بخش مسکن در شرایط اضطرار است

به گزارش کتاب دینا، تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت واقعیت این است که در حال حاضر در بخش اجاره داری تنها در اعطای تسهیلات ودیعه مسکن توانایی یاری به مردم وجود دارد.

بخش مسکن در شرایط اضطرار است

به گزارش مهر، سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مسکن فرابخشی است و تصمیم سازی برای بخش مسکن به حوزه های مختلف برمی گردد، گفت: شاخص ها در بخش مسکن در دولت های مختلف نشان می دهد که با شاخص مسکن در قانون اساسی فاصله داریم.

وی اعلام نمود: در حال حاضر یک سوم جمعیت کشور ناگزیر به اجاره نشینی هستند و این جمعیت رو به افزایش است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بخش مسکن در شرایط اضطرار قرار گرفته ایم افزود: باید نهادهای تصمیم گیر برای حوزه مسکن وقت بگذارند. متأسفانه از حیث ساختار مدیریتی و اراده انجام کار در حوزه مسکن با ضعف روبه رو هستیم.

حسینی با بیان اینکه مسکن استیجاری بخش اجتناب ناپذیر اقتصاد مسکن است، افزود: در کشور دو گونه اجاره داری بخش خصوصی و اجتماعی وجود دارد که در هر دو بخش دولت در بستر قانونی باید فضای ایجاد کند که مسکن استیجاری برای قشر آسیب پذیر و کم عایدی استطاعت پذیر باشد.

وی به بحث شخصی سازی در بخش مسکن اشاره نمود و گفت: در حوزه اجاره داری حرفه ای در کشور هیچ قانونی نداریم.

حسینی افزود: واقعیت مطلب این است که مطالعات طرح جامع در کشور نشان دهنده آن است که باید 4 میلیون مسکن ساخته گردد تا به تعادلی در عرضه و تقاضا در حوزه مسکن دست یابیم.

وی افزود: اگر قرار است که بخشی از مسکن ندارها، مسکن دار شوند، احتیاجمند آن هستیم که ارکان مختلف این ساختار اجرا با هم حرکت نمایند.

حسینی بعلاوه گفت: واقعیت این است در حال حاضر در بخش حوزه اجاره داری تنها در حوزه مسائل ودیعه مسکن توانایی یاری به مردم را داریم.

بی پناه ترین قشر در کشور مستأجران هستند

مجید گودرزی کارشناس مسکن در ادامه برنامه مطرح کرد: بر اساس آمار 30 میلیون ایرانی، حدود 7 میلیون خانوار مستأجر در کشور وجود دارد که 42 درصد ساکنان مرکز مستأجرند و در طی 10 سال گذشته رو به افزایش بوده و همچنان خواهد بود، چرا که سیاست گذاری ها در بخش مسکن به شکلی بوده که اقشار ضعیف جامعه به خصوص قشر کارمند و کارگر و سایر اقشار کشور در تأمین احتیاج مسکن با بحران جدی روبرو شدند.

وی با بیان اینکه بی پناه ترین قشر در کشور مستأجران هستند، افزود: متأسفانه برای مستأجران در دستگاه عریض و طویل قضائی هیچ جایی وجود ندارد و اتفاقات بسیار ناگواری در بخش اجاره نشینی اتفاق افتاده و تعادل های مالی به هم ریخته است.

گودرزی افزود: سه موضوع در بخش مسکن از جمله کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مسکن و وام های ودیعه مسکن باعث فلاکت مستأجران شده است.

وی بعلاوه گفت: متأسفانه رهاشدگی بی منطق و عجیب و غریب در قیمت مسکن داریم و باید گفت که اجاره نشینی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است.

گودرزی با تاکید بر اینکه مسائل مسکن یک بحران ملی است، افزود: بحران اصلی اقتصاد ایران، بحران ارزش اضافه نموده است.

وی اذعان کرد: در بخش قانونی مسکن با مشکل جدی روبرو هستیم که بخشی از آن ساماندهی شده است و با ضعف مدیریت روبه رو هستیم.

گودرزی افزود: آشفته بازار مسکن بستر تحمیل شرایط به مستأجران را فراهم می آورد و موجران آگاهانه یا ناآگاهانه در این فرآیند بهره مند خواهند بود.

در بخش مسکن با کسری فراوری روبه رو هستیم

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن بعلاوه گفت: مشکل ما در این است که قیمت ملک بالاست و قیمت اجاره بدان وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه مهندسی به مسکن بسیار غلط است، مطرح کرد: به حوزه مسکن باید نگاهی مالی داشت، مسکن یا ساختمان محصولی نهایی است که زنجیره وسیعی از فراوریات از مواد و مصالح اولیه، ثانوی و ترکیبی است و ریشه آن در اقتصاد کلان است.

ستاریان افزود: اشتباه دولت های ما از ابتدا این بوده که همیشه بر اساس تقاضای مؤثر برنامه ریزی نموده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن با کسری فراوری روبه رو هستیم گفت: فراوری به مقدار کافی نیست و عرضه با تقاضا مساوی نیست و در نتیجه ارزش مسکن بالا می رود و سبب افزایش قیمت می گردد و راه چاره آن بالا بردن فراوری است امری که از مدت ها قبل باید به آن پرداخته می شد.

ستاریان بیان نمود: تمام ضعف ها و خسارات مسائل مالی در مسکن بروز پیدا می نماید، به گونه ای می توان گفت که مسکن ضرب گیر مالی ما شده است. تمام تلاطم هایی که در بخش اقتصاد دولتی با توجه به تدابیر و برنامه های عنوان شده به بخش مسکن تسری پیدا می نماید. در درون بدنه بخش مسکن قاعدتاً نباید مسئله ای وجود داشته باشد، لیکن تمام مسائل به ریشه های مالی به کشور برمی گردد و باید گفت که ریشه های اقتصاد کشور غلط است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "بخش مسکن در شرایط اضطرار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش مسکن در شرایط اضطرار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید