خوردن جسد صاحبخانه به وسیله حیوان خانگی ، واقعیت یا دروغ؟

به گزارش کتاب دینا، زومیت نوشت: صرف نظر از اینکه حیوان خانگی تان سگ، گربه یا حتی همستر باشد، پس از مرگ ممکن است جسدتان را بخورد. این مسئله برای پزشک های قانونی مشکل ساز می گردد.

خوردن جسد صاحبخانه به وسیله حیوان خانگی ، واقعیت یا دروغ؟

چند روز پیش خبری درباره خورده شدن جسد پیرمردی ماهشهری به وسیله گربه هایش در رسانه ها سر و صدا کرد. این پیرمرد 80 ساله که به دلیل کهولت سن درگذشته بود، چند گربه را تحت سرپرستی داشت. همسایه ها با رفتن به خانه او متوجه شدند صورت او غذای گربه هایش شده است؛ اما این اتفاق چندان هم عجیب و دور از فکر نیست و نمونه های مشابه آن در سراسر دنیا گزارش شده اند.

پلیس استرالیا با آنالیز جسد مردی 69 ساله که چند سال از مرگش می گذشت، انتظار داشت با صحنه مخوفی روبه رو گردد، اما چیزی دور از انتظار را مشاهده کرد. پلیس با باز کردن در خانه مرد بیش از 30 گربه را مشاهده کرد که به سرعت از خانه بیرون آمدند. جسد مرد روی زمین افتاده بود و چهره او تا جمجمه جویده شده و قلب و ریه هایش هم از بین رفته بود.

حتی اگر شکی به جای مانده بود، گربه ای که هنوز داخل قفسه سینه مرد مانده بود، همه چیز را تأیید می کرد. به گفته روجر بیارد، پزشک قانونی دانشگاه ادلاید با تماشا این صحنه تصور کردیم خرس یا چیزی دیگری مرد را خورده است؛ اما این اتفاق چندان عجیب نیست، در نتیجه شاید حیوان خانگی مان روزی ما را بخورد. این تنها یکی از حقیقت های زندگی است.

مردارخواری حیوانات خانگی، کار را برای کارآگاه ها سخت نموده است. برای مثال درصورتی که اندام های داخلی خورده شوند، به سختی می توان مرگ بر اثر مواد سمی را شناسایی کرد. پژوهشی تازه از مجله پزشکی، علم قانونی و آسیب شناسی، روش هایی را برای تشخیص خورده شدن جسد انسان به وسیله حیوان و نوع حیوان ارائه می دهد که شامل فلوچارتی برای تصمیم گیری درباره چگونگی و زمان جمع آوری داده ها از صحنه جرم می گردد. لازم به یادآوری است که این مقاله حاوی تصاویر آزاردهنده است.

پژوهش های گذشته تفاوت هایی را بین مرده خواری سگ سان ها و گربه سانان نشان داده اند. سگ ها معمولا صورت و گلوی انسان را می خورند، سپس دنده ها را می شنمایند و استخوان ها را می جوند. از سوی دیگر، گربه ها اغلب پوست را از بینی، لب فوقانی و انگشت ها پاره می نمایند. آن ها معمولا هنگام بازی با صاحب زنده خود هم بینی او را لیس می زنند. به طور کلی مرده خواری بین سگ ها رایج تر از گربه ها است.

به باور پژوهشگرها، گرسنگی انگیزه اصلی حیوانات خانگی برای مردارخواری است و احتمالا حیوانات منتظر نمی مانند تا شکمشان غرغر کند. شاید فکر کنید حیوانات مدتی منتظر خواهند ماند؛ اما آن ها ممکن است نگران صاحب بی حرکت خود شوند، به ویژه اگر مرگ وی ناگهانی یا خشونت آمیز اتفاق افتاده باشد، و برای کسب آرامش صورت او را لیس بزنند. در چنین شرایطی لیس زدن می تواند به سرعت به جویدن و خوردن جسد منجر گردد.

پژوهشگرها بعلاوه به آنالیز هفت مورد در سوئیس پرداختند که طی آن مردارخواری به مشکلاتی برای کارآگاه ها منجر شده بود. در چند نمونه، الگوهای جویدن به سختی قابل تشخیص بود، زیرا جای دندان های کوچک می تواند به گربه یا سگ کوچک تعلق داشته باشد و کارآگاه ها شواهدی از حضور حیوانات در صحنه جرم را پیدا نکردند.

به همین خاطر دانشمندان برن هشدار می دهند که کارآگاه ها مقدار، نژاد و تعداد حیواناتی را که می بینند یادداشت نمایند، حتی اگر این سرنخ ها برایشان مهم به نظر نرسند. در نتیجه کاراگاه های آینده می توانند با آنالیز این داده ها متوجه شوند آیا حیوان به جسد آسیب زده است یا خیر.

پژوهشگرها بعلاوه نموداری را برای اولین واکنش دهندگان به صحنه جرم طراحی کردند. برای مثال اگر صحنه طوری به نظر برسد که بدن دچار مردارخواری شده و جانوران به آن دسترسی داشتند، نمودار به کارآگاه ها پیشنهاد می دهد در پی نمونه های خز یا مدفوع باشند. آن ها باید هنگام آنالیز تأثیر مردارخواری بر دلیل مرگ، این شواهد را درنظر بگیرند. بعلاوه نمودار به کاراگاه ها یادآوری می نماید تأثیر جویدن بر معیارهایی مثل زمان مرگ و نوع حشراتی که در بدن جمع شدند را درنظر بگیرند. این پژوهش توجه را به سمت اطلاعاتی جلب کرد که اغلب نادیده گرفته می شد. به گفته گابریل فونسکا، دندان شناس قانونی دانشگاه لا فرونترا ممکن است به ابزار برجسته، پزشک های قانونی آموزش دیده یا انسان شناس ها دسترسی داشته باشیم، اما اگر به درستی آموزش نبینیم احتمال از دست رفتن شواهد وجود دارد.

شواهد پیشنهادی در پژوهش می توانند به نمونه های نادری یاری نمایند که در آن ها دلیل مرگ برای پزشک قانونی ناتعیین است.

فونسکا می افزاید روش تازه برای نمونه ای در شیلی کارساز شد. در این پرونده به نظر می رسید زنی مسن بر اثر مرگ طبیعی درگذشته باشد و چهره اش به وسیله سگش خورده شده بود. تا زمانی که پزشک قانونی سی تی اسکن بدن را انجام نداده بود، کارآگاه ها متوجه نشدند که در طول سرقت به صورت زن ضربه وارد شده و جای دندان سگ این آسیب ها را پنهان نموده است.

پژوهش فوق یک تمرین آکادمیک جالب است و اگر به نظر برسد حیوانی شخص را کشته است، ضروری است در ابتدا نوع حیوان تعیین گردد. گاهی مظنون ها در خانه حضور دارند؛ اما در اغلب موارد، فرقی ندارد جراحت پس از مرگ به وسیله گربه ایجاد شده باشد یا سگ.

آنالیز شواهد یادشده می تواند موارد زیادی را آشکار کند. برای مثال با مستندسازی دفعات مردارخواری سگ ها می توان فهمید این اتفاق در طول دنیاگیری کووید 19 افزایش یافته است یا خیر. بعلاوه بعضی پرونده های عجیب را می توان به شکل مطالعه موردی منتشر کرد، اما گزیدگی های کوچک معمولا گزارش نمی شوند و بنابراین پایگاه داده ای مرکزی برای گزارش های پزشکی قانونی وجود ندارند.

در هر صورت اگر نگران هستید که روزی حیوان خانگی تان جسدتان را بخورد، باید شخصی را داشته باشید که به صورت مرتب به شما یا حیواناتتان سر بزند. یکی از موارد مشترک در نمونه های مردارخواری حیوانات خانگی این است که شخص برای مدتی طولانی تنها بوده است.

با این حال بعضی صاحبان حیوان خانگی حتی شاید با دانستن این موضوع احساس راحتی نمایند، زیرا می دانند به این صورت به حیوانات گرسنه و تنهای خود یاری می نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "خوردن جسد صاحبخانه به وسیله حیوان خانگی ، واقعیت یا دروغ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن جسد صاحبخانه به وسیله حیوان خانگی ، واقعیت یا دروغ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید