10 ویژگی رایج افراد باهوش

به گزارش کتاب دینا، مشخصه و ویژگی افراد باهوش موضوعیست که در دهه های گذشته تا حد بسیار زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله به آنالیز مشخصه هایی که در بسیاری از مطالعات به آن ها اشاره شده، خواهیم پرداخت.

10 ویژگی رایج افراد باهوش

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که آیا من باهوش هستم؟ شاید شما هم مدت ها منتظر مقاله ای درباره ویژگی افراد باهوش بوده اید تا به دیگران اثبات کنید که چقدر هوش بالایی دارید. عموما افراد باهوش، صفات خاصی دارند که آنها را از دیگران متمایز می نماید. در این مقاله به آنالیز 10 ویژگی افراد هوشمند که در بسیاری از مطالعات اثبات شده است، اشاره خواهیم کرد. البته این بدان معنا نیست که افراد دیگر، بهره هوشی پایینی دارند بلکه این ویژگی ها به طور کلی در بیشتر افراد باهوش مشاهده شده است.

انواع گوناگونی از هوش وجود دارد که از جمله آنها می توان به هوش هیجانی، هوش کلامی و هوش منطقی اشاره نمود. در این مقاله منظور ما از افراد باهوش، افرادی نیستند که هوش تک بعدی دارند بلکه منظور افرادی هستند از انواع گوناگون هوش به خوبی بهره می برند. در ادامه 10 مورد از ویژگی هایی که در بین افراد باهوش بیشتر دیده شده است آورده شده است:

1. عموما افراد بی نظمی هستند

آیا در کودکی به خاطر بی نظمی های عجیب و غریبی که داشتید، توسط مادرتان مورد سرزنش قرار گرفته اید؟ فارغ از خانواده،احتمالا الان هم که بزرگسال هستید و انسان بالغی به شمار می روید، دوستان و هم سن و سالانتان شمارا فردی بی انضباط می دانند. آنها حتی ممکن است به خاطر این ویژگی شما را شماتت و سرزنش نمایند. این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد بی نظم بودن نشانه این است که افراد مغز فعال تری نسبت به دیگران دارند و در عین بی نظمی، از ذهن منظم و کارآمدی بهره می برند. البته فکر می کنم پرتاب لباس هایتان بر روی زمین و یا رهاکردن ظرف های نشسته تان راه خوبی برای اثبات هوش بالایتان نباشد!

2. به شانس اعتقادی ندارند

بسیاری از مردم همه اتفاقاتی که برایشان می افتد را نتیجه بد و خوب بودن اقبالشان می دانند. این افراد فکر می نمایند اگر کسی خوش شانس باشد، پیروز می گردد و اگر بدشناس باشد، شکست می خورد. در حالی که این گونه نیست و افراد باهوش به خوبی نادرست بودن این نظریه را درک می نمایند. آنها فکر می نمایند پیروزیت از برنامه ریزی، سخت کوشی، تصمیم گیری صحیح و شاید وجود مقادیری از استعداد نشأت می گیرد. شکی در این نیست که ممکن است اتفاقات ناخواسته گوناگونی در زندگی همه افراد رخ دهد اما وابسته دانستن پیروزیت و یا شکست به شانس و اقبال به نظر احمقانه می رسد.

3. روشنفکر هستند

افرادی که بهره هوشی بالایی دارند همواره نگران این موضوع هستند که متوجه شوند از هرچیزی، همه چیز را نمی دانند. چنین افرادی هیچ موقع جلوی نظرات مخالف خودشان را نمی گیرند و می دانند همواره و در هر موضوعی دو گروه موافق و مخالف وجود دارد. آن ها کوشش می نمایند تا نظریات گوناگون را آنالیز نمایند و البته از نقد نظر خودشان توسط دیگران نیز ابایی ندارند چرا که آنها فقط به دنبال یافتن حقیقت هستند.

4. تطبیق پذیر هستند

گاهی اوقات همه چیز به هم می ریزد و از قاعده خارج می گردد و این ماییم که باید به سرعت با شرایط جدید وفق پیدا کنیم. در چنین شرایطی، شما هیچ انسان باهوشی را پیدا نمی کنید که از وضع جدید شاکی باشد و غرولند کند. آنها در عوض به کاری می پردازند که قبلا نیز انجام می دادند و شاید این یکی از رموز پیروزیت آن ها باشد. آنها شرایط جدید را می پذیرند و کوشش می نمایند تا آن را تغییر دهند. انسان های باهوش این گونه نیستند که فقط در شرایط ایده آل رشد نمایند بلکه در هر شرایطی به پیشرفت خود ادامه می دهند.

5. وقتی در خصوص موضوعی اطلاعی ندارند، به آن معترف می شوند

افراد باهوش تا زمانی که مطمئن نباشند که از چیزی کاملا آگاه هستند، وارد بحث با دیگران در آن موضوع نمی شوند. بر عکس، افراد زیادی وجود دارند که در بحث های گوناگون شرکت می نمایند و درباره هرموضوعی نظر می دهند حتی اگر از آن قضیه هیچ اطلاعی نداشته باشند.

6. شب ها بیدارند!

آیا شما نیز دوستانی دارید که خودشان ساعت 11 شب می خوابند و فکر می نمایند شما که ساعت 2 می خوابید، عجیب و غیر عادی هستید؟ شاید آنها خیلی عجیب و غریب هستند که اینقدر زود می خوابند! حقیقت این است که افراد باهوش نیمه شب ها بیدار هستند چرا که در این مواقع بهترین عملکردشان را دارند و اموراتشان را در این زمان به بهترین نحو می توانند به انتها برسانند. افراد هوشمند شب ها سریعا فرسوده و خسته نمی شوند و مثلا ساعت 10 شب نمی خوابند. آن ها بیدار می مانند و بر روی پروژه های گوناگونشان تمرکز می نمایند و به حل مسائلشان می پردازند.

7. افراد باهوش همواره نگرانند

افراد بی باک زیادی وجود دارند که بدون تفکر و تأمل، ریسک های بزرگی را قبول می نمایند. این افراد از جمله افراد باهوش به شمار نمی آیند. افراد باهوش همواره نگرانی های زیادی داشته و به فکر گذشته و آیندشان هستند و ریسک هایی حساب شده و منطقی را می پذیرند.

8. شوخ طبع هستند

افراد بسیار زیادی هستند که می توانند شما را با شوخی های گاهی مسخره بخندانند اما شما در واقع به آنها می خندید نه با آنها!

در مقابل، فقط یک انسان باهوش است که می تواند یک سریال کمدی بسازد و یا یک نمایشنامه کمدی بنویسد. شوخی آن ها بهتر، جذاب تر و هوشمندانه تر است. اگر بخواهید از تشویش و اضطرابتان بکاهید، افراد باهوش بهترین گزینه برای یاری به شما هستند.

9. کنجکاو هستند

افراد باهوش مانند بچه ها درباره دنیا پیرامونشان کنجکاو هستند. آن ها می خواهند همه چیز را بدانند! از این که اشیاء گوناگون چگونه کار می نمایند و چگونه دنیا هستی به وجود آمد تا این که چرا 2+2=4؟ آن ها همواره سوال می پرسند و تشنه دانستن هستند و البته هیچ وقت سیر نمی شوند.

10. بیشتر وقتشان را با خودشان می گذرانند

افراد باهوش به کسی احتیاج ندارند که وقتشان را با او بگذرانند که البته این بدین معنا نیست که آنان اجتماعی نیستند، بلکه اگر شما علاقه مند باشید تا وقتتان در کنارشان بگذرانید، به خوبی استقبال می نمایند. انسان های هوشمند استقلال کافی دارند و احتیاجی به دیگران ندارند. چنین افرادی سعی می نمایند برای خوشی ها و تفریحاتشان به کسی متکی نباشند.

آیا شما نیز خودتان را فردی باهوش قلمداد می کنید؟ تجربیات و دلایل خود را با مخاطبین کتاب دینا درمیان بگذارید!

برگرفته از: beautyandtips

گروه روانشناسی کتاب دینا

منبع: setare.com

به "10 ویژگی رایج افراد باهوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ویژگی رایج افراد باهوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید