سویه امیکرون کرونا چیست؟

به گزارش کتاب دینا، خبرنگاران : امیکرون تازه ترین نوع جهش یافته ویروس کروناست.

سویه امیکرون کرونا چیست؟

امیکرون نام نوترین ویروس کرونای جهش یافته است. ویروسی مانند امیکرون در حال توسعه در تمام جهانست. تعداد مواردی که در آفریقای جنوبی از امیکرون شناسایی می گردد، بالاتر از واریانت های دیگر بوده است. موجی از افزایش بستری به دلیل مبتلا شدن به ویروس امیکرون در آفریقای جنوبی ایجاد شده است. در ادامه درباره امیکرون همه چیز را بدانید.

به گزارش کتاب دینا، امیکرون (Omicron)، نوع نوی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. سویه نو که ابتدا B,1.1.529 نامیده شد، به وسیله سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت.

همانند گذشته و مانند واریانت های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

علائم سویه امیکرون

محققان می گویند سویه نو ویروس کرونا علائم متفاوتی در بیماران ایجاد می نماید.

هم اینک ظهور سویه نو کووید 19 موسوم به امیکرون به یکی از بزرگترین چالش های بهداشتی جهان تبدیل شده است. از نگرانی درباره ناتوانی واکسن های موجود در مقابله با این سویه تا تبعات مالی این موضوع همگی باعث خستگی عمومی مردم پس از دو سال مقابله با یک همه گیری مرگبار شده است.

متخصصان تاکید دارند از آنجا که شواهد اولیه حاکی از مقاومت سویه نو نسبت به واکسن های موجود است، در مقابله با همه گیری به نقطه شروعین بازگشته ایم و مردم باید از دستورالعمل های بهداشتی به طور جدی تبعیت نمایند.

استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها از اصلی ترین شیوه نامه های بهداشتی محسوب می گردد. بعلاوه برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن ها لازم است. مرکز سرویس سلامت همگانی بریتانیا تاکید دارد افرادی که سه علامت رایج تب بالا، سرفه مداوم، و از دست دادن حس بویایی و چشایی را دارند باید در اسرع وقت تست کرونا بدهند.

با این حال، در کنار علائمی که پیشتر برای ابتلا به کووید 19 مطرح می گردد، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه امیکرون باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده است. این علائم شامل موارد ذیل می گردد:

1- خارش گلو

2- سرفه خشک

3- خستگی شدید

4- درد عضلانی ملایم

5- تعریق شبانه

دکتر آنجلیک کوتز، یکی از مدیران مرکز پزشکی آفریقای جنوبی که برای نخستین بار سویه نو را کشف کرد، در این رابطه می گوید: من در مطب خود شاهد مراجعه افراد بیماری بودم که علائم متفاوتی نسبت به سویه دلتا داشتند. علائم آن ها بیشتر شبیه به یک عفونت ویروسی طبیعی بود، اما آزمایش های تکمیلی از ابتلای آن ها به سویه جهش یافته نو کرونا حکایت داشت.

برخلاف سویه های پیشین کووید 19 که باعث از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماران می گردد، امیکرون باعث این علائم نمی گردد. در عوض، بسیاری از این بیماران از تعریق شبانه رنج می برند. مقامات انگلیسی می گویند در صورتی که این سویه مهار نگردد می تواند روزانه 200 هزار نفر را در این کشور مبتلا کند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وقتی که اُمیکرون را در چهارگوشه جهان می بینیم، به این معناست که این ویروس توسعه دارد، گفت: باید توجه کرد که این آمارها واقعی نیستند و شناسایی موارد به نظارت، پایش ژنتیکی کشورها و ... بستگی دارد؛ بنابراین مطمئنا تعداد موارد ابتلا به اُمیکرون بیش از این است.

دکتر علیرضا ناجی درباره ویژگی های واریانت اُمیکرون ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر اطلاعات زیادی از سویه اُمیکرون نداریم و به نوعی با یک خلاء اطلاعاتی درباره اُمیکرون، مواجهیم. بنابراین باید زمان بگذرد تا مطالعات، تصویرسازی های معمول و آزمایشات لازم، انجام گردد تا بتوان درباره اینکه این سویه چقدر می تواند انتقال پذیری بالایی داشته باشد، چقدر می تواند بیماری شدیدتری بدهد و چقدر می تواند از سیستم ایمنی گریز کند، اظهار نظر کنیم.

در کدام کشورها سویه امیکرون کرونا دیده شده است؟

امیکرون در 31 کشور گزارش شده است. دکتر علیرضا ناجی اضافه نمود: البته آنچه که معین است، توسعهی است که این ویروس در سراسر جهان پیدا نموده است؛ به طوری که اکنون 31 کشور آن را گزارش نموده اند و379 مورد ابتلا به اُمیکرون رسما اعلام شده است که مطمئنا میزان موارد بیش از این تعداد است. به عنوان مثال نمونه ای که در بلژیک مثبت شد، مربوط به مسافری بوده که از مصر به این کشور رفته بود. بنابراین مصر هم با اینکه موردی را گزارش ننموده، اما احتمالا باید این ویروس را داشته باشد. در حال حاضر اُمیکرون در همه قاره های جهان گزارش شده است. به تازگی هم در برزیل دو مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون را شناسایی و گفتند و از میان کشورهای همسایه ایران در عربستان و امارات نیز این واریانت شناسایی شده است.

کدام واکسن ها به سویه امیکرون کرونا مقاوم است؟

سازندگان واکسن مانند فایزر و مدرنا روی چیزی کار می نمایند که برخی از واکسن های نسل بعدی را برچسب گذاری می نماید. این واکسن ها تحت عنوان mRNA می تواند انواع خاص ویروس کرونا مانند اُمیکرون را که در گردش است، هدف قرار دهد.

پروفسور بنت اظهار کرد: طبق گفته های شرکت های فراورینماینده واکسن تا اوایل سال آینده فراوری واکسن ها تنها چند هفته طول می کشد. این موضوع یکی از نقاط قوت فناوری mRNA است. انتظار می رود اخبار بیشتری در خصوص اثربخشی واکسن های کنونی در برابر سویه نو بشنویم.

پروفسور کانینگهام نیز در این باره توضیح داد: اگر واکسن های فعلی کارآمد باشد و اُمیکرون سویه غالب در جهان نگردد، فراوری واکسن نو برای هدف قرار دادن آن هیچ فایده ای ندارد.

توسعه دهندگان واکسن از جمله گروه وی در موسسه وست مید در حال کار روی واکسن های نسل بعدی خود هستند که در برابر انواع مختلف این ویروس مقاوم است.

وی می گوید: این تقریبا شبیه همان کاری است که دانشمندان کوشش می نمایند برای فراوری واکسن جهانی آنفلوآنزا انجام دهند.

دانشمند بریتانیایی که تحقیقات زیربنای واکسن آسترازنکا را رهبری می نماید در این باره گفت: در صورت احتیاج می توان واکسن نوی را علیه سویه نو ساخت.

پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد، اظهار کرد: واکسن های موجود باید علیه سویه نو کارایی داشته باشد اما نتیجه قطعی این موضوع تنها پس از انجام تحقیقات بیشتر در هفته های آینده آشکار خواهد شد. بعید است یک بیماری همه گیر در جمعیت واکسینه شده مانند سال گذشته(با نوع دلتا) رخ دهد اما در صورت لزوم فرآیند فراوری واکسن نو به طور فزاینده ای به خوبی انجام می گردد و اگر به آن احتیاج باشد، می توان آن را به سرعت فراوری کرد.

نکته کلیدی در این ماجرا این است که آدمیان باید باهوش تر از ویروس در حال حرکت باشند.

بلومبرگ بر اساس اطلاعات اولیه موجود به برخی از اولین سوالات درباره این نوع نو کرونا پاسخ داده است:

ویروس امیکرون چه تفاوتی دارد؟

ویروس کرونا به یاری پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول های بدن شده و باعث بیماری کووید-19 می گردد. حدود 30 تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون معین شده است که دو برابر جهش های نوع دلتا است. نیمی از این جهش ها در ناحیه ای است که ویروس کرونا به یاری آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن می گردد و باعث عفونت می گردد.

جهش ها در این ناحیه ویروس می تواند باعث گردد تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی بادی های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن به وسیله آنتی بادی دستگاه ایمنی یاری می نماید. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول های انسان افزایش می دهد و باعث انتقال بیشتر آن می گردد.

منشاء امیکرون از کجاست؟

تا به امروز فقط حدس و گمان هایی درباره منشاء امیکرون مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL لندن، احتمالاً نوع اومیکرون در طول عفونت مزمن در فردی با نقص سیستم ایمنی (احتمالا مبتلای به HIV/AIDS درمان نشده) تکامل یافته است.

آفریقای جنوبی دارای 8,2 میلیون نفر مبتلا به HIV است که بیشترین میزان در جهان است. نوع بتا هم که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، ممکن است از یک فرد آلوده به HIV منشاء گرفته باشد.

واریانت امیکرون چقدر گسترده شده است؟

موارد ابتلا به امیکرون در کشورهای بسیاری از جمله آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هلند، پرتغال، بریتانیا (انگلستان و اسکاتلند)، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، دانمارک، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

شواهد فعلی در خصوص میزان انتقال، شدت و توانایی فرار از ایمنی برای اومیکرون بسیار غیرقطعی است. با این حال، اطلاعات اولیه از آفریقای جنوبی نشان می دهد که ممکن است کرونای اومیکرون نسبت به نوع دلتا توانایی رشد قابل توجهی داشته باشد. با توجه به مدل های ریاضی، انتظار می رود اومیکرون در چند ماه آینده باعث بیش از نصف کل عفونت های کرونا در اتحادیه اروپا گردد.

امیکرون چقدر نگران نماینده است؟

هنوز برای پاسخ گفتن به این پرسش، زود است. ویروس ها همیشه جهش می یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف تر می نماید یا گاهی آن را در فرار از آنتی بادی ها و بیماری زایی ماهرتر می نماید. واکسن های کرونا نشان داده اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

اولین گزارش ها از کرونای امیکرون از افراد جوان بوده که به دلیل سن پایین تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان می دهند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است. موارد شدیدتر بیماری کرونا و میزان بستری ها با تاخیر چند هفته ای معین خواهد شد.

طبق گزارش ها از Gauteng آفریقای جنوبی، تعداد پذیرش در بیمارستان به خاطر کووید-19 از میانگین 18 مورد در روز در اوایل نوامبر به 61 نفر در روز در اواخر ماه افزایش یافت.

امیکرون و تزریق دوز سوم واکسن کرونا

به گفته کارشناسان، هنوز مهم ترین و برترین راهکار، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی بادی های خنثی نماینده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت های) نوتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن های موجود و افزایش سطح آنتی بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اومیکرون ایجاد کند.

فواید تزریق دوز سوم واکسن کرونا را بشناسید!

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش ها درباره احتیاج به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همیشه رو به افزایش بوده است.

تحقیقات در برخی کشورها درباره اثربخشی واکسن ها و میزان ایمنی در بدن دریافت نمایندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه مورجهانز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه آنالیز ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

احتیاج به واکسن پروتئین نوترکیب کرونا برای دوز سوم

از مهم ترین مسائل در تصمیم گیری برای الزام به تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا، میزان دسترسی به واکسن و توانایی واکسن سازان برای تامین گسترده واکسن در بیشتر کشورهای جهانست. به همین خاطر، احتیاج به فراوری واکسن های با تکنولوژی متفاوت در کنار واکسن های قبلی بیشتر از گذشته احساس می گردد. علاوه بر این، با توجه به تحقیقات موجود به نظر می رسد استفاده از پلتفرم های متفاوت از واکسیناسیون اولیه برای دوز سوم واکسن کرونا باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید- 19 می گردد.

توجه به پلتفرم واکسن پروتئین نوترکیب برای فراوری واکسن کرونا به همین دلایل افزایش یافته است. در همین حال، تعداد زیادی از پروژه های واکسن های پروتئین نوترکیب علیه ویروس کرونا در سراسر جهان حال پیشرفت و ساخت هستند. در ایران نیز واکسن پروتئین نوترکیب اسپایکوژن که مهرماه سال جاری مجوز مصرف را دریافت کرد، حاوی قسمتی از ویروس کرونا با نام اسپایک است که باعث ایجاد ایمنی در برابر این ویروس می گردد. واکسن اسپایکوژن تنها واکسن پروتئین نوترکیب موجود در کشور است که شامل تمامی بخشهای پروتئین اسپایک ویروس کرونا است. این پروتئین اصلی ترین هدف در طراحی واکسن ها علیه بیماری کرونا بوده است.

پلتفرم استفاده شده در ساخت واکسن سیناژن، پروتئین نوترکیب است که امتیاز اصلی آن ایمنی بالا و سابقه طولانی استفاده از آن در ساخت انواع واکسن ها از جمله واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPVو داروهایی چون انسولین است.

بنابراین، نگرانی کمتری درباره عوارض جانبی ناشی از واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب که اسپایکوژن از آن بهره برده، وجود دارد. با پلتفرم پروتئین نوترکیب، عوارض کمتری نسبت به بقیه انواع واکسن ها رخ می دهد و عوارض خاصی که با واکسن های با تکنولوژی نو مانند mRNA گزارش شده، با واکسن پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن تجربه نمی گردد.

در آنالیز واکسن اسپایکوژن در فاز 2 کارآزمایی بالینی، افراد با سابقه ابتلا به کرونا با تزریق یک دوز از واکسن سیناژن به ایمنی مشابه با ایمنی دو دوز واکسن دست یافتند که اثر تقویت نمایندگی پاسخ ایمنی را در اسپایکوژن نشان می دهد. با توجه به مزیت هایی چون ایمنی تکنولوژی پروتئین نوترکیب و رسیدن به ایمنی طولانی تر و قوی تر با ترکیب دو نوع واکسن با پلتفرم متفاوت، واکسن سیناژن می تواند گزینه منطقی و مناسب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا باشد.

کدام واکسن کرونا در برابر سویه اُمیکرون موثر است؟

از زمانی که سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویه اُمیکرون را به عنوان یک سویه نگران نماینده کووید 19 گفت، در سراسر جهان این دغدغه شکل گرفته که کدام واکسن ها در برابر آن موثر عمل می نماید.

نیوز در مطلبی نوشت در حالی که دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این سویه ندارند و ممکن است شدت بیماری حاصل از آن کمتر از دلتا باشد اما اعتقاد بر این است که سرعت انتقال آن نسبت به انواع قبلی بالاتر است.

این سویه باعث بسته شدن برخی از مرزهای بین المللی و تغییر دستورالعمل های سفر در تعدادی از کشورها از جمله استرالیا شده است. استرالیا یکی از کشورها با بالاترین نرخ واکسیناسیون در جهان است.

آیا واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا در برابر سویه نو محافظت ایجاد می نماید؟

در حال حاضر پاسخ ساده این است که این واکسن ها به احتمال زیاد حفاظت لازم را ایجاد خواهند کرد اما هیچکس به طور قطع به این موضوع اطمینان ندارد. این سویه در افراد واکسینه شده و واکسینه نشده آفریقای جنوبی شناسایی و به گفته کارشناسان ابتلا به آن باعث خستگی شدید اما بیماری خفیف می گردد.

به گفته تونی کانینگهام، ویروس شناس موسسه وست مید(Westmead) استرالیا، دانشمندان در سراسر جهان دنبال این هستند که آیا آنتی بادی های محافظ در واکسن های مورد استفاده به میزان کافی در برابر این سویه مقاوم است یا خیر.

پروفسور کانینگهام ادامه داد: من شک دارم که واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا مورد استفاده در استرالیا بیماری شدید سویه اُمیکرون را پوشش دهد چون به وضوح مشاهده شده این سویه کسانی که واکسینه شده اند را هم آلوده می نماید. البته نباید از یاد برد که ما فقط به میزان کمی آنتی بادی برای محافظت در برابر این بیماری شدید احتیاج داریم.

نظر دانشمندان چیست؟

پل کلی، یک کارشناس ارشد پزشکی، در این خصوص گفت: هم اکنون دانشمندان در حال اجرا تست های آزمایشگاهی برای مشخص میزان کارایی واکسن های فعلی در برابر سویه نو هستند.

پروفسور کلی گفت: این ویروس از اولین مرتبه ای که در استرالیا تشخیص داده شد، توسعه خود را شروع نموده است؛ بنابراین می توان در سطح بین المللی آزمایش های مزبور را انجام داد.

کاترین بنت، اپیدمیولوژیست دانشگاه دیکین نیز در این زمینه گفت: دانشمندان در حال تجزیه وتحلیل نرخ عفونت ناشی از ابتلا به این ویروس در آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی برای مشخص میزان آلودگی بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده هستند. یکی از مسائل فعلی درصد پایین افراد واکسینه شده در منطقه آفریقاست.

در آفریقای جنوبی، جایی که به گفته او بیشتر فعالیت های اپیدمیولوژیک در حال اجرا است، نرخ واکسیناسیون حدود 24.1 درصد برای کل جمعیت است.

پروفسور بنت تاکید نمود: در حال حاضر برای نتیجه گیری برخی موارد خیلی زود است.

وی اضافه نمود: 2 فرد آلوده به این ویروس زمانی که که از آفریقا وارد استرالیا شدند، کاملا واکسینه بودند. در حال حاضر روشن است که واکسن ها در مقابل سویه های دیگر به ویژه برای بیماری های شدید مقاومت ایجاد می نماید. من تصور می کنم باید به واکسن ها اطمینان داشت.

شدت بیماری سویه اُمیکرون چه میزان است؟

به گفته پروفسور کانینگهام یکی دیگر از عواملی که دولت ها و سازمان جهانی بهداشت باید آن را ارزیابی نمایند، شدت بیماری اُمیکرون است.

وی گفت: آنچه تا به امروز مشاهده شده، این است که تا مقطع فعلی اُمیکرون بیماری خفیف تری به نظر می رسد.

پل کلی گفت: تجزیه وتحلیل های اولیه نشان داد در مقایسه با سویه های قبلی، اُمیکرون یک بیماری نسبتا خفیف است اما نباید از یاد برد که آمار مبتلایان قطعی و مشکوک فقط چندصد نفر بوده است. در واقع تنها زمانی که مبتلایان بیشتری مشاهده گردد، می توان شدت این بیماری را ارزیابی کرد. تا به امروز روشن شده اُمیکرون هنوز همان سارس کوو 2 است و ویروس نوی نیست.

4 واریانت نگران نماینده کرونا

ناجی تاکید نمود: البته باید توجه کرد که این آمارها واقعی نیستند و شناسایی موارد به نظارت، پایش ژنتیکی کشورها و ... بستگی دارد. مطمئنا تعداد موارد ابتلا به اُمیکرون بیش از این است. وقتی که آن را در چهارگوشه جهان در قاره های آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی و آفریقا می بینید، به این معناست که این ویروس این مزیت را دارد که پخش گردد و توسعه یابد. به همین خاطر هم خطرناک است و باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. ساده انگاری کردن و اعلام اینکه این واریانت بیماری زیادی نمی دهد، که امیدواریم اینطور باشد، درست نیست. باید توجه کرد که آنقدر این واریانت نگران نماینده بود که با وجود عمر کوتاهی که از شناسایی آن گذشت، سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری گذاشته و آن را به عنوان واریانت نگران نماینده، در کنار بتا، گاما و دلتا تقسیم بندی کردند. بنابراین اگر در این زمینه ساده انگاری و سهل انگاری کنیم، ممکن است پشیمان شویم.

ورود اُمیکرون به ایران دور از انتظار نیست

وی گفت: در عین حال خیلی دور از فکر نیست که واریانت اُمیکرون وارد ایران شده باشد، اما هنوز آن را شناسایی ننموده باشیم. باید توجه کرد که موارد اُمیکرونی که در کشورهایی مانند هلند یا هنگ کنگ و ... گزارش شده است، از نظر زمان نمونه برداری از بیماران، حتی از آفریقا هم جلوتر است. جالب است که منشاء این واریانت را از آفریقا می دانیم و گزارش های زیادی هم از آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا مبنی بر شناسایی این واریانت شده است، اما گستردگی این ویروس باتوجه به زمان هایی که می بینیم، احتمالا بیش از این است و باید جدی گرفته گردد.

فرار قوی تر اُمیکرون از سیستم ایمنی نسبت به دلتا

ناجی با بیان اینکه آنچه معین است، این است که این واریانت گستردگی بالایی دارد، گفت: باتوجه به موتاسیون های زیادی که در این ویروس ایجاد شده، با مدل سازی های کامپیوتری که انجام دادند، به نظر می رسد که احتمالا مسری بودنش، نسبت به سویه ووهان بیشتر است. درباره گریز از سیستم ایمنی هم به نظر می رسد که واریانتی باشد که بتواند به خوبی از سیستم ایمنی گریز کند. از این نظر شاید از دلتا هم بالاتر باشد، اما درباره میزان بیماری زایی آن باید دو تا سه ماه صبر کرد تا اطلاعات لازم جمع آوری گردد. درباره مقاومت این واریانت به واکسن هم شرکت های واکسن سازی و محققین مختلف منتظر هستند تا سرم های فاز نقاهت افرادی که به اُمیکرون مبتلا شدند را به دست آورند و گفتند که دو تا سه هفته دیگر نتایج اولیه مربوط به این مورد هم استخراج می گردد. بنابرین برای شناخت دقیق تر این واریانت باید صبر کنیم. درست است که اعلام شده هنوز بیماری وخیمی از این واریانت شاهد نبودیم، اما وقتی یک ویروس توسعه یابد و گروه های سنی با ریسک بالاتر را هم درگیر کند، می تواند مشکل زا باشد و در آن موقع می توانیم متوجه شویم که وضعیتش به چه صورت است.

ناجی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر سه تا پنج برابر بودن قدرت سرایت اُمیکرون نسبت به دلتا، گفت: به نظر نمی آید که چنین چیزی درست باشد. همچنان باتوجه به اطلاعاتی که داریم به نظر می آید که قدرت سرایت دلتا بیش از اُمیکرون است. البته باید صبر کرد و دید که در این رقابت کدام یک از این واریانت ها می تواند برنده گردد. در عین حال از روی موتاسیونی که در اُمیکرون وجود دارد، به نظر نمی رسد که قدرت سرایتش بالاتر از دلتا باشد، اما می توان گفت که به احتمال قوی اُمیکرون از نظر فرار از سیستم ایمنی از دلتا قوی تر است.

اُمیکرون و خاتمه کرونا؟

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر ضعیف بودن واریانت اُمیکرون و خاتمه کرونا با این سویه، گفت: شواهدی مبنی بر چنین اظهارنظری نداریم. ویروسی مانند اُمیکرون دارد تمام جهان را می گیرد و تعداد مواردی که در آفریقای جنوبی از اُمیکرون شناسایی می گردد، بالاتر از واریانت های دیگر بوده و موجی از افزایش بستری در آفریقای جنوبی ایجاد شده است. البته آنها واکسیناسیون شان بسیار کمتر از کشور ما است. به همین خاطر تاکید بر واکسیناسیون بیشتر می کنیم.

لزوم تشویق مردم به تزریق واکسن با قانون گذاری

ناجی گفت: اکنون ما هم در کشور در زمینه واکسیناسیون به یک حالت بطئی رسیدیم و درصد واکسیناسیون مان خیلی بالاتر نمی رود و سرعتش بالا نیست. بنابراین باید افراد را تشویق کرد و حتی قوانینی مشخص کرد که منجر به اجبار به واکسیناسیون گردد. این موضوع در همه جای جهان وجود دارد که شامل همان اعمال محدودیت های اجتماعی است و اینکه اگر فردی بخواهد به یک مکان عمومی رود، باید کارت واکسن داشته باشد یا بسیاری از جاها تمدید قراردادشان را منوط به واکسن کردند و ... این ها اقداماتی است که البته برای انسان ها زیبنده نیست، اما واقعیت این است که باید این کار انجام گردد. زیرا سلامت عمومی در خطر است و واریانت هایی که ایجاد می گردد، واریانت هایی هستند که در جوامعی ایجاد می شوند که نه اقدامات خاصی برای محدود کردن چرخش ویروس انجام دادند و نه برنامه درستی برای واکسیناسیون دارند. در عین حال این موضوع نشان می دهد که تمام جهان باید به هم یاری نمایند تا از پیدایش این واریانت ها پیشگیری نمایند.

منبع: رکنا

به "سویه امیکرون کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سویه امیکرون کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید