راهنمای خرید عینک آفتابی

به گزارش کتاب دینا، خبرنگاران: همه ما تا حدودی می دانیم که استفاده از عینک آفتابی می تواند در حفاظت از چشمانمان در برابر نور خورشید تأثیرگذار باشد. در این میان اما شاید استفاده از عینک آفتابی برای بعضی دیگر از افراد صرفاً جنبه ظاهری داشته و برای بهتر و جذاب تر شدن استایل آن ها به کار می رود. اما شاید تا به حال به ضرورت استفاده از عینک آفتابی و نحوه انتخاب آن دقت نکرده باشیم. شاید ندانیم که صرف نظر از شکل و ظاهر عینک، یک عینک آفتابی خوب و مناسب باید چه ویژگی های دیگری نیز داشته باشد. به همین دلیل هم در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع راهنمای خرید عینک آفتابی بپردازیم و شما را با صفر تا صد استفاده از این محصول آشنا کنیم.

راهنمای خرید عینک آفتابی

مزایای استفاده از عینک آفتابی

به طور کلی استفاده از عینک آفتابی صرف نظر از اینکه می تواند ظاهر جذاب تری را به شما ببخشد مزایای بسیار دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. در ادامه شما را مزایای استفاده از عینک آفتابی آشنا می کنیم:

پیشگیری از خشکی چشم

یکی از مزایای استفاده از عینک آفتابی در این است که می تواند از خشکی چشم شما پیشگیری کند. معمولاً افراد با قرارگیری در معرض گردوغبار، آب وهوای خشک و همین طور وزش باد با خشکی پوست و چشم روبرو می شوند. به همین دلیل نیز استفاده از عینک آفتابی می تواند در این میان مؤثر واقع شده و از چشمان شما در برابر گردوغبار و خشکی هوا مراقبت نماید.

رانندگی ایمن تر

یکی دیگر از ویژگی های مثبت استفاده از عینک آفتابی این است که رانندگی ایمن تری را برای شما به دنبال خواهد داشت. در بسیاری از شرایط پیش می آید که نور شدید آفتاب در زمان رانندگی چشم شما آزرده نموده و رانندگی را برایتان سخت تر می نماید. در نتیجه این موضوع باعث کاهش دید شما در زمان رانندگی شده و خطر تصادف را نیز افزایش می دهد. در این میان استفاده از عینک آفتابی می تواند احتمال بروز چنین خطراتی را به حداقل برساند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی چشم

در بسیاری از شرایط همچون انجام ورزش هایی مثل اسکی و یا قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید احتمال سوختن چشم و اطراف آن وجود خواهد داشت. این موضوع می تواند در درازمدت خطرات بسیاری را نیز برای فرد به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی نیز استفاده از عینک آفتابی می تواند از چشمان شما محافظت نموده و از آفتاب سوختگی و برف کوری آن پیشگیری نماید.

جلوگیری از بروز آب مروارید

یکی دیگر از مزایای استفاده از عینک آفتابی مناسب جلوگیری از آب مروارید چشم است. باید بگوییم که آب مروارید د واقع عارضه ای چشمی است که با کدورت عدسی چشم رخ می دهد و غالباً دلیل آن نیز قرارگیری درازمدت در معرض نور خورشید است.

به تعویض انداختن پیری پوست

تابش مستقیم نور خورشید در اطراف چشم می تواند در درازمدت موجب افتادگی و پیری پوست گردد. از آنجایی که پوست اطراف چشم از سایر قسمت ها نازک تر و حساس تر است می تواند تأثیر به مراتب بیشتری از نور خورشید بگیرد. به همین دلیل نیز استفاده از عینک آفتابی می تواند از بروز چنین مشکلاتی نیز جلوگیری کند.

انتخاب مدل عینک آفتابی

وقتی صحبت از خرید عینک آفتابی می گردد بسیاری از افراد با چنین دغدغه ای روبه رو می شوند که چگونه می توانند عینک مناسبی را برای صورت خود انتخاب نمایند. قطعاً اولین مسئله ای که باید در زمان خرید عینک آفتابی در نظر بگیرید توجه به مدل و شکل صورت خود و همین طور تناسب آن با مدل عینک موردنظر است. در ادامه شما را با انواع فریم های عینک متناسب با فرم صورت آشنا خواهیم کرد.

  • عینک مناسب صورت های گرد:

    اگر فرم کلی صورت شما گرد است باید به دنبال عینک آفتابی هایی بروید که تیزتر و زاویه دارتر هستند. این مدل ها باعث می شوند که استخوان های گونه تان نمایان تر شده و شکل کلی صورتتان به متناسب تر گردد.
  • عینک مناسب صورت های قلبی:

    این مدل از صورت ها معمولاً چانه های ظریف و باریکی دارند و گونه ها نیز به سمت بالا برجستگی پیدا می نمایند. نکته ای که در رابطه با صورت های قلبی وجود دارد آن است که به دلیل کوچک بودن چانه ها می توان به راحتی برای آن ها عینک مناسبی را انتخاب نمود. با این حال توصیه می کنیم به سراغ عینک هایی بروید که گردی کمتری دارند. علاوه بر این عینک های گربه ای نیز می توانند گزینه های مناسبی برای این فرم از صورت ها به حساب آیند.
  • عینک مناسب صورت های مربعی:

    معمولاً افرادی که دارای این مدل از صورت هستند چالش بسیاری برای انتخاب عینک آفتابی مناسب خود خواهند داشت. به طور کلی توصیه ما این است که اگر فریم صورت شما مربعی است به دنبال عینک هایی با فریم منحنی بروید، چراکه می توانند چهره شما را ظریف تر نشان دهند. سعی کنید تا جای ممکن از خرید عینک های زاویه دار اجتناب کنید، چون این نوع از عینک ها می توانند در پهن تر نشان دادن صورتتان تأثیر بسیاری داشته باشند.
  • عینک مناسب صورت های بیضی:

    در این مدل از صورت ها معمولاً بلندای صورت نسبت به عرض آن بیشتر است. برای خرید عینک برای صورت های بیضی بهتر است که به سراغ عینک هایی عظیم بروید که انحنای زیادی دارند.
  • عینک مناسب صورت های کوچک:

    اگر صورت کوچکی دارید و نمی دانید که چه مدل عینک آفتابی را انتخاب کنید توصیه ما این است که به سراغ عینک های آفتابی بروید که قاب ندارند و یا شیشه هایشان مدور هستند.
  • عینک مناسب صورت هایی با پیشانی بلند:

    در انتخاب عینک برای چنین مدل از صورت هایی باید به دنبال گزینه هایی بود تا مقداری از بلندی پیشانی را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل نیز پیشنهاد می کنیم که به سراغ عینک های عظیمی بروید که توجه شما را بیشتر به سمت خود معطوف می نمایند.

ویدیوی زیر نیز می تواند به شما در انتخاب عینک مناسب صورتتان یاری کند:

انواع جنس فریم عینک آفتابی

طبیعتاً یکی از مهم ترین مسائلی که در انتخاب و خرید عینک آفتابی تأثیرگذار است جنس فریم عینک آفتابی است. امروزه متریال هایی که برای ساخت عینک آفتابی مورداستفاده قرار می گیرند از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند، با این حال می توانیم رایج ترین آن ها را در این دسته بندی جای دهیم:

  • فریم عینک پلاستیکی:

    این نوع از فریم عینک آفتابی انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را در رنگ های بسیار متنوعی مشاهده کرد. با این حال احتمال شکستگی فریم های پلاستیکی بسیار زیاد است. باید بگوییم که مهم ترین ویژگی فریم عینک پلاستیکی شکل پذیری و تغییر آن با توجه به شرایط عدسی عینک است.
  • فریم عینک سلولز استات و زیلونایت:

    این نوع از فریم عینک قیمت نسبتاً پایینی دارند و می توانند در طراحی زیبای عینک آفتابی نیز تأثیر بسیاری داشته باشند. فریم عینک سلولز استات و زیلونایت آلرژی زا نیست و به دلیل وزن سبکی که دارد گزینه ایده آلی برای بسیاری از افراد خواهد بود. البته باید بگوییم که استحکام کم و عدم انعطاف پذیری این جنس از فریم ها نیز از معایب عظیم آن ها به شمار می فرایند.
  • فریم عینک فلزی:

    این نوع از عینک های آفتابی تنوع بسیار زیادی دارند و خودشان نیز به دسته بندی های فریم آلومینیومی، فلکسون، فولاد ضد زنگ، بریلیومی، تیتانیومی، مونل و... تقسیم بندی می شوند. فریم های آلومینیومی وزن سبکی دارند و در برابر خوردگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. فریم های فلکسون نیز دارای انعطاف پذیری خوبی هستند و هیچ گونه آلرژی و حساسیتی را نیز برای شما ایجاد نخواهند کرد. فریم هایی از جنس فولاد ضد زنگ مقاوم ترین و محکم ترین قاب عینک آفتابی به شمار می آیند و در برابر آلرژی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. در رابطه با فریم های بریلیومی نیز می توان گفت که ضد آلرژی هستند و در برابر خوردگی و لکه دار شدن نیز از مقاومت خوبی برخوردارند. فریم هایی از جنس تیتانیوم نیز وزن بسیار سبکی دارند و می توانند در طرح های خاص و منحصربه فردی طراحی شوند. باید این را نیز اضافه کنیم که رنگ بندی این نوع از عینک آفتابی ها بسیار متنوع هستند. در رابطه با فریم های عینک آفتابی مونل نیز می توانیم بگوییم که این نوع از عینک ها معمولی ترین و ساده ترین نوع عینک های آفتابی را شامل می شوند که ویژگی بارزشان نیز انعطاف پذیری بالای آن هاست. معمولاً این نوع از فریم های عینک آفتابی هواداران بسیاری دارند و می توانند هم به صورت زنانه و هم مردانه و برای سنین مختلفی مناسب باشند.
  • فریم عینک چوبی:

    این نوع از فریم عینک آفتابی امروزه هواداران بسیار زیادی پیدا نموده و مناسب افرادی است که به دنبال استایل و انتخاب هایی منحصربه فرد هستند. معمولاً فریم عینک چوبی استحکام بالایی ندارد و به صورت دست ساز نیز ساخته می شوند. به همین دلیل نیز در زمان استفاده از آن ها باید به شدت مراقب باشید تا آسیبی متوجه قاب عینک چوبی شما نگردد. این را نیز بگوییم که معمولاً هزینه این نوع از قاب عینک ها نسبتاً بالاست.

شما می توانید با توجه به اولویت هایی که برای خرید عینک آفتابی خود و همین طور بودجه ای که در نظر دارید دست به انتخاب یکی از این انواع عینک آفتابی بزنید. طبیعی است که نوع استفاده شما از عینک آفتابی و میزان دقتتان در مراقبت از آن مسئله ای است که می تواند در انتخاب جنس فریم عینک تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

نکات خرید عینک آفتابی

برای آنکه بتوانید عینک آفتابی مناسبی را برای خود خریداری کنید باید مسائل و نکات خرید این محصول را نیز در نظر داشته باشید. یکی از اولین مسائلی که در خرید عینک آفتابی باید به آن توجه کنید رنگ شیشه عینک آفتابی است. به طور کلی باید بگوییم که رنگ شیشه عینک آفتابی ربطی با کارایی آن ندارد. اما شما می توانید با رنگ های متفاوتی از عینک آفتابی روبه رو شوید:

  • خاکستری:

    برای داشتن جلوه طبیعی در قوی ترین حالت تابش نور خورشید.
  • قهوه ای:

    برای ایجاد تضاد بیشتر و در عین حال کمتر بودن اثر خیره نمایندگی رنگ
  • زرد:

    برای بالا بودن تضاد رنگ ها در نور کم
  • سبز:

    برای حفاظت چشم در برابر تابش های پرقدرت در هر شرایطی
  • آبی، قرمز، صورتی و بنفش:

    صرفاً کاربرد زیبایی

علاوه بر این باید بگوییم که در هنگام خرید عینک توجه کنید که عینک موردنظرتان نباید بر روی بینی تان فشاری وارد کند، چراکه بعد از برداشتن عینک می توانید شاهد باقی ماندن اثر آن بر روی بینی خود باشید. این موضوع می تواند در درازمدت باعث ایجاد اثرات همیشگی نیز بگردد.

توصیه می کنیم که همواره و حتماً پیش از خرید عینک آفتابی، چندین مدل را در نظر داشته باشید و هر کدام از آن ها را بر روی صورت خود امتحان کنید. یادتان باشد که هیچ گاه بدون پرو عینک آفتابی دست به خرید این محصول نزنید. شما باید عینک آفتابی موردنظر خود را امتحان کنید تا نحوه قرارگیری آن بر روی صورت و بینی و همین طور میزان سنگینی و راحتی آن را آنالیز نمایید.

بهتر است که برای خرید عینک آفتابی خود به سراغ مدل هایی باکیفیت عینک آفتابی بروید، حتی اگر مجبور باشید کمی هزینه بیشتری را صرف خرید این محصول کنید. با این کار خیالتان راحت خواهد بود که عمر عینک آفتابی تان زیاد است و به این زودی ها خراب نخواهد شد. چراکه با خراب شدن قاب عینک آفتابی، شیشه عینکتان نیز دیگر به دردتان نخواهد خورد!

منبع: برترین ها

به "راهنمای خرید عینک آفتابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید عینک آفتابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید