هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟

به گزارش کتاب دینا، با وجود آنکه در چهار ماهه اخیر بازار سهام روندی نزولی داشته اما هنوز هم بیشترین بازدهی مجموع هفت و نیم ماه سال جاری از آن بازار سرمایه است. در هفته جدید آیا فرصت خرید است یا همچنان زمان فروش سهام محسوب می گردد؟

هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: بازگشت سرمایه گذاران به جریان معاملاتی بورس و فرابورس در آخرین روز کاری هفته اغلب شاخص های سهامی را سبزپوش کرد. در حالی بازار با استقبال خریداران همراه شد که علی صحرایی در گفت و گویی از تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اطلاع داد.

هر چند رقم معینی از این تخصیص تا کنون به اهالی بازار سرمایه اعلام نشده و حتی سازوکار تزریق منابع به صنایع بورسی نیز برای معامله گران در ابهامی تمام عیار واقع شده است.

با اینکه حمایت از بازار سهام به ویژه ازسوی بزرگان حقوقی، امری است که در تمام بورس ها مشاهده می گردد و در مواقعی خاص از جمله عبور از گره های معاملاتی اقدامی ضروری و منطقی ازسوی صاحب نظران مالی ارزیابی می گردد، اما باید توجه داشت تزریق منابع برای جلوگیری از اصلاح بازار در نهایت به تورمی افسارگسیخته منتهی می گردد.

در عین حال مشکل اساسی در این برهه زمانی، اعتماد سلب شده قشر سرمایه گذار است، سهامدارانی که نقدینگی خود را با تکیه بر دعوت رئیس دولت وارد بازار سرمایه کردند اما به محض بروز اختلافات بین وزارتخانه های اقتصاد، نفت و صمت فرایند تغییر کرد.

نقدی به آقای وزیر

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به طور مجدد وعده 100 عرضه اولیه تا سرانجام امسال را داد، گویی وعده های دولتمردان تمامی ندارد و هر روز با تکرار آن به دنبال بازگرداندن اعتماد و فرونشاندن التهاب در بازار هستند. وعده عرضه 100 شرکت تا سرانجام سال در حالی داده شد که نگاهی گذرا به تقویم کاری بورس نشان می دهد کمتر از 90 روز معاملاتی برای بورس99 باقی مانده است.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که التهاب بورس با حرف وعده فروکش نخواهد کرد، بلکه سیاست گذاری های شفاف، تصمیم گیری در حوزه های مالی با در نظر دریافت میزان اثر گذاری دستورالعمل های جدید در فضای معاملاتی بورس، اعلام به سهامداران پیش از اتخاذ سیاست گذاری های جدید برای بازار سهام، هماهنگی بین دستگاه های دولتی و عدم اعمال سیاست های دستوری ازسوی وزارت صمت (نرخ گذاری فولاد)، حذف محدودیت ها و مواردی از این قبیل می توانند به کاهش التهاب بازار و افزایش شفافیت در جریان معاملاتی بورس و فرابورس منجر شوند.

اما دولت، بورس و مجلس و دیگر ارکان که خود را متولی بازار می دانند از ابتدای شروع ریزش قیمت ها در بورس تهران، در قالب حمایت از سهامدار و بازار طرح های بی شماری را مطرح کردند که نه تنها مانع از رکود بازار سهام نشد بلکه افزایش بی اعتمادی و تهدید محسوس نقدشوندگی بازار را به دنبال داشت.

نگاهی به بازار

روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با افزایش 75/ 0 درصدی همراه شد و توانست رقم یک میلیون و 221 هزار واحدی را پس بگیرد. در همین حال بعضی از سهامداران با پرسشی تحت عنوان فرصت فروش یا موقعیت خرید؟ در بازار روبرو بودند. سوالی که به اعتقاد بعضی از کارشناسان در صورت ثبات رویه در سیاست گذاری ها، عدم دخالت دولت با توجه به بهبود قیمت های جهانی به واسطه معین شدن سکاندار جدید ایالات متحده آمریکا و کشف واکسن کرونا و به طور معین رسیدن قیمت سهام شرکت ها به زیر ارزش ذاتی مثبت پاسخ خرید دارد.

در مقابل سناریوی دیگری نیز ازسوی تحلیلگران مطرح است. سناریویی که بازگشت به فرایند صعودی را در تداوم نوسانات مثبت و منفی طی چند روز معاملاتی محتمل می داند. با چنین رویه ای در حقیقت شاخص کل بازار سهام کف سازی نموده و با خروج عرضه کنندگان از چرخه داد و ستد ها خریداران واقعی وارد بازار می شوند.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در 21 آبان نشان از جابه جایی 157 میلیارد تومان نقدینگی از سرمایه گذاران حقوقی به حقیقی دارد. افزایش فعالیت حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه در صنعت حمل و نقل به اوج خود رسید. در نقطه مقابل نیز بیشترین خالص خرید حقوقی ها در صنایع بانک، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده های نفتی روی داد.

هر چند به صورت قطعی نمی توان مثبت شدن شاخص های سهامی را به دلیل بازگشت اعتماد سرمایه گذاران یا جو روانی حاکم در تا لار شیشه ای بیان کرد، اما رشد پتانسیل سودآوری شرکت ها پارامتری است که می تواند سیگنال هایی را به معامله گران ارسال کند.

آخرین اخبار از چشم انداز بازار سهام را در صفحه پیش بینی بورس بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید