عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب محقق می گردد

به گزارش کتاب دینا، اعظم کیان افراز، مدیر انتشارات افراز در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: با توجه به شرایطی که طی دو سال اخیر به علت کووید 19 و شیوع گسترده آن داشتیم، نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته برگزار و با استقبال خوبی از این تجربه نوپا شد.

عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب محقق می گردد

وی ادامه داد: استمرار برگزاری این نمایشگاه برای سال جاری نیز فکر خوبی بود، زیرا بخش عمده کتاب های ناشر به تمام شهرهای ایران و کتابفروشی ها یا حتی کتابخانه ها نمی رود و بیشتر کتاب های پرفروش و معروف در ویترین کتابفروشی ها قرار گرفته است.

کیان افراز با بیان اینکه اغلب از کتاب های عمومی و رمان در کتابفروشی ها عرضه می گردد، بیان کرد: می توان گفت که از آثار تالیفی بعلاوه ترجمه هایی از نویسندگانی که کمتر شناخته شده اند را خیلی کمتر در کتابفروشی سایر شهرها و استان ها می بینیم که این مساله یک دغدغه جدی برای ناشران است.

وی تاکید نمود: در این میان نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی در اختیار ناشران سراسر کشور قرار می دهد تا تازه های نشر خود را در اختیار جمع گسترده ای از مخاطبان قرار دهند و مردم نیز با آثار نو ناشران آشنا شوند.

کیان افراز با بیان اینکه در سایه نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدالت فرهنگی برای مردم به خوبی محقق می گردد، گفت: همانطور که گفتم به علت محدودیت فضای کتابفروشی ها بسیاری از کتاب ها حتی وارد سیستم توزیع نمی شوند و بنظرم نمایشگاه مجازی فرصت برابری به مخاطبان سراسر کشور می دهد که دسترسی یکسان به تازه های بازار کتاب داشته باشند.

وی بعلاوه به پیش بینی امکان خرید تلفنی کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره نمود و اضافه نمود: این اقدام، فکر خیلی خوبی بود زیرا ممکن است که همه کاربران امکان استفاده از اینترنت را نداشته باشند یا ثبت نام و استفاده از نمایشگاه برایشان سخت باشد و سفارش تلفنی فرصتی است که به این مخاطبان داده می گردد.

کیان افراز در ادامه با تاکید بر اینکه بحث عدالت باید برای کتابفروشان نیز رعایت گردد، تاکید نمود: در این زمینه برنامه ریزان فرهنگی باید طرح و راهکاری ارائه دهند تا کتابفروشی ها از اجرای چنین طرح هایی طی ماه های دیگر سال آسیب نبینند و مشتری خود را در طول سال داشته باشند.

وی یادآور شد: در این میان کتابفروشی های کوچک مستقل شهرستانی که صرفا به وسیله فروش کتاب هزینه های خود را تامین می نمایند، بیشترین آسیب را می بینند و اگر امکانی فراهم گردد که مسئولان فرهنگی در نمایشگاه مجازی نقشی به آن ها بدهد تا بتوانند منتفع شوند.

کیان افراز با پیشنهاد طرح و آنالیز این موضوع در اتاق فکر نمایشگاه کتاب، گفت: ما باید بتوانیم چرخه نشر را به صورت زنده و پویا نگه داریم و اگر راهکاری برای حضور و استفاده از همگی آن ها در رویدادی مثل نمایشگاه مجازی کتاب باشیم، شاهد توسعه و توسعه نقدینگی در جامعه نشر خواهیم بود.

وی در انتها با تاکید بر پیش بینی باجه های پستی ویژه ناشران در ایام نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: ما سال گذشته شاهد ازدحام و صف های طولانی در محدوده انقلاب که تجمع ناشران است بودیم و بهتر است که برای سال جاری باجه های موقت با امکان ارائه رسید به ناشر فراهم گردد تا امکان پیگیری های آینده نیز وجود داشته باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید