8 فایده شگفت انگیز کتاب خواندن برای بچه ها

به گزارش کتاب دینا، برترین هدیه ای که می توانید به فرزندتان بدهید این است که از سن پایین و قبل از اینکه خودش بتواند کلمات را بخواند، کتاب خواندن را برای او آغاز کنید. چراکه تحقیقات نشان داده این کار فواید زیادی برای بچه ها دارد و حتی در ماه های اول زندگی به رشد آن ها یاری می نماید. در این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید تا با فواید کتاب خواندن برای بچه ها و نکاتی که باید رعایت کنید، آشنا شوید.

8 فایده شگفت انگیز کتاب خواندن برای بچه ها

فواید کتاب خواندن برای بچه ها چیست؟

مهم ترین فواید کتابخوانی برای بچه ها عبارتند از:

1. ایجاد پیوند عاطفی

خواندن کتاب فرصت خوبی را برای شما و فرزندتان فراهم می نماید که با هم وقت گذرانده و ارتباط برقرار کنید. بچه ها وقتی برایشان کتاب خوانده می گردد، احساس امنیت می نمایند و علاوه بر آن، نگرش مثبتی نسبت به کتاب و مطالعه کردن پیدا می نمایند.

2. بهبود مهارت های شنیداری

شنیدن یک داستان با صدای بلند باعث افزایش درک کودک می گردد و به تقویت مهارت های شنیداری او یاری می نماید. به اعتقاد کارشناسان، گوش دادن یک نوع مهارت است که بچه ها باید قبل از اینکه خودشان بتوانند آغاز به کتاب خواندن نمایند، آن را بیاموزند.

3. رشد شناختی و زبانی

حتی کم سن و سال ترین بچه ها هم از کتاب خواندن والدین سود می برند. شواهد نشان می دهد بچه های که برایشان کتاب خوانده می گردد و با آن ها صحبت می گردد، در مهارت های زبانی و رشد شناختی، مانند حل مسأله، امتیاز بالاتری کسب می نمایند. محققان می گویند که تعاملات کلامی (کتاب خواندن، صحبت کردن و…) بین والدین و بچه ها خردسال ممکن است تا 14 سالگی باعث افزایش بهره هوشی (IQ) و تقویت مهارت های زبانی گردد.

4. توسعه دایره واژگان

کارشناسان معتقدند که کتاب خواندن برای بچه ها به افزایش دایره واژگان آن ها یاری می نماید. چون غالباً کتاب هایی که می خوانید حاوی کلماتی هستند که ممکن است در ارتباطات روزمره خود از آن ها استفاده نکنید.

5. افزایش دامنه توجه

یکی از مهم ترین فواید کتاب خواندن برای بچه ها این است که به آن ها در بهبود مهارت های تمرکز و خودانضباطی یاری می نماید. ممکن است در ابتدا کودک به داستان شما گوش ندهد، اما با گذشت زمان وقتی به طور منظم این کار را تکرار کنید، کودک عادت می نماید که با دقت بیشتری گوش دهد. در این هنگام کودک یاد می گیرد که بنشیند، برای مدت طولانی تری توجه خود را به داستان شما معطوف کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.

6. افزایش خلاقیت

کتاب ها دنیای کاملاً نوی را به روی فرزند شما می گشایند. داستان های تخیلی فراتر از دنیای واقعی هستند و از عناصر فانتزی استفاده می نمایند که بچه ها را به تفکر خارج از چارچوب وادار می نماید. بنابراین، تخیل بچه ها و خلاقیت آن ها تقویت می گردد. به اعتقاد کارشناسان، خلاقیت برای توسعه علایق و ایده ها و بعلاوه تقویت سلامت عاطفی مهم است.

7. یادگیری درس زندگی

کتاب خواندن این فرصت را برای بچه ها فراهم می نماید که با توجه به سن خود و به روش های مناسب درباره دنیای واقعی صحبت نمایند. بچه ها از خواندن کتاب هایی لذت می برند که درباره زندگی روزمره بچه ها هم سن و سال خودشان است.

وقتی برای کودک کتاب می خوانید، او از شخصیت های داستان الگوبرداری می نماید. درنتیجه، یاد می گیرد که چگونه با موقعیت های نو روبه رو گردد. به عنوان مثال اگر قهرمان داستان به دندانپزشکی برود، فرزند شما هنگام مراجعه به دندانپزشکی احساس تنهایی و ترس نمی نماید.

8. رشد اجتماعی و عاطفی

از سایر فواید کتاب خواندن برای بچه ها می توان به یادگیری نحوه مواجهه با تجربه های سخت یا استرس زا اشاره نمود. والدین می توانند با خواندن کتاب داستان درباره موقعیت های مختلف، مانند رفتن به مدرسه، با فرزند خود گفت وگو نمایند و به او نشان دهند که احساس ترسش طبیعی است و فقط باید روش مقابله با آن را یاد بگیرد.

چگونه و از چه زمانی باید کتاب خواندن را برای بچه ها آغاز کرد؟

از همین امروز آغاز کنید! بچه ها در همه سنین از اینکه برایشان کتاب خوانده گردد، سود می برند. برای این کار احتیاج نیست یک کتابخانه شخصی بزرگ داشته باشید. شما می توانید طیف وسیعی از کتاب ها را در کتابخانه های عمومی پیدا کنید. حتی می توانید فرزندتان را تشویق کنید که کتاب های خود را با دوستانش تعویض کند.

بچه ها زیر 18 ماه

برای بچه ها زیر 6 ماه از کتاب هایی بهره ببرید که تصاویر ساده اما پررنگ دارند. خواندن جمله های کتاب ضروری نیست، فقط همان طور که صفحات کتاب را ورق می زنید با فرزندتان صحبت کنید.

وقتی بچه ها به سن 7 تا 12 ماهگی می رسند، می توانید از کتاب هایی که علاوه بر عکس عبارت های ساده یا متن های بسیار کوتاه دارند، استفاده نمایند. برای بچه ها 12 تا 18 ماهه کتاب هایی جالب است که تصویر سایر بچه ها را در حال اجرا کارهای روزمره نشان می دهد. این موضوع در خصوص کتاب هایی که حیوانات، شخصیت های تلویزیونی یا سایر صحنه های آشنا در آن ها وجود دارد، صدق می نماید.

وقتی کودک آغاز به حرف زدن کرد، سعی کنید او را در خواندن کتاب مشارکت دهید. به عنوان مثال، به یک عکس اشاره کنید و از او بپرسید که عکس چه چیزی است. اگر پاسخ کودک اشتباه بود، او را نفی نکنید. برای مثال می توانید بگویید: بله، شبیه یک گربه است، اما در حقیقت یک سنجاب است.

بچه ها خردسال

بچه ها 19 تا 30 ماهه هم از کتاب هایی که دارای شخصیت های آشنا هستند، لذت می برند. در این سن، آن ها کتاب هایی را ترجیح می دهند که تصاویر و جزئیات زیاد دارند. در پی کتاب هایی باشید که حاوی داستان های کوتاه هستند، به ویژه آن هایی که دارای روابط دلیل و معلولی هستند یا به مسئله ای می پردازند که شخصیت ها باید برای غلبه بر آن کوشش نمایند.

تکرار در این سن مهم است، بنابراین سعی کنید کتاب هایی را پیدا کنید که به شما امکان تکرار متن را بدهند. وقتی داستان کتاب را برای کودک تکرار می کنید، کمی مکث کنید تا ببینید آیا فرزندتان ادامه آن را می گوید یا خیر. بعلاوه می توانید بین شخصیت اصلی داستان و کودک ارتباط برقرار کنید. برای مثال بگویید: این کودک هم مثل تو روی تخت خودش خوابیده است.

بچه ها پیش دبستانی و دبستانی

بچه ها پیش دبستانی و دبستانی هم از کتاب هایی که تصاویر زیاد و متن کوتاه دارند، لذت می برند. اما می توانید در این سن به تدریج از کتاب هایی که متن آن ها بیشتر از تصاویر است و حتی کتاب هایی که از چند فصل مختلف تشکیل شده اند، بهره ببرید.

وقتی فرزندتان توانست به تنهایی آغاز به خواندن کتاب کند، از او بخواهید که کلمات یا جملات را با صدای بلند بخواند. بعلاوه در حین مطالعه از او سؤال بپرسید. از پرسیدن سؤالات سطحی مانند این خانه چه رنگی است؟ خودداری کنید و به جای آن سؤالات باز بپرسید، برای مثال فکر می کنی بعداً چه اتفاقی بیفتد؟.

کارشناسان توصیه می نمایند روزانه حدود 30 دقیقه در فرآیند کتابخوانی با فرزندتان مشارکت کنید. می توانید غیر از کتاب خواندن کارهای دیگری هم انجام دهید. به عنوان مثال، علائم هدایت و رانندگی یا اطلاعات روی بسته مواد غذایی را بخوانید یا با هم به کتاب های صوتی گوش دهید.

بچه ها بزرگ تر

وقتی کودک باسواد شد، نباید خواندن کتاب را برای او متوقف کنید. مهم است که فرزندتان خودش کتاب بخواند، اما خواندن کتاب با صدای بلند برای بچه ها زیر 14 سال از نظر تحصیلی و احساسی فواید زیادی به همراه دارد. در این سن هم سعی کنید در خصوص متن کتاب سؤال بپرسید تا درک او را بسنجید.

نکات مهم درباره کتابخوانی برای بچه ها

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که برای فرزندتان وقت بگذارید و برای او کتاب بخوانید. برای اینکه این تجربه لذت بخش تر باشد، به نکات زیر توجه کنید:

  • مداومت داشته باشید. تعداد کتابی که در روز می خوانید، مهم نیست. سعی کنید این کار را به طور منظم در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • برای کتابخوانی وقت بگذارید. ممکن است هر روز وقت زیادی برای خواندن کتاب نداشته باشید، اما طوری برنامه ریزی کنید که کودک متوجه گردد شما به این کار اهمیت می دهید.
  • کتابخوانی را به یک کار سرگرم نماینده تبدیل کنید. از صداهای مختلف برای شخصیت ها یا موارد دیگر بهره ببرید تا داستان جان بگیرد. وقتی با ذوق و شوق کتاب می خوانید، کودک داستان را بهتر درک می نماید.
  • به ارتباط داستان با زندگی واقعی اشاره کنید. بچه ها عاشق استفاده از داستان در زندگی خود هستند. این کار هم متن را معنادارتر می نماید و هم به کودک شما یاد می دهد که چگونه در زندگی روزمره خود با موقعیت های مختلف روبه رو گردد.
  • خودتان را به کتاب محدود نکنید. هر گونه تبادل کلمات برای بچه ها مفید است. بنابراین اگر یک شب کتاب نمی خوانید، برایش قصه بگویید. بعلاوه می توانید به تصاویر نگاه کنید و در خصوص آنچه می بینید صحبت کنید یا از کودک بخواهید که او قصه بگوید.

کلام پایانی

وقتی از سواد و مهارت های زبانی صحبت می گردد، هم کیفیت و هم کمیت کلماتی که به وسیله آن ها با فرزندتان صحبت می کنید، اهمیت دارد. کتاب ها برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با بچه ها یک فرصت عالی فراهم می نمایند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت کتاب دینا مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 فایده شگفت انگیز کتاب خواندن برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فایده شگفت انگیز کتاب خواندن برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید