7 فیلم که دیمین شزل در ساخت آن ها نقش داشته است از بدترین تا برترین

به گزارش کتاب دینا، دیمین شزل یکی از پرطرفدارترین و بی نظیرترین فیلم سازانی است که تا به امروز توانسته فیلم های مهیج زیادی را فراوری نماید. شزل که در رود آیلند به جهان آمد و توانست خیلی زود از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل گردد، به علت مهارت بی نظیرش در عرصه فیلم سازی، تا به امروز نظرات مثبت و تحسین های زیادی را به دست آورده است.

7 فیلم که دیمین شزل در ساخت آن ها نقش داشته است از بدترین تا برترین

در حالی که او تا به امروز فیلم های چندان زیادی را فراوری ننموده، اما به لطف مشارکت در ساخت فیلم هایی با مضامین باور نکردنی در کارنامه کاریاش، تکنیک های فیلم سازی شگفت انگیز و جوایز متعددی که دریافت نموده، توانسته خیلی زود نامی در هالیوود برای خود دست و پا کند.

در حقیقت سالیان سال است که شزل در فیلم های مختلف، به عنوان تهیه کننده، نویسنده و یا کارگردان با سایر دست اندکاران فیلم همکاری داشته اما این در حالی است که بیشتر مخاطبان، او را به خاطر کارگردانی اش به یاد می آورند. در واقع فیلم نامه های شزل، توانایی و قابلیت های او را در ساخت فیلم های مجذوب کننده نشان می دهند و لذا همین امر سبب شده که بسیاری از فیلم های او به فیلم هایی ماندگار تبدیل شوند. البته، درست مانند هر فیلم نامه نویس دیگری، تمام کارهایی که شازل در ساخت آن ها نقش داشته در کشور خودش فراوری نشده اند.

7. آخرین جن گیری: قسمت دوم (The Last Exorcism part II)

  • کارگردان: اد گس دانلی
  • بازیگران: اشلی بل، جولیا گارنر
  • تاریخ انتشار: 2013
  • امتیاز IMDb به فیلم: 4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 15 از 100

شاید عجیب ترین و غیرمنتظره ترین فیلمی که دیمین شزل در ساخت آن نقش داشته، فیلم آخرین جن گیری: قسمت دوم باشد. این فیلم که در مارس 2013 اکران گشت، دنباله مستقیمی برای فیلم آخرین جن گیری بود که در باکس آفیس جهانی تنها 67 میلیون دلارفروش رفت. در این فیلم بار دیگر، اشلی بل در نقش نل مارگارت سویتزر به ایفای نقش می پردازد که به وسیله یک موجود اهریمنی شکنجه می گردد.

شزل همراه با کارگردان فیلم، اد گس دانلی، وظیفه نوشتن فیلم نامه را بر عهده داشت. در حالی که این فیلم در باکس آفیس داخلی توانست فیلم موفقی گردد (فروش 25 میلیون دلار با بودجه 5 میلیون دلاری)، از سوی بیشتر منتقدان به شدت مورد انتقاد نهاده شد. این فیلم در راتن تومیتوز نیز تنها امتیار 15 درصد را از آن خود نموده، چراکه بیشتر مخاطبان معتقدند که آخرین جن گیری: قسمت دوم ترس روانی خسته کننده ای را بر مخاطب تحمیل می کند و به علاوه از وجود سکانس هایی کاملا خشک و بی روح و جدی و سرشار از صحنه های هولناک بهره می برد که شاید تماشایشان چندان لذت بخش نباشد.

6. پیانوی بزرگ (Grand Piano)

  • کارگردان: ائوخنیو میرا
  • بازیگران: آلن لیچ، دی والاس، الیجا وود
  • تاریخ انتشار: 2013
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 79 از 100

در همان سالی که آخرین جن گیری: قسمت دوم اکران گشت، یک فیلم انگلیسی زبان اسپانیایی به نام پیانو بزرگ هم اکران شد که در آن الیجا وود و جان کیوزاک، به ایفای نقش پرداخته بودند و این فیلم در جشنواره فانتاستیک نیز به نمایش عایدی. وود نقش یک پیانیست نوظهور به نام تام سلزنیک را بازی می کند که به وسیله کلم با نقش آفرینی کیوزاک مدام تحقیر می گردد. کلم یک تک تیرانداز حرفه ای است که در حین اجرای کنسرت، اسلحه اش را به سمت تام نشانه می گیرد و قسم می خورد که اگر یک نت را اشتباه بزند او را خواهد کشت.

فیلم نامه این فیلم به طور کامل به وسیله شزل نوشته شده و ائوخنیو میرا، فیلم ساز اسپانیایی نیز کارگردانی این فیلم را بر عهده گرفت و این فیلم در راتن تومیتوز توانست امتیاز 79 درصد را از آن خود کند. هرچند بیشتر منتقدین بر سر این موضوع اتفاق نظر داشتند که پیانوی بزرگ در برترین لحظات و سکانس هایش، آن قدر پرتنش و در عین حال عجیب و جالب می کند که علیرغم تمامی ایراداتی که دارد، همچنان فیلم ارزشمندی است و می تواند لحظاتی لذت بخش را برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

5. نخستین انسان (First Man)

  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی، کایل چندلر
  • تاریخ انتشار: 2018
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100

اولین فیلمی که به کارگردانی دیمین شزل ساخته شد، نخستین انسان نام داشت. این فیلم، یک فیلم زندگینامه ای غم انگیز و تاثیرگذار بود که بر اساس فیلم نامه نیل آرمسترانگ ساخته شد. داستان فیلم بر سال های منتهی به ماموریت معروف آپولو 11 و فرود بر روی ماه متمرکز است اما بیشتر سکانس های فیلم به تعریف شخصیت های فیلم می پردازد تا سکانس های فضایی پرفروش.

با این حال، این بدان معنا نیست که نخستین انسان نتوانست فیلم موفقی باشد. زیرا نخستین انسان که بر اساس بیوگرافی نیل آرمسترانگ و داستان او تحت عنوان نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ ساخته شد به شدت مورد تحسین منتقدان نهاده شد. نخستین انسان در راتن تومیتوز نیز امتیاز 87 درصد را کسب کرد زیرا بر اساس نظر منتقدین و مردم، این فیلم بیشتر به تعریف کاراکترها پرداخته تا بتوان نگاهی به لحظه ای مهم از تاریخ بشریت انداخت و در عین حال مخاطبان را به سفری دور و دراز در دل کهکشان ها برد.

4. شماره 10 خیابان کلاورفیلد (10 Cloverfield Lane)

  • کارگردان: دان تراختنبرگ
  • بازیگران: مری الیزابت وینستد، جان گودمن، جان گلگر
  • تاریخ انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100

شماره 10 خیابان کلاورفیلد به عنوان دنباله مستقیمی برای فیلم هیولایی کلاورفیلد در نظر گرفته می گردد، اگرچه به شدت با فیلم قبلی فرق دارد. در حالی که اولین فیلم یک فیلم هیولایی ساده بود، این فیلم، یک فیلم درام منحصربه فرد است که در پناهگاهی محصور می گذرد و بیشتر بر روی مسائل پارانویا و بی اعتمادی تمرکز دارد.

شزل همراه با جاش کمپبل و مت استاکن، فیلم نامه این فیلم را به رشته تحریر درآورد. این فیلم در راتن تومیتوز توانست امتیاز 90 درصد را به دست آورد و منتقدین نیز در رابطه با آن بیان داشته اند که این فیلم به صورت هوشمندانه ای ساخته شده و به نحو بی نظیری از محیط محدود و بازیگران برجسته اش برای روایت داستانی کاملا بدیع و خلاقانه بهره می برد و در واقع می توان گفت که شماره 10 خیابان کلاورفیلد تحول عظیمی را در عرصه فیلم های فرنچایزی به وجود آورده است.

3. گای و مدلین روی نیمکت پارک (Guy And Madeline On A Park Bench)

  • بازیگران: جیسون پالامر، دیسری گارسیا، ساندا خین
  • تاریخ انتشار: 2009
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100

گای و مدلین روی نیمکت پارک که اولین فیلم ساخته شده به کارگردانی دیمین شزل بود، در جشنواره فیلم ترایبکا در سال 2009 به نمایش عایدی و مورد تحسین گسترده ای نهاده شد. این فیلم که به عنوان یک موزیکال رمانتیک سیاه و سفید ساخته شده، دارای جنبه ها و ویژگی های بسیاری است که بعدها در آثار محبوب تر شزل نیز به کرات مشاهده شدند.

گای و مدلین روی نیمکت پارک از ویژگی های بی نظیری همچون اجرای زنده جاز، سکانس های پایکوبی، داستانی عاشقانه، حضور آهنگساز برجسته، جاستین هورویتز و بازگشت نوستالژیک به فیلم های موزیکال و کلاسیک هالیوود بهره می برد. در حقیقت این فیلم به صورت تمام و کمال، نشان دهنده کاراکتر شخصیتی دیمین شزل است. گای و مدلین روی نیمکت پارک که با بودجه محدودی فراوری شد توانست نقدهای مثبتی را از آن خود کند و امتیاز 91 درصد را در راتن تومیتوز از آن خود نماید. در حقیقت منتقدین و مخاطبان بر سر این موضوع اتفاق نظر داشتند که گای و مدلین روی نیمکت پارک فیلمی است که هر چند با بودجه محدود ساخته شده اما به لطف فیلم برداری بی نظیر و کارگردانی استثنایی شزل توانست به فیلمی منحصربه فرد تبدیل گردد.

2. لالا لند (La La Land)

  • بازیگران: اما استون، رایان گاسلینگ، جان لجند
  • تاریخ انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100

شاید شزل به این علت پس از فیلم لا لا لند فیلم نخستین انسان را ساخت که لا لا لند تمامی عناصر لازم برای فراوری یک فیلم تمام عیار را در خود داشت و به گونه ای او را برای ساخت فیلم بعدی اش آماده کرد. لا لا لند که به عنوان نقطه اوج فیلم سازی شزل در نظر گرفته می گردد، با هزینه ای معادل 30 میلیون دلار ساخته شد و ستاره های بزرگ هالیوود مانند رایان گاسلینگ و اما استون در آن به ایفای نقش پرداختند.

لا لا لند مانند بسیاری از کارهای قبلی شزل، از وجود داستان و چشم اندازی بهره می برد که فیلم های قدیمی و موزیکال هالیوود، موسیقی، جاز و هنر را به یاد مخاطب می آورند. این فیلم توانست تحسین های زیادی را دریافت کند و برنده شش جایزه اسکار گردد و در راتن تومیتوز نیز امتیاز 91 درصد را از آن خود نماید. بسیاری از منتقدان بر این باورند که لا لا لند جان تازه ای به ژانر ماجراجویی بخشیده و شزل توانسته داستانی هیجان انگیز را به واسطه نقش آفرینی بی نظیر و قدرتمند بازیگرانش خلق نماید و تماشاگران را برای ساعاتی مسحور کند.

1. ویپلش (Whiplash)

  • بازیگران: مایلز تلر، جیسون بلر، ملیسا بنویست
  • تاریخ انتشار: 2014
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

فیلمی که دیمین شزل را به یک ستاره تبدیل کرد، ویپلش نام داشت که در پاییز 2014 اکران شد و توانست کاری کند که بسیاری از منتقدین، شزل را تحسین کنند. این فیلم که رابطه جنجالی و خشونت آمیز بین یک نوازنده مشتاق و معلم خوش اخلاقش را روایت می کند برنده سه جایزه اسکار شد و توانست جایزه برترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای جی کی سیمونز به ارمغان بیاورد.

ویپلش که تنها با بودجه ای معادل 3 میلیون دلار ساخته شد 50 میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشت و یکی از آن دست فیلم هایی است که هر منتقدی که به تماشایش بنشیند وادار به تحسینش می گردد. به علاوه ویپلش توانست در راتن تومیتوز نیز امتیازی معادل 94 درصد را از آن خود کند و لذا در میان فیلم هایی که شزل در فراوریشان نقش داشته مقام اول را از آن خود نماید. بسیاری از منتقدین در رابطه با این فیلم بیان داشته اند که این فیلم، فیلمی الهام بخش است که در آن تمامی عناصر به خوبی با هم جفت و جور شده اند و گرچه این فیلم، دومین فیلمی است که به کارگردانی شزل ساخته شده اما فرصت خوبی را برای بازیگرانی نظیر جی.کی. سیمونز و مایلز تلر فراهم کرد تا خودی نشان دهند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 فیلم که دیمین شزل در ساخت آن ها نقش داشته است از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فیلم که دیمین شزل در ساخت آن ها نقش داشته است از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید