درس های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

به گزارش کتاب دینا، در این جا به مواردی اشاره می گردد که همه گیری کورونا ویروس می تواند در خصوص مقابله با تغییرات آب و هوایی به ما بیاموزد؟

درس های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هر جنبه ای از زندگی ما تحت تأثیر کرونا ویروس قرار گرفته است. اقتصاد دنیای کند شده است، مردم به خانه های خود عقب نشینی نموده اند و هزاران نفر مردند یا به شدت بیمار شدند.

در این مرحله ترسناک بحران، تمرکز بر هر چیزی سخت است. اما همان طور که آژانس بین المللی گفته است، اثرات کرونا ویروس به احتمال زیاد موقت است اما دیگر شرایط اضطراری دنیای - تغییر اوضاع - چنین نیست.

توقف توسعه کرونا ویروس بسیار مهم است، اما باید اقدامات اقلیمی را نیز ادامه داد. و ما می توانیم در هنگام مقابله با گرم شدن سیاره درس ها و فرصت های بسیاری را از بحران بهداشتی فعلی بگیریم.

تصویر: اقدام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نباید به وسیله همه گیری کورونا ویروس به خطر بیفتد EPA / MAST IRHAM

اقتصاد بدون رشد

S&P Global Ratings در این هفته بیان کرد که اقدامات برای مهار COVID-19 اقتصاد دنیای را به سمت عدم رشد سوق داده است.

تحلیلگر مالی، لاوری میلیویرتا، تخمین می زند که این بیماری همه گیر ممکن است تا به امروز باعث کاهش 200 مگاتن دی اکسید کربن در فراوری گازهای گلخانه ای دنیای شده باشد، زیرا سفرهای هوایی در حال متوقف شدن هستند ، کارخانه ها بسته می شوند و تقاضا برای انرژی کاهش می یابد.

در چهار هفته اول این بیماری همه گیر، اندازه مصرف زغال سنگ فقط در چین 36 درصد کاهش یافته و ظرفیت پالایش نفت 34 درصد کاهش یافته است.

از بسیاری جهات، آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، نسخه سریع و غیرقابل برنامه ریزی از تنزل مالی است - تبدیلی که بعضی از دانشگاهیان و فعالان ده ها سال است گفته اند که وجود آن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بقی گذاشتن سیاره ای قابل سکونت برای نسل های آینده ضروری است.

عدم رشد (یاDegrowth ) یک رشد آهسته پیشنهاد شده در بخشهایی است که به محیط زیست آسیب می رسانند، مانند صنایع سوخت فسیلی، تا زمانی که اقتصاد در محدوده زمین فعالیت می نماید. دولت های تایوان، کره جنوبی و سنگاپور به سرعت برای اجرای اقدامات قرنطینه و غربالگری عمل کردند و تعداد نسبتاً کمی از عفونت ها را مشاهده نموده اند. از طرف دیگر ایتالیا که دولتش خیلی صبر کرد تا عمل کند، اکنون مرکز این ویروس است. این یک انتقال داوطلبانه، برنامه ریزی شده و عادلانه در کشورهای پیشرفته است که لزوماً شامل تمرکز بیشتر بر محیط زیست، بهزیستی انسان و قابلیت ها (سلامتی، کار مناسب، آموزش، و یک محیط امن و سالم) می گردد.

چنین تحولی عمیق خواهد بود و تا به امروز هیچ کشوری اراده اجرای آن را نشان نداده است. برای جلوگیری از بروز بحرانهای مربوط به اقلیم، اقتصادهای دنیای باید از کربن جدا شوند. اما کندی مالی ناخواسته کنونی، دریچه چنین تحولی را باز می نماید، که منافع بی شماری را به نفع آب و هوا به همراه خواهد داشت.

ایده کاهش پایدار رشد با رکود مالی بسیار فرق دارد. این شامل مشمول کردن بخش های آسیب زننده به محیط زیست در کاهش رشد مالی و تقویت دیگر بخش هاست.

تصویر: کاهش سفرهای هوایی به کاهش اندازه انتشار دنیای گازهای گلخانه ای یاری می نماید. جیمز گورلی / AAP

یک حکایت از دو شرایط اضطراری

تغییرات آب و هوایی به عنوان یک شرایط اضطراری دنیای اعلام شده است، اما تا به امروز دنیا تا حد زیادی نتوانسته است به آن رسیدگی کند. در مقابل، واکنش سیاست دنیای به شرایط اضطراری کورونا ویروس سریع و خشمگینانه بوده است.

دلایل مختلفی برای این تفاوت چشمگیر وجود دارد. تغییرات آب و هوایی یک بحران نسبتاً کند است، در حالی که کرونا ویروس به طرز چشمگیری در طی روزها و حتی ساعت ها افزایش می یابد و درک ما از خطرات درگیر را افزایش می دهد. یک چیز که تاریخ در خصوص خطرات و سیاست ها به ما می آموزد این است که ما اغلب برای مقابله با تهدیدهای جدی رویکرد مدیریت بحران را اتخاذ می کنیم.

همان طور که دیگران مشاهده نموده اند، افزایش آهسته در دمای دنیای به معنای آن است که انسان می تواند همان طور که اوضاع بدتر می گردد از لحاظ روحی و روانی خود را تنظیم کند، و این باعث می گردد مشکل از نظر فوریت کمتر جلوه داشته باشد و به معنای این باشد که مردم تمایل کمتری به پذیرش اقدامات شدید سیاستی دارند.

تصویر: توانایی بشر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی می تواند پرداختن به این امر را با ضرورت کمتری جلوه گر سازد. CHAMILA KUNUNARATHNE / EPA

دروس کلیدی از کرونا ویروس

واکنش دنیای به بحران کرونا ویروس نشان می دهد که دولت ها می توانند برای محافظت از رفاه همه، اقدامات اضطراری فوری، که فراتر از نگرانی های صرفاً مالی است، انجام دهند.

به طور خاص، درس ها و فرصت هایی عملی وجود دارد که می توانیم از فوریت های کرونا ویروس بگیریم و در پی مقابله با تغییرات آب و هوایی باشیم:

* زود عمل کنید: همه گیری کورونا ویروس اهمیت اساسی اقدامات اولیه را برای جلوگیری از پیامدهایی فاجعه بار نشان می دهد. دولت های تایوان، کره جنوبی و سنگاپور به سرعت برای اجرای اقدامات قرنطینه و غربالگری عمل کردند و تعداد نسبتاً کمی از عفونت ها را مشاهده نموده اند. ایده کاهش پایدار رشد با رکود مالی بسیار فرق دارد. این شامل مشمول کردن بخش های آسیب زننده به محیط زیست در کاهش رشد مالی و تقویت دیگر بخش هاست. از طرف دیگر ایتالیا که دولتش خیلی صبر کرد تا عمل کند، اکنون مرکز این ویروس است.

* آهسته بروید، و به محل بروید: کرونا ویروس یک مقیاس فوری را در خصوص نحوه سفر و زندگی به ما تحمیل نموده است. مردم در حال جعل ارتباطات محلی، خرید محلی، کار در خانه و محدود کردن اندازه مصرفشان به احتیاجهای ضروری خود هستند.

محققان دریافته اند که ترس از تندرستی شخصی، مانع اصلی پشتیبانی سیاسی از جنبش کاهش رشد تا به امروز بوده است. با این حال با فاصله گیری اجتماعی مورد انتظار در محل برای ماه ها، زندگی های کوچک مقیاس شده ما ممکن است تبدیل به حالت عادی نو گردد. بسیاری از مردم ممکن است درک نمایند که مصرف و تندرستی به گونه ای ناگسستنی با هم لینک نشده اند.

تفکر نوی در مالی ضروری است. انتقال به رشد پایدار می تواند یاری نماینده باشد.

تصوبر: هزینه های محرک باید به سمت انرژی پاک سوق پیدا کند. سازمان حفاظت محیط زیست

* هزینه روی انرژی پاک: آژانس بین المللی انرژی (IEA) می گوید انرژی پاک باید در قلب برنامه های محرک برای مقابله با بحران کورنو ویروس باشد.

IEA از دولتها خواسته است بسته های محرک پایدار با موضوع فن آوری های انرژی پاک را راه اندازی نمایند. این سازمان گفته است که استفاده از هیدروژن و جذب کربن نیز به سرمایه گذاری عمده ای احتیاج دارد تا آنها را به مقیاس بازار برساند، که این امر می تواند با پایین بودن نرخ بهره فعلی محقق گردد.

منبع: Natasha Chassagne - University of Tasmania, University of Tasmania

منبع: راسخون

به "درس های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید