خبرنگاران عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل جیرفت پایان یافت

به گزارش کتاب دینا، کرمان - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل جیرفت به منظور مشخص عرصه و حریم و همچنین حفاظت از آن ظرف مدت 45 روز به اتمام رسید.

خبرنگاران عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل جیرفت پایان یافت

به گزارش کتاب دینا، فریدون فعالی روز یکشنبه در تشریح این خبر به رسانه ها با اشاره به اینکه این پروژه از 18 بهمن 1399 آغاز شد افزود: عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل به سرپرستی نصیر اسکندری و با اخذ مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام شد.

وی تاکید کرد: در این عملیات مشخص شد محوطه کنارصندل جیرفت دارای وسعتی بیش از 600 هکتار است که در نوع خود یکی از بزرگترین محوطه های باستانی پیش از تاریخ ایران محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: همچنین در این حدس محرز شد این محوطه دارای یک توالی فرهنگی از دوران مس و سنگ تا دوران اسلامی است که دوره شکوفایی و اوج آن مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد می شود.

وی با بیان اینکه پروژه مستندسازی و نقشه برداری محوطه کنارصندل جیرفت آغاز شده است گفت: این پروژه به منظور تهیه پرونده ثبت جهانی عرصه و حریم این محوطه در حال انجام است.

فعالی بیان نمود: محوطه باستانی کنارصندل در دهه 80 خورشیدی به سرپرستی یوسف مجیدزاده و تیمی متشکل از باستان شناسان بین المللی مورد کاوش قرار گرفت که به دنبال آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل رود آشکار شد.

وی ادامه داد: محوط کنارصندل یکی از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا و دارای ارزش جهانی است و در مرکز دشت جیرفت واقع شده است.

روستای کنارصندل در فاصله 30 کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است که کاوش های باستان شناختی در محوطه باستانی آن به سرپرستی یوسف مجیدزاده در تپه های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان مطوط آباد در 800 متری شرق تپه جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل انجام شده است.

شهرستان جیرفت در فاصله 230 کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل جیرفت پایان یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عملیات حدس باستان شناسی محوطه کنارصندل جیرفت پایان یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید