امیدی به خانه دار شدن زوج های جوان نیست

به گزارش کتاب دینا، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: یک زوج کارمند که حقوق آنها حتی به 10 میلیون تومان هم نمی رسد اگر در سال هیچ هزینه ای نکنند، شاید بیشتر از 40 سال طول بکشد که خانه دار شوند.

امیدی به خانه دار شدن زوج های جوان نیست

به گزارش گروه استان های کتاب دینا از اصفهان، رسول جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره شرایط بازار مسکن، گفت: نوسانات و افزایش قیمت در بازار های مختلف از جمله خودرو، مسکن و ... به علت کاهش ارزش پول کشور به خصوص طی دو سال گذشته رقم خورده به نحوی که قیمت ها به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

وی تاکید نمود: زمانی که قیمت ها در بازار های مختلف روز به روز افزایشی است مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول شان، سرمایه خود را به یکی از بازار ها وارد می نمایند که یکی از آنها، مسکن است که قیمت های آن به صورت کاذب افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اضافه نمود: در حال حاضر هزینه های ساخت و ساز و مصالح ساختمانی همانند فولاد، آهن، سیمان و ... افزایش بی رویه داشته است.

وی با اعتقاد بر اینکه نخستین علت گرانی مسکن کاهش ارزش پول ملی است، گفت: از سوی دیگر امروز عرضه و تقاضای مسکن با یکدیگر همخوانی ندارد، درحالیکه قرار بود سالانه حدود یک میلیون مسکن در کشور ساخته گردد که در یک دهه گذشته این گونه نشد، بعلاوه ساخت مسکن مهر در دولت نهم جانمایی درستی نداشت و این طرح در اصل نتوانست از تعداد متقاضیان بازار مسکن کم کند.

جهانگیری بعلاوه با اشاره به وجود تعداد خانه های خالی که آمار رسمی دقیقی از آن وجود ندارد، اظهار کرد: بیشتر این خانه ها سلیقه ای ساخته شده و در اصل بار متقاضیان مسکن را کاهش نمی دهد، چراکه بیشتر خانه های خالی متعلق به افراد متمولی است که سرمایه خود را وارد بازار مسکن نموده اند.

وی با بیان اینکه با افزایش تصاعدی قیمت مسکن، گرانی آن به بازار رهن و اجاره هم انتقال می یابد، شرح داد: خانه ای که تا یک سال پیش ارزش 200 تا 300 میلیون تومانی داشت، امروز ارزشی معادل دو میلیارد تومان دارد، بنابراین صاحب ملک دیگر با این هزینه ها و با قیمت قبلی منزل خود را رهن و اجاره نمی دهند، چراکه هزینه های زندگی وی هم مشمول تورم شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره آخرین شرایط بازار و خرید فروش و مسکن در اصفهان، گفت: درحال حاضر قیمت ها افزایشی و خرید و فروش در رکود به سر می برد و به نوعی رکود تورمی بر بازار مسکن اصفهان حاکم است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر کمترین قیمت هر متر آپارتمان در اصفهان بین 10 تا 15 میلیون تومان است و بالاترین قیمت آن تا 8 برابر بیشتر بعضا در اصفهان معامله می گردد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دیگر در اصفهان نمی توانیم آپارتمان کمتر از یک میلیارد تومان برای خرید پیدا کنیم، توضیح داد: به طور قطع دولت باید با ذائقه مردم ساخت و ساز کند و امروز احتیاجمند آپارتمان های کمتر از 100 متر بین 50 تا 80 متر هستیم، چراکه نظام جمعیتی و خانواده در کشور تغییر نموده و نظام خانواده از چند فرزندی به سمت تک فرزندی و یا زندگی های زوج های دو نفره و حتی مجردی تغییر نموده است.

وی اضافه نمود: امروز یک فرد مجرد و یا زوج بدون فرزند خانه دیگر احتیاج به خانه چند خوابه ندارند، از سوی دیگر قدرت خرید مسکن با متراژ بالا را ندارند، بنابراین امروز باید به سمت ساخت خانه هایی با متراژ کمتر برویم و یا اینکه در طرحی بعضی افراد سرمایه دار اقدام به ساخت مسکن به شرط اجاره نمایند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در ادامه درباره سیاست دولت تازه مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، گفت: اگر امروز استارت ساخت یک میلیون خانه در کشور زده گردد، سه سال دیگر ساخت آن به اتمام می رسد، بنابراین این گونه طرح ها در عمل زمانبر است.

وی با بیان اینکه بنابر بعضی آمار ها در کشور 8 میلیون خانه برای مستاجران احتیاج داریم، گفت: در اصفهان خانه های خالی بیشتر برای سرمایه گذاری ساخته و نگهداری می گردد و آمار مشخصی از تعداد خانه های خالی شهر نداریم.

جهانگیری با اعتقاد بر اینکه در شرایط مالی فعلی یک زوج جوان دیگر توان خرید خانه را ندارند، شرح داد: از نظر من اگر سیستم های حمایتی همانند پرداخت تسهیلات، حمایت های خانواده زوجین نباشد یک زوج جوان حتی با پس انداز 30 تا 40 ساله خود دیگر نمی تواند خانه دار شوند.

وی بعلاوه تاکید نمود: یک زوج کارمند که حقوق آن ها حتی به 10 میلیون تومان هم نمی رسد، اگر در سال هیچ هزینه ای ننمایند، شاید بیشتر از 40 سال طول بکشد که خانه دار شوند، البته با توجه به اینکه تا 20 سال آینده قیمت مسکن در کشور ثابت نمی ماند و مشمول تورم می گردد، پولی که به وسیله آن ها ذخیره و پس انداز می گردد در خاتمه سال با تورم از بین می رود.

به اعتقاد رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، ساخت و سازی که امروز انجام می گردد باید با شرایط خاص، خانه اولی ها را پوشش دهد.

منبع:ایسنا

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "امیدی به خانه دار شدن زوج های جوان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدی به خانه دار شدن زوج های جوان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید