پژوهشگران ژاپنی و دارویی برای رشد دوباره دندان ها در انسان!

به گزارش کتاب دینا، توانایی رشد مجدد دندان، یکی از مواردی است که کوسه ها را به آبزیانی مجذوب کننده برای مطالعه تبدیل می نماید؛ و در شرایطی که گروهی از پژوهشگران ژاپنی مدعی نیستند که باید کوشش کنیم شبیه به کوسه ها باشیم، اما ممکن است روزی از توانایی رشد دوباره دندان ها برخوردار شویم.

پژوهشگران ژاپنی و دارویی برای رشد دوباره دندان ها در انسان!

به گزارش عصر ایران، مطالعه ای در سال 2021 که در نشریه Scientific Reports منتشر شد، چگونگی تاثیر دارویی که پروتئین سنتز شده به وسیله ژن USAG-1 را هدف قرار می دهد بر رشد دندان ها در حیوانات را نشان داد. پس از آن، تیم پژوهشی توجه خود را به سوی آنالیز این ویژگی در انسان ها معطوف نموده است.

بنابر اعلام پژوهشگران، آزمایش بالینی این دارو در سال 2024 انجام خواهد شد و این امید وجود دارد تا در سال 2030 برای استفاده عموم آماده گردد.

به گفته کاتسو تاکاهاشی، پژوهشگر ارشد و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو در اوزاکا، ایده رشد دندان های نو رویای هر دندانپزشکی است. من از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، روی این موضوع کار نموده ام. ما امید داریم شاهد زمانی باشیم که داروی رشد دوباره دندان در کنار پروتز و ایمپلنت به عنوان گزینه سوم مطرح گردد.

تاکاهاشی سال ها روی پتانسیل رشد دوباره دندان ها پژوهش انجام داده و بر نقش ژن ها در این زمینه متمرکز بوده است. به گفته وی، تعداد دندان ها به وسیله جهش تنها یک ژن فرق دارد. اگر ما آن را هدف پژوهش خود قرار دهیم باید راهی برای تغییر تعداد دندان هایی که مردم دارند، وجود داشته باشد.

پژوهشگران متوجه شده اند که پروتئین USAG-1 می تواند رشد دندان ها را در موش ها محدود کند، از این رو حصول اطمینان از عدم تشکیل این پروتئین می تواند به طور بالقوه رشد دندان را تشویق کند. تیم پژوهشی دارویی را برای مسدود کردن این پروتئین فراوری نموده و آزمایش روی موش ها رشد دوباره دندان های آن ها را نشان داد.

مقاله ای که در سال 2023 در Regenerative Therapy منتشر شد، این که درمان پادتنی ضد USAG-1 چگونه می تواند پیشرفتی در درمان ناهنجاری های دندانی در انسان ارائه دهد را برجسته کرد.

با توجه به این که حدود یک درصد از انسان ها از آنودنشیا (Anodontia)، یک بیماری ژنتیکی که اجازه رشد مجموعه کامل دندان ها را نمی دهد، رنج می برند، امید به رشد دوباره دندان ها در انسان ها فراتر از آزمایش هایی با حضور سوژه های حیوانی افزایش یافته است.

پژوهش پیشین تاکاهشی نشان داد که انسان ها دارای مجموعه سومی از دندان ها در دهان خود هستند. این به وضوح در افراد مبتلا به هایپردنشیا، رشد بیش از یک مجموعه کامل از دندان ها، آشکار است. تاکاهاشی بر این باور است که فعال کردن مجموعه سوم جوانه ها با دستکاری ژنی درست می تواند رشد دوباره دندان ها را موجب گردد.

منبع: فرارو

به "پژوهشگران ژاپنی و دارویی برای رشد دوباره دندان ها در انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران ژاپنی و دارویی برای رشد دوباره دندان ها در انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید