طبیعی استان خواهد بود.

کتاب دینا اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اجرای 51 سازه آبخیزداری در استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 51 سازه آبخیزداری در استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید