زیر نفس های آفتاب...

به گزارش کتاب دینا، در فصل تابستان، بسیاری از افردا ممکن است دچار گرما زدگی شوند و این امر موجب می شود که اندازه زیادی از آب بدن از دست برود.در گرما زدگی، دمای بدن فرد از حد طبیعی بالاتر می رود، عروق سطحی پوست منبسط می گردند، عمل تعریق افزایش می یابد و در تنظیم و کنترل دمای بدن اختلال ایجاد

زیر نفس های آفتاب...

زیر نفس های آفتاب...

نویسنده:دکتر صدیقه نوبان

گرمازدگی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

در فصل تابستان، بسیاری از افردا ممکن است دچار گرما زدگی شوند و این امر موجب می گردد که مقدار زیادی از آب بدن از دست برود.

در گرما زدگی، دمای بدن فرد از حد طبیعی بالاتر می رود، عروق سطحی پوست منبسط می گردند، عمل تعریق افزایش می یابد و در تنظیم و کنترل دمای بدن اختلال ایجاد می گردد. چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، عمل تعریق کند شده و بدن به آسانی خنک نمی گردد در این حالت هم گرمازدگی ایجاد می گردد. در گرمازدگی به دلیل اینکه مقدار زیادی از آب و نمک بدن از دست می رود، غلظت خون افزایش می یابد و جریان خون کند می گردد و در عملکرد ارگان های بدن اختلال به وجود می آید.

بدون آب هرگز:

حتما شنیده اید که آب حداقل 60 درصد از وزن بدن ما را تشکیل می دهد و باید روزانه به مقدار لازم آب بنوشیم تا احتیاج بدنمان برطرف گردد. کلیه فرایندهای بدن و واکنش ها در آب انجام می گیرد. و اگر آب نباشد بدن دچار واکنش های خاصی می گردد که بستگی به مقدار آب از دست رفته دارد.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنید:

با توجه به نکات ذیل می توانید با معضل گرمازدگی و کم آبی بدن در فصل گرم سال مبارزه کنید.

روزانه 10-8 لیوان آب بنوشید. منظور نوشیدن آب گوارا با دمای اتاق است. بهتر است به جای آب از نوشیدنی های دیگر (چای، قهوه، نوشابه وآبمیوه) استفاده نکنید. کمتر آب یخ بنوشید و ظرف آب را همواره پیش روی خود قرار دهید تا نوشیدن آب فراموشتان نگردد. از لباس های نخی، نازک و رنگ روشن بهره ببرید .خود را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. (از کرم های ضد آفتاب، کلاه و چتر در جای خود بهره ببرید.) ورزش و فعالیت های بدنی را در سایه و در مکان های مناسب و نسبتا خنک انجام دهید به مقدار کافی به بدنتان استراحت بدهید.

توصیه های تغذیه ای:

از میوه ها و سبزی های تازه بهره ببرید. از میوه هایی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و آناناس بیشتر استفاده نمایید. از سبزی هایی که دارای آب زیادتری در وزن مشابه هستند، مانند کاهو (96 درصد آب)، کرفس(95درصد آب)، براکلی (91درصدآب)، کلم خام (92درصد آب)، هویج خام(88درصد آب) وخیار (95 درصد آب) بیشتر بهره ببرید. از مواد غذایی که دارای ویتامین های B و C می باشند و از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها که به سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند، استفاده نمایید.از مصرف غذاهای با طبع گرم مانند خرما، شیرینی ها و آجیل (مغزهای گیاهی) پرهیز کنید. آب کافی بنوشید تا گرما موجب بی آبی بدن نگردد.استفاده از لبنیات و به خصوص شیر که دارای 91 درصد آب می باشد، توصیه می گردد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "زیر نفس های آفتاب..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر نفس های آفتاب..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید