صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس

به گزارش کتاب دینا، حصیر ایرانی برای نخستین بار در کشور از خوزستان به امارات متحده عربی و قطر صادر شد.

صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس

امیرمهدی طاهری فر مجری طرح کاروان پیوند حصیر از صادرات 800 قطعه کالای حصیری از خوزستان، که بیشتر شامل کپوبافی می گردد، برای نخستین بار به امارات متحده عربی و قطر اطلاع داد و گفت:

طرح کاروان پیوند در سال گذشته با هدف حمایت از حصیربافان استان های جنوبی و همین طور اشتغال زایی برای آن ها شروع شد و سال جاری برای نخستین بار در ایران حصیر ایرانی به وسیله شرکت حامیان در قالب کاروان پیوند، به خارج از مرزهای کشور صادر شد.

سازمان گمرک سال گذشته اعلام نموده بود که 138 تن محصولات حصیری از کشورهایی چون چین، ویتنام و ترکیه به کشور وارد شد و این نخستین بار است که از ایران حصیر صادر می گردد.

طاهری فر با بیان اینکه اشتغال زایی برای حصیربافان تنها در صورتی رخ می دهد که محصول آن ها برای فروش تقاضا داشته باشد، اضافه کرد:

کیفی شدن محصولات حصیری از برنامه های اصلی است که کاروان پیوند حصیر سال جاری در پی دستیابی به آن است و همین طور برای ورود به بازار رقابتی جهان، نخستین گام صادرات است.

او بعلاوه از راه اندازی یک فروشگاه صنایع دستی در آنتالیا ترکیه اطلاع داد که در حال تجهیز است و قرار است صنایع دستی ایران نظیر خاتم، حصیر، ترمه، مینا، گلیم، فرش و اشیای قلم زنی را بفروشد.

طرح کاروان پیوند حصیر در سال گذشته از سوی معاونت صنایع دستی کشور کلید خورد و سال 96 سال حصیر نامیده شد.

ساخت حصیر با دست در منطقه ها مختلف ایران بسته به نوع مواد خام در دسترس با یکدیگر فرق دارد. برای نمونه در در نوار جنوبی ایران از الیاف نخل خرما و در نوار شمالی ایران از ساقه های برنج و گندم استفاده می گردد. از سوی دیگر نوع کاربری لوازم تولیدی بسته به احتیاج اهالی آن منطقه از نظر شکل و میزان تفاوت دارند. در استان اصفهان، حصیربافی در منطقه ها بیابانی و خشک مانند خور و بیابانک و نایین انجام می گردد و مواد خام مورد استفاده الیاف نخل خرما است؛ ولی در شهرستان نجف آباد برای بافت سبدهای حصیری از ترکه های نرم درختان یک ساله یا دو ساله استفاده می گردد. سبدهای ساخته شده در نجف آباد، لوده نام دارد و کاربرد آن ها در حمل محصولات باغی و میوه است. در قصر شیرین برای حصیربافی از شاخه های جوان پاجوش درخت خرما استفاده می گردد که به آن فَسیل گفته می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید