اپل شاید قیمت آیفون 14 پرو و پرو مکس را افزایش دهد

به گزارش کتاب دینا، طبق گزارش های تازه منتشر شده، به نظر می رسد قیمت گوشی های آیفون 14 پرو و پرو مکس بیشتر از چیزی خواهد بود که پیش تر انتظار می رفت.

اپل شاید قیمت آیفون 14 پرو و پرو مکس را افزایش دهد

در دنیای گوشی های هوشمند، پرچم دارها طبیعتا بیشترین قیمت را به خاطر بهره مندی از سخت افزار قدرتمندتر و قابلیت های بیشتر در اختیار دارند. به همین دلیل شرکت های سازنده گوشی هم برای اینکه کاربران بیشتری هر سال بتوانند این دسته از محصولاتشان را خریداری نمایند، معمولا قیمت آن ها را خیلی افزایش نمی دهند و در بیشتر مواقع هم قیمت ها به مدت یکی دو سال ثابت می مانند.

این طور که به نظر می رسد، اپل می خواهد قیمت پرچم داران سال 2022 خود را افزایش دهد. درست مانند بزرگ ترین رقیبش یعنی سامسونگ که گفته می گردد میخواهد قیمت بیشتری برای گلکسی S22 اولترا به نسبت نسل قبل در نظر بگیرد. یکی از افشاگران معروف حوزه فناوری که با نام LeaksApplePro شناخته می گردد روز گذشته خبر افزایش قیمت آیفون 14 پرو و پرو مکس را با کاربران به اشتراک گذاشت و به این موضوع هم اشاره نمود که آیفون 14 همچنان با همان قیمت 799 دلار در مدل پایه راهی بازار خواهد شد.

طبق گفته های این افشاگر، قیمت آیفون 14 پرو مکس باید چیزی حدود 1200 دلار در مدل پایه (قیمتی که سامسونگ سال گذشته برای گلکسی S21 اولترا در نظر گرفت)، و قیمت آیفون 14 هم باید حول و حوش 1100 دلار باشد، یعنی همان قیمتی که شرکت آمریکایی برای برترین پرچم دار کنونی خود، آیفون 13 پرو مکس، در نظر گرفت.

علت اینکه اپل می خواهد قیمت پرچم داران سال 2022 خود را افزایش دهد این است که شرکت این موضوع را منطقی ندید که بین آیفون 14 مکس و آیفون 14 پرو با این همه تغییرات و بهبودی ها فقط 100 دلار اختلاف وجود داشته باشد. مدل های پرو از محصولات اپل از قابلیت های ظاهری گرفته تا سخت افزاری شرایط بهتری از مدل های استاندارد، مینی و مکس دارند. در نتیجه اختلاف قیمت 100 دلار بین آن ها به نظر اپل منطقی نمی رسید. در حال حاضر مثلا بین آیفون 13 و 13 پرو حدود 200 دلار اختلاف قیمت وجود دارد. گویا اپل می خواهد این سیاست را در برای نسل تازه هم در پیش بگیرد.

طبق خبرهای منتشر شده، مدل پرو از محصولات تازه اپل از سنسورهای تشخیص چهره زیر نمایشگر بهره خواهند برد و روی نمایشگر هم یک حفره عریض برای تعبیه سنسور دوربین سلفی و سایر اجزای مربوط به تشخیص چهره در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این ها، از لحاظ دوربین، کیفیت و قابلیت های نمایشگر، قدرت پردازشی و گرافیکی، باتری و… هم گوشی های مدل پرو عملکرد بهتری دارند و کاملا طبیعی بود شرکت بخواهد چنین اختلاف قیمتی را برای آن ها در نظر بگیرد. با توجه به آنچه در اختیار داریم، قیمت گوشی های سال جاری اپل باید از قرار زیر باشد.

  • آیفون 14 با نمایشگر 6.1 اینچی - 799 دلار در مدل پایه
  • آیفون 14 مکس با نمایشگر 6.7 اینچی - 899 دلار در مدل پایه
  • آیفون 14 پرو با نمایشگر 6.1 اینچی - 1099 دلار در مدل پایه
  • آیفون 14 پرو مکس با نمایشگر 6.7 اینچی - 1199 دلار در مدل پایه

قیمت گوشی های آیفون 13 بر اساس مدل و ظرفیت حافظه داخلی هم از قرار زیر است تا متوجه تفاوت بین آن ها و نسل تازه شویم.

  • آیفون 13 مینی در مدل 128/256/512 گیگابایت - به ترتیب 699/799/999 دلار
  • آیفون 13 در مدل 128/256/512 گیگابایت - به ترتیب 799/899/1099 دلار
  • آیفون 13 پرو در مدل 128/256/512 گیگابایت و 1 ترابایت - به ترتیب 999/1099/1299/1499
  • آیفون 13 پرو مکس در مدل 128/256/512 گیگابایت و 1 ترابایت - به ترتیب 1099/1199/1399/1599 دلار

همان طور که مشاهده می کنید، آیفون 14 پرو حدود 100 دلار به نسبت نسل گذشته در مدل پایه افزایش قیمت داشته است که همین افزایش 100 دلاری برای مدل های دیگر با ظرفیت حافظه داخلی بیشتر هم حفظ خواهد شد. اپل در حالی قیمت این گوشی را در همان مدل 128 گیگابایتی 100 دلار افزایش می دهد که گفته می گردد گلکسی S22 اولترا با ظرفیت حافظه داخلی 256 گیگابایت به عنوان مدل پایه، افزایشی 100 دلاری در قیمت خود خواهد داشت.

در واقع قیمت میانه گوشی های سری آیفون 14 به طور محسوسی به نسبت نسل گذشته افزایش پیدا خواهد نمود چرا که در سری کنونی آیفون 13 مینی هم وجود دارد که قیمتی 699 دلاری برای آن در نظر گرفته شده بود. برای خرید تمام گوشی های سری آیفون 14 آن هم در مدل پایه باید حدود 4000 دلار هزینه کنید در حالی که این اندازه برای نسل کنونی یعنی آیفون 13 3596 دلار است.

علت اصلی این موضوع هم حذف مدل مینی و اضافه شدن مدل مکس به مجموعه است که گفته می گردد همان مدل آیفون 14 پرو مکس با قابلیت های بسیار کمتر است. یعنی هر تفاوتی که آیفون 14 با مدل پرو دارد، این گوشی با مدل پرو مکس خواهد داشت. اپل با اضافه کردن این گوشی و حذف مدل مینی، زیرکانه قیمت گوشی های خود را افزایش داد و در واقع سال جاری مدل پایه محصولات خود را با قیمت 799 دلار به جای 699 دلار به فروش می رساند.

چه قابلیت هایی باعث افزایش قیمت آیفون 14 به نسبت نسل گذشته شده اند؟

در رابطه با علت افزایش قیمت گوشی های این سری اوایل متن هم توضیحاتی را ارائه دادیم اما این توضیحات در رابطه با قابلیت های آیفون 14 نبود. معمولا شرکت ها به خاطر اضافه شدن یک سری قابلیت تازه هم قیمت گوشی های خود را افزایش می دهند. بنابراین اپل هم شاید یکی از دلایلی که باعث شد چنین تصمیمی بگیرد همین باشد. حال این قابلیت ها چه هستند فعلا تعیین نیست و از بابت آن ها به صورت صد درصدی اطلاع نداریم. اما شاید اپل تصمیم بگیرد نمایشگر 120 هرتزی را برای گوشی آیفون 14 مکس هم در نظر بگیرد.

البته وجود حفره روی نمایشگر و یک سری از اجزای تشخیص چهره در زیر نمایشگر هم می تواند یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مدل های پرو به حساب بیاید. قطعا اپل برای قرار دادن سنسورهای نوری تشخیص چهره در زیر نمایشگر و یک حفره روی آن باید هزینه های زیادی بپردازد چون این فرایند نیازمند دقت بسیار زیادی است. سازنده پنل هم سامسونگ است و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم در این بخش قیمت پایینی در نظر گرفته گردد. از طرفی گفته می گردد سنسور دوربین سلفی هم اندکی عریض تر و در نتیجه تازهتر خواهد بود که تمام این موارد باعث افزایش چشمگیر قیمت نمایشگر آیفون 14 پرو و پرو مکس به نسبت نسل گذشته خواهد شد. قطعا اپل هم نمی گذارد فشار واردشده از این افزایش قیمت به خود شرکت صدمه بزند و آن را از کاربران خواهد گرفت.

در این بین امیدواریم واقعا نمایشگر 120 هرتزی به تمام چهار مدل اضافه گردد. اصلا جالب نیست وقتی تمام شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی محصولات میان رده و مالی خود را به نمایشگرهایی با رفرش ریت بیشتر از 60 هرتز مجهز می نمایند، اپل پرچم دار خود را از آن محروم می نماید. قطعا این چیزی نیست که برای اپل منحصر بفرد به حساب بیاید و هواداران شرکت هم باید این موضوع را بپذیرند.

طبق گفته های منبع، قیمت بالای آیفون 14 پرو به وسیله اپل در حال آنالیز است و این یعنی خود شرکت هم هنوز تصمیم قطعی خود را مبنی بر افزایش قیمت پرچم دار نگرفته است. اما با در نظر گرفت افزایش قیمت پرچم داران سامسونگ، افزایش کلی قیمت گوشی های هوشمند طی چند سال گذشته، مسائل در زنجیره تأمین و کمبود شدید بعضی از قطعات نظیر پردازنده (و در نتیجه افزایش قیمت آن ها)، اضافه شدن قابلیت های تازه به آیفون ها و بسیاری از چیزهای دیگر که در بالا هم اشاره نمودیم، به نظر می رسد در نهایت تصمیم بر افزایش قیمت آیفون ها گرفته خواهد شد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل شاید قیمت آیفون 14 پرو و پرو مکس را افزایش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل شاید قیمت آیفون 14 پرو و پرو مکس را افزایش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید