بیانیه 5 کشور هسته ای در مخالفت با جنگ اتمی به ابتکارعمل روسیه

به گزارش کتاب دینا، سخنگوی کرملین و وزارت خارجه روسیه تأکید کردند: بیانیه مشترک رهبران پنج قدرت هسته ای درباره عدم استفاده از این نوع سلاح ها علیه یکدیگر یا کشورهای ثالث، منعکس کننده مواضع تمامی آنها در قبال مسئله عدم توسعه است و مسکو مبتکر تهیه این سند مهم است.

بیانیه 5 کشور هسته ای در مخالفت با جنگ اتمی به ابتکارعمل روسیه

به گزارش گروه بین الملل کتاب دینا به نقل از خبرگزاری تاس، رهبران پنج قدرت هسته ای دنیا و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل - روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه - بیانیه مشترکی را در مورد جلوگیری از بروز جنگ هسته ای و ممانعت از مسابقه تسلیحاتی در این عرصه امضاء کردند. این سند روز دوشنبه در سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شد.

در این بیانیه مشترک آمده است: از آنجا که استفاده از سلاح هسته ای عواقب تخریبی بسیار گسترده ای در پی خواهد داشت، ما (قدرت های هسته ای دنیا) تأیید می کنیم که این تسلیحات تا زمانی که همچنان وجود داشته باشند، باید تنها در خدمت اهداف تدافعی، بازدارندگی از تجاوز نظامی و جلوگیرنده بروز جنگ ها باشند. ما معتقدیم که بسیار لازم است تا از ادامه توسعه سلاح های هسته ای بطور جدی جلوگیری گردد.

در این بیانیه رهبران هر 5 کشور تأکید نموده اند که تسلیحات هسته ای را علیه یکدیگر یا هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نخواهند داد. کشورهای عضو باشگاه هسته ای بعلاوه متعهد شده اند تا تمامی کوشش خود را در جهت ممانعت از توسعه یا استفاده ناخواسته از زرادخانه های هسته ای بکار گیرند.

علاوه بر این، پنج قدرت اتمی اعلام نموده اند که به تعهدات خویش در قبال پیمان عدم توسعه تسلیحات هسته ای پایبند باقی خواهند ماند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه عصر روز دوشنبه، پس از انتشار این سند اظهار داشت که بیانیه مشترک رهبران 5 قدرت هسته ای به وسیله کانال های دیپلماتیک مورد توافق طرفین قرار گرفته است. به گفته پسکوف، متن این سند بطور دقیق مواضع تمامی این کشورها و رهبرانشان را منعکس نموده است.

سخنگوی کرملین یادآور شد که حتی پس از انتشار بیانیه مشترک هسته ای که طرفین مخالفت خود با عدم توسعه تسلیحات هسته ای را مورد تأیید قرار داده اند، ضرورت برگزاری نشست رهبران 5 کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل همچنان از بین نرفته است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در اعلامیه ای رسمی اظهار داشت که بیانیه مشترک رهبران 5 کشور هسته ای دنیا به ابتکار عمل طرف روسی تهیه شده است.

زاخارووا یادآور شد: این سند به ابتکار عمل ما و با مشارکت فعال نمایندگی های روسیه در سایر کشورها تهیه شده است و انتشار آن قرار بود در آستانه پنجمین کنفرانس مربوط به بازبینی پیمان عدم توسعه تسلیحات هسته ای صورت بگیرد.

این دیپلمات ادامه داد: در بیانیه مشترک بر اصل غیرقابل قبول بودن هر نوع جنگ بین کشورهای هسته ای دنیا تأکید شده که این مسئله برای طرف روسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

سناتور کنستانتین کاساچوف نائب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه و عضو کمیته امور بین الملل نیز در مصاحبه با این خبرگزاری ابراز عقیده کرد که انتشار بیانیه 5 قدرت هسته ای بسیار به موقع بوده و قطعاً تنها یک اعلام بدون پشتوانه نیست و به درستی مسئولیت سنگین این کشورها در قبال تأمین امنیت در عرصه کنترل تسلیحات راهبردی را به همه دنیایان نشان داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "بیانیه 5 کشور هسته ای در مخالفت با جنگ اتمی به ابتکارعمل روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه 5 کشور هسته ای در مخالفت با جنگ اتمی به ابتکارعمل روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید